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Hegel의 변증법적 모순과 사변적 인식

Title
Hegel의 변증법적 모순과 사변적 인식
Other Titles
Hegel's dialectical contradiction and dialectical-speculative cognition
Authors
韓淨羅
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 철학과
Keywords
Hegel변증법모순사변적 인식대논리학본질론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서 다루고자 한 것은 Hegel의 「大論理學」 「本質論」에 나타난 "모순"개념이었다. 필자는 M. Theunissen의 관점을 빌어서 「본질론」의 "반성규정"에서 전개된 모순개념을 힘 또는 세력 간의 위기를 둘러싼 하나의 과정으로 포착해보았다. 변증법적 모순은 실재적인 것이다. 이러한 관점을 Hegel 「大論理學」의 성격과 몇 사람의 논거를 통해 정당화하였다. 그러나 무엇보다도 Kant가 "對立하는 경향"이라는 개념으로써 "實在的 對立"과 "論理的 對立"을 구별했던 점으로 부터 큰 시사를 받았다. 필자는 Hegel의 모순개념에 "대립하는 경향" 및 "실재적 대립"이라는 계기를 부여하였다. 그리하여 Hegel에게서는 불분명하게 구별될 수도 있는 對立과 矛盾의 차이를 어느정도 명확하게 할 수 있었다. 이러한 과정에서 중요한 문제점으로 드러난 것은 Hegel의 변증법적·사변적 인식에 대한 평가이다. Hegel이 밝힌 바에 따르면 변증법적·사변적 인식이란 규정을 행하는 오성적 계기와 이 규정의 부정을 행하는 부정적·이성적 계기가 기반이 된다. 즉 실재적인 인식 및 경험적 부정의 계기가 전제된다. 사변적 인식이란 이와 같이 대립된 두 규정 속에서 하나의 통일을 포착하는 긍정적 인식이다. 따라서 Hegel에 있어서 사변적 인식이란 변증법적인 단계적 인식으로 이해된다. 여기서 변증법적·사변적 인식은 사물에 대한 기본적 존재원리로서 "否定의 否定"을 전제하고 있다. 필자는 "否定의 否定"이라는 개념을 존재론적으로 논하였다. 이로써 변증법적 모순개념이 전제하고 있는 사물의 기본적 존재원리도 파악해 보았다. 나아가 사변적 인식의 경험적 기반을 더욱 강조하기 위해서, R. Kroner가 "經驗的 認識과 思辨的 認識"에서 부정이 행하는 역할의 차이를 논했던 과정을 추적해 보았다. 결론적으로, 변증법적 모순개념을 통해 오늘날의 현실을 개념화하고자 할 경우, 현실의 구체적 조건(상황)에 대한 파악이 전제되어야 한다고 보여진다. 이것은 Hegel의 변증법적 모순개념 및 사변적 인식에 대한 평가와 관련된다. 즉 Hegel의 변증법적 모순개념은 그 당대 상황의 관념적 산물인 만큼, 당대의 상황에 제약된 것으로 파악된다. 그리고 Hegel 이후 변증법적 모순개념의 전개과정에서 볼 때, 변증법적 모순개념에 있어서의 문제는 모순의 사변적 해소가 아닌 구체적 해결이라는 점으로 파악된다.;In this thesis, I have examined the concept of contradiction developed in 'the Doctrine of Essence' of Hegel's 'science of Logic With the aid of M. Theunissen's point of view, I comprehend the concept of contradiction evolved in 'the Determination of Reflexion' of 'the Doctrine of Essence' as a process round the crisis of power or might. Dialectical contradiction is real. This These did I justify on the basis of the character of Hegel's 'science of Logic' and arguments of several writers. I was given a great deal of suggestion by Kant's distinction between 'real opposition' and 'logical opposition' with the concept of 'the opposing tend'. I endowed Hegel's concept of contradiction with the real moment of 'opposing tend' or 'real opposition'. As a result I could dissolve to a digree the indistinctness of discrimination between opposition and contradiction. What matters in this process is the appreciation of Hegel's sepeculative cognition. As Hegel said, speculative cognition is based on the moment of determinating Understanding and that of determination-negating Reason. Therefore it presupposes the real moment and the emprical negative moment. Next, it is the gradual cognition that passes through the moment of the affirmative speculative Reason that apprehends a unity in the opposite determinations. Tracing Kroner's process of argument of the difference of roles that negation plays in the emprical and the speculative cognition, I tried to show the emprical base of speculative cognition. Together with this, I commented on the concept of 'negation of negation' ontologically. With this I tried to comprehend the basic principle of being of a thing that dialectical contradiction presupposes. In conclusion, the concept of Hegel's dialectical contradiction is comprehended to he conditiond by its contemporary situation as it is an ideal product of its contemporary condition, so it intends speculative dissolution of contradiction; the point, however, is not speculative dissolution but concrete solution of contradiction.
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일반대학원 > 철학과 > Theses_Master
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