View : 53 Download: 0

郭沫若 歷史劇 『三個叛逆的女性』 硏究

Title
郭沫若 歷史劇 『三個叛逆的女性』 硏究
Other Titles
(A) Study on Guo Moruo's Historical Play 『The Three Rebellious Women』
Authors
朴孝淑
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 중어중문학과
Keywords
곽말약역사극삼개반역적여성중어중문
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
『三個叛逆的女性(세 명의 반역여성)』은 곽말약이 1923년에 완성한 『卓文君(탁문군)』, 『王昭君(왕소군)』과 1925년에 완성한 『섭앵(섭앵)』의 세 작품을 함께 수록하여 1926년에 출판한 劇作集이다. 세 작품은 각기 독립적으로 발표되었으면서도 작품 속에 지니고 있는 "叛逆女性"이라는 同質性에 의해 하나의 文集으로 묶였다. 本稿에서는 곽말약이 "5·4"와 "5·30"사건이라는 사회상의 변혁기를 겪으면서 "반역여성"이라는 공통된 소재를 다루었다는 점에 문제의식을 가지고 작가의 "여성"에 대한 인식과 "반역"에 대한 관점을 시대상황과 연결해보면서 작품이 창작된 동기와 배경을 고찰해 보았다. 작품 분석시에는 문학성과 아울러 연극 상연시의 무대예술성을 함께 조명해보는 全面的인 연구를 시도하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 곽말약이 역사인물 중에서 "반항정신을 지닌 여성"을 소재로 작품을 창작한 동기는 "新·舊사상"의 교체와 변혁의 시대에 "인간의 존엄성을 찾기 위한 저항"은 필연적이며 긍정적인 것이라는 자신의 관점을, 봉건시대의 희생자라고 할 수 있는 여성을 통해 표현하고자 한 데 있었다. 세 작품의 창작 배경으로는 여성문제에 대한 작가의 개인적 관심과 반봉건 사상, 애국정신, "5·4"이후 조성된 여성인권에 대한 사회적 각성의 분위기, 창작 극본을 중시하게 된 당시 話劇界의 발전 등이 함께 어우러져 골고루 영향을 미쳤다. 세 작품에 보이는 공통적인 주제는 "三不從"의 기본정신인 "개성해방"과 "反封建", "反帝"사상이라고 할 수 있는데 "5·30"사건 직후에 쓰여진 『섭앵』은 그 영향으로 인해 『탁문군』 , 『왕소군』보다 "反帝", "反軍閥"사상이 더욱 강하게 나타나 있다. 곽말약 역사극의 특징은 "古爲今用"이라고 할 수 있는데, 그는 "역사의 史實"에 속박되지 않고 "역사의 정신"을 파악하는데 중점을 둔다는 자신의 史劇觀에 입각하여 이 세 편의 역사극을 창작하였다. 역사인물과 사건을 題材로 하여 劇化하면서 허구적 내용을 추가할 때에도 史實에 기초하여 자신의 해박한 역사적 지식과 고증을 바탕으로 신중을 기했으며, 풍부한 상상력과 낭만적인 예술성을 발휘하면서 역사적 蓋然性에 입각하여 합리적으로 각색하려고 노력하였다. 『卓文君』에서 작가는 탁문군과 사마상여의 私通하여 달아난[私奔] 사건을 부도덕하게 평가해온 世人들의 定論을 뒤집고 그들의 행위를 정당하게 평가하여, 밤에 몰래 달아나는 것이 아닌, 당당하고 공개적인 私奔으로 그렸다. 『王昭君』에서는 왕소군이 흉노에게 시집가게 된 것을 미인 박명의 어쩔 수 없는 운명적 불행으로 묘사하지 않고, 부패한 왕권에 대한 반항의 표시로서 스스로 自願하여 가는 것으로 묘사하였다. 『섭앵』에서는 "섭정"위주로 쓰여진 史料上의 記載와는 달리 섭앵을 주인공으로 삼고 그녀 위주로 사건을 전개시킴으로써 반역여성의 묘사에 극의 초점을 맞추었다. 이러한 점은 역사인물과 사건에 대한 곽말약의 독특한 견해와 새로운 관점이 『三個叛逆的女性』의 세 작품 속에 반영된 것이라고 할 수 있다. 등장인물에 대한 묘사에 있어서는 주인공 뿐만 아니라 주변인물들에 있어서도 선명하고 생동적인 성격묘사를 하고 있으며, 短幕劇으로서 劇을 단숨에 激情的으로 몰고 가는 劇的 緊張感을 지니고 있어 짧은 시간에 관중들을 감동에 이르게 하는 공통점을 보인다. 인물설정 방면에 있어서는 세 여주인공을 돋보이게 하는 인물로 設定된 또 다른 세 명의 반역여성인 虛構인물들이 극 중에서 차지하는 가치가 매우 높아, 때로는 주인공의 영웅성과 반역성을 능가하고 있다는 특징을 보인다. 이 점은 허구인물의 예술적 창조라는 면에서 볼 때는, 풍부한 상상력을 통해 성공적인 예술적 창조를 이루었다는 긍정적인 평가를 내릴 수도 있으나, 극의 핵심인물이 주인공이라는 측면에서 보았을 때는, 허구인물의 영웅행위가 강조된 나머지 주인공의 영웅성이 가리워졌다는 지적을 받을 수 있는 부분이다. 세 작품들은 창작상에 있어 몇가지 한계점 들을 보이고 있는데 그 예로, 극의 갈등과 구조가 단순하여 좀 더 복잡하고 다양한 갈등과 구조에서 느낄 수 있는 묘미가 부족하다는 점과 『卓文君』의 卓王孫이나, 『王昭君』의 漢元帝 같은 反面人物에 대한 묘사에 있어 부분적으로 과장된 면을 보이고 있는 점, 『섭앵』에서 호위병 甲이 正義의 편으로 돌아서는 갑작스런 심리와 행동의 변화에 대한 납득할 만한 암시가 결여되어 있다는 점 등을 들 수 있다. 抗戰以後의 成熟期 작품 들에 비해 전반적으로 작품의 완성도가 조금 떨어지는 것은 사실이지만, 그럼에도 불구하고 초기 역사극으로서 나름대로의 개성과 의의를 지닌다. 『三個叛逆的女性』 은 "5·4"시기의 반봉건정신을 표현한 첫 번째 史劇이며, 곽말약 역사극 중 詩劇 형태를 탈피하여 散文體로 쓰여진 최초의 話劇이라는 의의를 지니고 있다. 초기 詩劇과 성숙기 작품들의 과도기적 위치에 있으면서도 詩劇보다는 抗戰以後의 成熟期 작품들에 가까운 발전된 모습을 보인다. 또한 곽말약 史劇史上 무대 상연에 적합한 체계를 갖춘 최초의 역사극이라 할 수 있다. 초기 작품임에도 불구하고 무대배경과 소도구 배치에 대한 자세한 설명이 되어 있으며, 극의 예술성과 관중의 흥미를 높이기 위하여 사용된 여러 가지 표현 수법은 작가가 극본 창작시에 이미 무대공연의 효과적 측면을 고려하고 작품을 썼다는 것을 알려준다. 곽말약은 이 세 편의 劇 속에서 西歐작가들의 수법을 모방하고 도입하여 중국 전통극의 장점과 융화시켜 운용함으로써 작품의 예술적 가치와 극적 효과를 높이는 실험적 시도를 하였다. 또한 이 작품들 속에 시와 노래 등을 삽입시켜 抒情的 분위기를 조성한 技法은 이후의 역사극 속에도 계속 사용되어 곽말약 史劇의 예술적 風格을 이루었다. 항전이후의 역사극에 등장하는 여성인물들에게서도 일부 反抗性이 엿보이는데 이러한 점들은, 이 『三個叛逆的女性』의 여성인물들의 반항정신에 그 근원을 두고 있다는 점을 주목해야 할 것이다. 곽말약의 초기 역사극 『三個叛逆的女性』은, 詩意가 풍부한 言語와 낭만적 색채를 지닌 역사극으로서 戱劇이 문학의 한 장르로서 위치를 확고히 하는데 공헌하였을 뿐 만 아니라, 中國 話劇의 예술적 발전에 기여하였다. 또한 이 세 편의 작품들은, 작가 곽말약이 혁명문학가로 완전히 변신하기 이전의 초기 문학관과 예술관을 나타내 주는 작품으로서, 그의 역사극 창작방법을 연구하는 기초적 자료로서의 가치를 지닌다. 앞으로 이 세 작품에 대한 계속적이고 심도 높은 연구가 진행되어야 할 것이며, 아울러 抗戰以後의 成熟期 작품과 連繫하여 그 發展過程의 推移를 연구하는 것도 남은 課題라고 생각된다.;『The Three Rebellious Women(三個叛逆的女生)』by Guo Moruo(郭沫若), is an anthology printed in 1926, that contains 『Zhuo Wenjun(卓文君)(1923)』,『Wang Zhaojun(王昭君)(1923)』, and 『Nie Ying(聶榮)(1925)』. Each piece, produced independently, but connected by one subject "rebellious women". In this paper I contemplated the writing cause and its contemporary background, connecting the writer's view on women and the rebellion with the circumstances of that age. I focused upon the fact, that Guo touched the subject "rebellious women", on the turning point in the Chinese history like "5.4"and "5.30" affairs. In the analysis of those pieces, I tried the total consideration on the literary attribute and the theater art in playing each drama. The brief of this study is this; Guo's inspiring cause to write these pieces, with the subject about "Women who have Rebellious spirit (against the society and convention)" was to express his view on that society-A rebel for human rights is inevitable and positive thing, in an age like that social turning point-by giving an emphasis of the "Women", a victim of that feudal age. The background of these 3 productions is this; The synthesis of the author's personal interest on the Feminie problem, Anti-Feudalism thoughts, Patriotism. The social-awakening atmosphere on the Women rights which was spread out after "5.4" movement, the progress of drama field, which gave importance on creative works. The common motifs of these 3 productions, are the "liberation of personality" the principal idea of "3 principles of (三不從)”. and "Anti-Feudalism(反封建)" and "Anti-Imperialism(反帝)". And 『Nie Ying(聶榮)』, written after "5.30" affair and influenced by that, has stronger "Anti-Imperialism(反帝) and Anti-Warlord(反軍閥)" thoughts than another 2 pieces. The characteristic of Guo's historical plays is "Guweijinyong(古爲今用)"(Make the past serve the needs of the present). He wasn't restrained by the "historical facts", but has his view which shows "grasp the historic spirits". He considered this matter in all aspects, not only by the historieties, but his profound knowledge on history and researches in detail, in writing theses dramas, -based on the historic people and affairs, and in adding imaginary factors. And he tried a reasonable dramatization on the historical probability, with prodigious imagination and his artistic temperament. In 『Zhuo Wenjun(卓文君)』, on the elope of Zhuo Wenjun(卓文君) and Sima Xiangru(司馬相如), in spite of public opinion-that accuses them of immorality-until then, Guo estimated their act as a right thing, and described a legimate and exhibitive running away-not a secret fleeting. In 『Wang Zhaojun(王昭君)』, about the fact that Wang Zhaojun(王昭君) was married into Xiongnu(匈奴) people, he didn't describe it as an inevitable fate, but showed it as a voluntary conclusion as a symbol of rebel, against the corrupt despotism. In 『Nie Ying(聶榮)』, differently with historical writing that emphasized Nie Zheng(?政), Guo gabe Nie Ying(聶榮) a role as a protagonist, and develop affairs just around her-He focused upon the description of "rebellious women". These facts can be said, that Guo's unique opinion and view about historic people and affairs, were reflected on those 3 pieces. In the description of the characters, he emphasizes the characteristics, not only of the protagonists but of the supporting roles. And 3 productions have the common factor, that includes dramatic tehnses-which gives catharsis to audience at a stroke. In the creation of each characters, these works has the peculiarity that another 3 "rebellious women" (imaginary characters) occupy the important roles-sometimes more important roles that the 3 heroines. This point can be estimated positively-in the creative side of imaginary characters, but can be accused of the excessive emphasis on the imaginary ones, because by that, It seems that the heroines had to take the minor roles. There are some limits in the creation of these pieces-For example, (1)The unity of the dramatic controversy and its frame, -it often arrive at a result that has less interest than any other complex and various frame. (2)The exaggerated description of negative character(反面人物), party.(like "Zhuo Wangsun(卓王孫)”in 『Zhuo Wenjun(卓文君)』and "Hanyuandi(漢元帝)" in 『Wang Zhaojun(王昭君)』). (3)A sudden change of mind and act into the righteous side, like in a case of a Guard "A"(衛士 甲) in 『Nie Ying(聶榮)』-The author doesn't give any satisfying reason. But in spite of this imperfection of products compared with the ripe pieces after the age against the war, they have their characteristics and meaning in the side of historical drama. 『The Three Rebellious Women』has the meaning in the point, that it's the first historical play expressing the "Anti-Feudalism spirit" and Guo's first spoken drama(話劇), written in the prose from (not poetic drama), in his historical plays. It shows a progressive from near the ripe ones, in spite of its marginal place between the early poetic drama and the ripe prose form drama after the war. And it is also considered as Guo's first historical play, having the factors compatible to real playing in stage-Although it's his early piece, he explains in detail the properties, and the stage display, etc. And the various expressions used for argumentation of the artistic merit and the audience's interest, let us know that the author was already considering in his writing, the effect of a public performance. Guo, in these 3 plays, took and interpreted the European authors' techniques, and mix them with the good aspect of traditional Chinese plays. It was an experimental trial to elevate the productions' artistic value and dramatic effect. And also, the technique containing the poems and the songs, and of dirigibility into lyric atmosphere, was also used after theses pieces in the historical plays-It completed the artistic characteristics of Guo's historical plays. We con find the "rebellious spirits" in the feminie character in the plays after these affairs against war, and we can say that they are based on the spirits of those women in the 『The Three Rebellious Women』. Guo's early play 『The Three Rebellious Women』, called a production of the expressions with prodigious meanings and romantic attribute, not only contributed to plays for possessing a place as a part of literature, but also did a great deal for the progress of Chinese spoken dramas. Also, these 3 pieces, as productions showing Guo's early literary and artistic view before his transforming into a rebellious literary man, have the value of elementary data for the study of his creative skills on historical plays. I hope the continuous study on these 3 pieces will be kept from now on, and I also think it's what have to do, that the study on its process, connected his ripe productions after the fight against the war.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 중어중문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE