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포탈사이트 레이아웃 구성요소에 관한 비교연구

Title
포탈사이트 레이아웃 구성요소에 관한 비교연구
Other Titles
Comparative Study Regarding Portal Site Layout Composition Elements
Authors
이윤화
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
The internet is in the center of those functions which are demanded in order to live without falling behind in the flow of the age in a global world such as today. Of internet site visiting patterns, user groups of distinctive numbers visit portal-type sites, while large sites with many visitors form a high re-visiting ratio and dual pattern. In other words, portal-type sites may be considered the most traditional popular medium existing on the web of the internet. As the most popular and representative medium, studies of the portal site field mostly include studies regarding usage and studies regarding visiting patterns and interfaces are also continuously being conducted. However, most studies are limited to the period of research and so they have a weak point in that overall layout changes or trends cannot be compared and analyzed. This study collects main page designs of portal sites, analyzes layout composition elements, and grasps an understanding of changes in elements which form main page interfaces following flows in time, and it has analyzed flows of change from 1992, when portal sites began to form users on the internet, to the present time in 2007. The subjects of analysis included Portal sites such as Naver, Daum, Yahoo, Empas, and Nate, which all have high visitor traffic and recognition, and with these sites, overall layouts and interface change flows were grasped using layout composition elements such as Logo, Search, Sign In, Contents, Navigation, Commerce, and Advertising with analytical elements of location, size, color, expressive methods, typography, and image numbers chosen. They show site identities and logos which also work as links to websites and ‘Yahoo’ and ‘Daum’ have maintained a consistent logo policy for the longest time and analysis has shown that left-sided placement is most preferred. Regarding search, a core function of portal sites, center arrangements and search boxes which allow the entry of 20 to 24 Korean characters were most preferred and search area colors were shown to be a main area of deciding site colors. Contents have mostly changed to 3 column formations and fonts have changed from gullim to dotum, and shopping categories which began to show in 2001 have become greater in importance and the upper right hand side has become more emphasized. Category menu navigations have changed according to logo locations and while advertisements were initially all gif animations, current web technology has used various techniques such as skyscraper ads and floating ads to show an average of three ads. When analyzed results are compounded, only ‘Yahoo’, as a foreign business, was walking independently in design and layout and Naver, Daum, Yahoo, and Nate were giving and receiving influence by the year and were changing and developing to have similar interfaces. While this study presents interface guidelines which should be aimed for through past and present layout analysis and fractionally through their results, the need to put research which can present overall interface layout guides of portal sites into progress through more in-depth research was also suggested.;오늘날과 같은 글로벌 세계 속에서 시대의 흐름에 뒤쳐지지 않고 살아가기 위해 요구되는 기능의 중심에 인터넷(Internet)이 있다. 인터넷 사이트 방문패턴에 있어서 포탈사이트는 이질적인 다수의 사용자 집단이 방문하며, 방문자 규모가 큰 사이트가 재방문율 역시 높은, 이중 패턴을 형성한다. 다시 말해 포탈사이트는 인터넷이라는 웹상에서 존재하는 가장 전형적인 대중매체라 할 수 있다. 가장 대중적이며 대표적인 매체로써 포탈사이트 분야의 연구는 사용성에 관한 연구가 가장 많으며, 방문패턴과 인터페이스에 관한 연구 또한 꾸준히 계속되고 있다. 그러나 대부분의 연구가 연구시점에만 한정되어 있어 전체적인 레이아웃의 변화를 비교ㆍ 분석할 수 없다는 한계를 가지고 있다. 본 연구에서는 포탈사이트가 인터넷상에서 사용자를 형성하기 시작한 시점(1998년)부터 현재(2007년)까지, 포탈사이트의 메인 페이지 디자인을 수집하여 레이아웃의 구성요소를 분석하고, 메인 페이지 인터페이스를 시간의 흐름에 따라 분석하여, 요소별으로 디자인가이드를 제시하였다. 분석대상 포탈사이트는 방문자 트리픽과 인지도가 높은 네이버, 다음, 야후, 엠파스, 네이트로 선정하였고, 이 사이트들을 대상으로 레이아웃의 구성요소인 ‘로고 (Logo), 검색 (Search), 회원등록 (Sign In), 콘텐츠 (Contents), 내비게이션 (Navigation), 쇼핑 (Commerce), 광고(Advertising)를 위치, 크기, 색상, 표현방식, 타이포그라피, 이미지개수로 각각 분석항목을 나누어 전체적인 인터페이스의 변화 흐름을 파악하였다. 사이트의 아이덴티티(identity)를 나타내며 동시에 홈페이지로 연결되는 링크 역할을 하는 로고는 ‘야후’와 ‘다음’이 가장 오랫동안 일관된 정책을 유지하고 있으며, 좌측배치를 선호하는 것으로 분석되었다. 포탈사이트의 핵심기능인 검색은 중앙배치와 한글20-24글자가 입력되는 검색상자가 사용성에서 효율적이며, 검색영역의 컬러는 전체적으로 사이트의 컬러(기업색)를 결정하는 주요영역으로 나타났다. 콘텐츠는 대부분 3단구성으로 서체는 굴림에서 돋음으로 변화하였으며, 2001년 경부터 나타나기 시작한 쇼핑카테고리는 그 비중이 서서히 커지면서 우측상단으로 부각되었다. Category menus 내비게이션은 로고의 위치에 따라 변화하고 광고는 초기 gif 애니메이션이 전부였으나 현재 웹 기술의 발달로 스카이스크래퍼 (skyscraper), 플로팅(floating AD)등 다양한 기법을 활용하며 평균 3개의 광고 수를 보이고 있다. 분석한 결과를 종합하여 보면 전체적으로 ‘야후’는 외국계 기업으로 디자인과 레이아웃에 있어 본사의 디자인 가이드를 국내에 그대로 적용하고 있어 다른 사이트들과는 차별화된 모습을 보이고 있고, ‘네이버’, ‘다음’, ‘야후’, ‘네이트’는 연도별로 서로 영향을 주고받으며 유사한 인터페이스로 변화ㆍ발전하고 있었다. 본 연구에서는 과거와 현재의 레이아웃 분석과 그 결과를 통해 단편적으로, 지향되어야 할 인터페이스 가이드라인을 제시하고 있다. 그러나 재차 심도 있는 연구를 통해 포탈사이트의 전반적인 인터페이스 레이아웃 디자인 가이드를 제시할 수 있는 연구가 진행될 필요 또한 제기되었다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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