View : 19 Download: 0

서비스 지향 아키텍처를 위한 컴포넌트 기반 시스템의 서비스 식별

Title
서비스 지향 아키텍처를 위한 컴포넌트 기반 시스템의 서비스 식별
Other Titles
Service Identification of Component based system for Service Oriented Architecture
Authors
이현주
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 컴퓨터정보통신공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Service Oriented Architecture(SOA) is a foundation of implementing IT architecture that leads an enterprise to meet the most crucial requirement for IT such as agility and flexibility with reasonable cost. One thing benefit what Business receive if they implement SOA is that saves money, time and effort over the long term through reuse of "components". And, SOA implementation almost always involves integrating existing systems. This integration can be done by decomposing relevant existing systems into business process flows, potentially reusable components. By decomposing existing systems, it might be possible to synthesize a set of candidate services from the components identified and synthesize others by adapting the business process flow that have been discovered at the higher layer of abstraction. This paper proposes a bottom-up method for the Service Oriented Architecture that approaches from existing component-based system to business environment and to identify an existing component as a service close to the business service level, GUI information in an actual management information system which contains the user event information has been used. Benefit what Business receive if they implement SOA as bottom-up method is that saves money, time and effort ove the long term though reuse of components.;1996년 가트너(Gartner) 그룹에 의해 처음 소개된 서비스 지향 아키텍처(Service Oriented Architecture: SOA)는 적정한 비용으로 오늘날 가장 중요한 IT 요구사항인 민첩성과 유연성을 만족시킬 수 있는 IT 아키텍처 수립의 토대로서 경영환경이 빠르게 급변하는 최근에 떠오른 이슈이다. 서비스 지향 아키텍처는 기업의 전산 시스템을 프로그램 중심이 아닌 프로세스 중심으로 설계하고 재사용할 수 있는 적정한 서비스 단위로 개발함으로써 특정 프로세스나 서비스 변경 시 프로그램을 재개발하지 않고 새로운 기능을 제공하는 서비스로 교체, 사용 가능하게 한다. 이러한 서비스 지향 아키텍처는 기업이나 공공기관이 내부 또는 외부시스템과의 비즈니스 통합 시 적용할 수 있고, 또한 서비스의 조합을 통해 새로운 서비스를 창출하여 새로운 비즈니스 기회를 창출할 수 있다. 그러나 아직 국내에서는 이러한 추세에 맞추어 고객들이 좀 더 쉽게 서비스 지향 아키텍처를 이해하고 어떻게 적용해야 하는지에 대한 일반적인 지침이 부족한 실정이다. 서비스 지향 아키텍처의 서비스 식별에 관한 연구는 SOA를 지원하기 위한 개발 방법론(Service Based Development) 등에 언급되어 있으나, 개발 절차상의 서비스 식별 방법을 하향식(Top-down method), 상향식(Bottom-up method), 절충형(Hybrid method) 방법으로 구분할 뿐 세부적인 절차나 활동을 명시하지 않고, 구체적이라 하더라도 대부분 하향식 방법론에 대해 제시하고 있다. 그러나 기존에 이미 구축된 레거시 시스템을 재사용하고자 하는 기업의 요구에 부응하기 위해서는 상향식 방법론에 대한 방법론에 대한 연구가 필요하다. 따라서 본 논문에서는 서비스 지향 아키텍처를 위한 상향식 서비스 식별 방법을 제안하였다. 기존의 컴포넌트를 서비스로 식별하기 위해 사용자의 이벤트 정보를 담고 있는 GUI 정보를 이용하여 비즈니스 서비스 레벨에 가까운 서비스로 식별하고자 하였으며, 실제 기업에서 사용 중인 경영 정보 시스템에 적용하여 사례 연구를 수행하였다. 또한 본 논문에서 제안한 방법론이 서비스의 크기를 조절, 명확히 서비스를 식별할 수 있고, 서비스간의 약결합을 실현함으로써 서비스 지향 아키텍처의 구축을 용이하게 함을 사례 연구를 통한 추가적인 실험을 수행하여 검증하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 컴퓨터정보통신공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE