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표준 중국어 2음절어 연독변조의 실험음성학적 연구

Title
표준 중국어 2음절어 연독변조의 실험음성학적 연구
Other Titles
(An) experimental phonetic study on tone sandhi of disyllabic words in mandarin
Authors
김태은
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 중어중문학과
Keywords
중국어연독변조실험음성학2음절어
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Although Chinese tones are suprasegmentals, they are same with consonants and vowels in the importance because the meaning of words can be distinguished by them. They form tone sandhi when people read more than two syllables continuously. This study contains theoretical consideration of tone sandhi of disyllabic words in Mandarin and also contains an experimental phonetic comparisonㆍanalysis of native speaker's pronunciation and Korean speaker's. In the experiment of native speakers, this thesis confirms the pitch contours of tone sandhi of disyllabic words in Mandarin as existing discussion. However, it lays emphasis on the pitch contours of the third Mandarin tone when it is read in the back of four Mandarin tones and watches whether it is same with the pitch contour of a single tone or not. In the experiment of Korean speakers, this thesis lays emphasis on the difference with pronunciation of native speakers and watches mispronunciation of Korean speakers. The results are as follow : The tone sandhi of native speakers follows existing discussion generally, but the pitch contours of the third Mandarin tone in the back of four Mandarin tones are different with existing discussion. It doesn't form the same pitch contours with a single tone's. It shows the back of contours doesn't reach [214] of a single tone and rises just a little. Consequently, it is recognized as a tone closing to the half third Mandarin tone. The pronunciation of Korean speakers shows a lot of points of difference with native speaker's. In their tone sandhi of disyllabic words in Mandarin, the first Mandarin tone shows unstable pitch contours throughout. The second Mandarin tone forms gliding contours, and the third Mandarin tone is very similar with the second Mandarin tone which Korean speakers pronounce, so it forms gliding contours. It is analyzed that Korean speakers doesn't realize very well the character of the third Mandarin tone as a low tone. The fourth Mandarin tone shows tow aspects. One is that the fourth Mandarin tone in the back of the other Mandarin tones forms high falling contours like native speaker's. The other is that the fourth Mandarin tone in front of four Mandarin tones forms very unstable contours. This thesis has pedagogical significance in that it offers comprehension of tone sandhi of disyllabic words in Mandarin and improvement of studying pronunciation to Korean students who study Mandarin in Korea. I also hope that it can offer a basic frame for experimental phonetic studies of which the subjects are Korean speakers on tone sandhi of more than trisyllabic words in Mandarin in the future.;중국어 성조는 초분절성분이지만 의미 변별의 기능이 있어 그 중요성은 분절성분인 자음·모음과 동등하다. 중국어 성조는 단자조를 제외하고 두 개 이상의 한자를 연독할 때 연독변조를 형성한다. 본 연구는 표준 중국어 연독변조의 기본이 되는 2음절어 연독변조에 대한 이론적인 고찰과 더불어 모국어 화자와 한국인 화자의 발음을 실험음성학적으로 비교·분석하였다. 모국어 화자의 실험에서는 기존에 이미 논의가 되었던 표준 중국어 2음절어 연독변조의 조형을 확인하고 상성이 四聲 뒤에 연이어지는 2음절어에서 상성이 과연 단자조로 실현되는지에 중점을 두어 살펴보았다. 한국인 화자의 실험에서는 모국어 화자의 조형을 표준으로 하여 한국인 화자의 발음을 비교하고 그 차이점을 알아보는데 중점을 두어 살펴보았다. 그 결과는 다음과 같다. 표준 중국어 2음절어 연독시 모국어 화자들은 대체로 그 변조 현상이 기존의 논의에서 크게 벗어나지 않았다. 단 上聲이 四聲 뒤에 연이어지는 2음절어에서 上聲은 기존의 논의와는 달리 단자조로 실현되지 않고 있음을 보여주었다. 즉 上聲의 후미 조형이 단자조 조치인 [214]에 이르는 조형을 보여주지 못하고 약한 상승만이 이어졌을 뿐이었다. 후미의 상승이 이렇게 약하기 때문에 청각적으로는 半上에 가깝게 인식된다. 한국인 화자들의 발음은 모국어 화자의 조형과 많은 차이점을 보여주었다. 표준 중국어 2음절어 연독변조시 陰平은 始終 불안정한 조형을 나타내었고, 陽平은 약한 굴곡조형을 나타내었다. 上聲은 한국인 화자들이 발음한 陽平과 거의 비슷한 굴곡조형을 나타내었다. 이는 한국인 화자들이 上聲의 低調 특성을 충분히 살리지 못한 결과로 분석된다. 去聲은 두 가지 양상을 나타내었다. 去聲이 기타의 성조 뒤에 오는 2음절어에서는 대체로 모국어 화자처럼 강한 내림조를 형성하였으나 去聲이 기타의 성조 앞에 오는 경우와 去聲이 去聲과 연이어지는 2음절어에서는 상당히 불안정한 조형을 형성하였다. 본고는 한국에서 중국어를 학습하는 학생들에게 표준 중국어 2음절어 연독변조에 대한 이해와 더불어 발음 학습에 개선점을 제공한다는 교육적인 의의를 가진다. 또한 앞으로 한국인을 대상으로 한 표준 중국어 3음절어 이상 연독변조의 실험음성학적 연구에는 기본적인 틀을 제공할 수 있으리라 기대한다.
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일반대학원 > 중어중문학과 > Theses_Master
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