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한국의 초등 영어 몰입프로그램 사례분석

Title
한국의 초등 영어 몰입프로그램 사례분석
Other Titles
(A) Case Analysis of the Elementary English Immersion Program in Korea : Comparative to EFL Program
Authors
신경아
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 초등교육학과
Keywords
몰입프로그램한국초등영어사례분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 의사소통 접근법에 입각하여 캐나다 및 구미에서 실험적으로 실시하고 있는 제2언어 및 외국어 교수 프로그램인 몰입(immersion)프로그램의 배경 및 이론을 고찰하고, 현재 한국에서 실시되고 있는 몰입프로그램의 양상을 분석하고자 한다. 이러한 몰입프로그램의 분석을 통해 몰입프로그램이 영어를 외국어로서 교육하는 하나의 교수방법으로서 한국의 초등학교 학급에서 학습자들이 외국어로서의 영어의 진정한 의사소통 능력을 기르는 데 적용가능하며 효과적인가를 모색해보는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 한국의 교육상황에서 몰입프로그램은 어떤 형태로 전개되고 있는가? 2. 의사소통접근의 관점에서 몰입교실은 기존의 EFL 교실과 어떤 유사점 및 차이점이 있는가? 이상의 연구문제를 밝히기 위한 방법으로는 문헌분석, 교실관찰을 병행하였으며 연구과정은 다음과 같다. 첫째 의사소통접근법과 몰입프로그램에 관한 문헌을 분석 비교함으로써 몰입프로그램의 종류를 분류하고 각각의 형태를 살펴보았다. 둘째 현재 우리 나라에서 몰입 프로그램을 실시하고 있는 A학교를 방문하여 12회에 걸쳐 COLT(Communicative Orientation of Language Teaching) 관찰체계에 입각한 관찰을 실시하였고, 몰입 프로그램의 적용 양상을 밝혔다. 또한 우리 나라에서 실시되고 있는 몰입 프로그램이 의사소통 능력증진에 효과적인지를 알아보기 위해, B학교의 일반 EFL학급을 관찰하여 그 결과를 비교 분석하였다. 문헌분석과 교실관찰을 통해 초등 영어 몰입 분석과 EFL 학급을 분석해 본 결과 첫째, 몰입학급은 그 학급의 조직, 활동의 양상, 학습자들의 양상, 학습자료등을 분석해 보았을 때, 학습자에게 진정한 의사소통을 유발시킬 수 있는 동기와 필요를 일으켰다. 몰입 학급의 각 활동들은 유의미하고 유목적적으로 개념의 습득과 정보의 전달이 주목적이 되었다. 이에 비해 EFL학급은 언어체계를 교수의 목적과 수단으로 삼았고, 읽기와 쓰기를 도입하지 않으므로 각 활동들과 조직이 반복위주의 암기를 강조하는 양상을 나타냈다. 이러한 차이는 EFL 학급과는 달리 몰입학급이 언어를 개념 습득과 정보전달의 매개체와 수단으로 본다는 근본적인 차이에서 기인한다고 볼 수 있다. 둘째, 몰입 학급에서 나타나는 의사소통의 양상을 분석해 보았을 때, 교사와 학습자간에는 유의미하고 확장적인 의사소통이 이루어졌다. 그러나 EFL학급에서는 교사의 발화에 있어서는 유의미하고 확장적인 의사소통이 일어났으나 학습자의 경우에는 반복적이고 모방적인 따라 읽기의 더 많이 형태가 나타났다. 이상의 연구결과를 볼 때, 한국에서 적용되고 있는 몰입 프로그램은 비록 그 적용기간이 매우 짧았고, 계속 진행 중에 있지만 진정한 의사소통능력을 발달시킬만한 학급조직과 활동을 갖추고 있었으며, 몰입학급에서 발생하는 의사소통 역시 진정한 의사소통의 양상을 분명히 드러냈다. 몰입 학급에서의 의미와 개념 중심의 학습내용 그리고 유목적적인 활동 등은 학습자에게 진정한 의사소통을 유발하였다. 따라서 한국의 각 초등학교에서 영어수업시 진정한 의사소통능력을 발달시키기 위해서는 학습자에게 최대한 유의미하고 유목적적인 활동과 상황을 부여해야 한다. 이를 위해 영어능력 뿐만 아니라 적절한 교육학적 배경지식을 갖춘 영어교사와 학습자료가 요구되며, 구체적으로 초등학교에서 요구되는 영어교사의 자질과 자격요건이 명료화되어야 한다. 또한 학급에서 유의미하고 확장적인 활동을 하기 위해서는 기존의 말하기, 듣기 위주의 수업과 활동에서 한 걸음 더 나아가 읽기와 쓰기 활동을 도입해야 한다. 이를 위해서 초등영어교육에서의 문자도입의 시기가 앞당겨져야 할 것으로 생각한다. 한국의 각 초등학교에서 몰입 프로그램을 적용하기 위해서는 급진적이고 중앙집권적인 실시보다는 소수 학교의 단계적인 실시가 바람직할 것이며, 적용시에는 반드시 행정적, 제도적 지원이 뒤따라야 한다.;This study investigate the immersion programs which were practiced experimentally as a method of teaching foreign languages in Canada and United States and analyzed the immersion program experimented in Korea as the teaching method for foreign language. The purpose of this study was to analyze the aspect of communicative approach, and the features of the English partial immersion program which were practiced in an elementary school in Korea as a method of foreign language teaching. Through analyzing the communicative characteristics of immersion class in Korea, compared to' that of EFL class, the possibilities of applying immersion program as developing genuine communicative language competence are examed . The research questions are as follows. 1. What are the communicative characteristics of partial immersion classes in Korean elementary school? 2. What is the similarity or difference between an immersion class and a typical EFL class in the Korean elementary school? The data was collected through classroom observations and the procedure of the study is as follows. The classroom observation of immersion and EFL first grade classes were done 14 and 12 times at two elementary schools in Korea. The results of the observation were analyzed according to the COLT(Communicative Orientation for Language Teaching) scheme. The results are as follows. The classroom organization, activities, students modality, and materials of immersion class were communicative enough to raise the motivation and needs to communicate meaning and concepts but those of EFL class were focused on repetition and memorization of separated and segregated words. These differences were due to the recognition of language which the immersion program recognize as tools of conveying meaning but EFL program recognize as goal and contents of teaching. Secondly, the communicative characteristics of immersion class were meaningful and sustainable but those of EFL class were drill oriented. This study concludes that the immersion program practiced in Korea has communicative features enough to develope communicative language competence of Korean elementary students. The conceptional and meaningful contents and goal-oriented activities of immersion class raised authentic communication among students. So, to develop communicative competence of English in elementary school, both meaningful and goal-oriented situations must be given to students in an EFL class. For this reason, language teachers should require both English competence and also educational knowledge are needed. The standards and criterion for elementary English teacher, must be specifically defined. Also, to practice meaningful activities in elementary English class, reading and writing should be accompanied by listening and speaking from the beginning of English teaching. The immersion program must be applied in elementary schools which have some resources for an intensive bilingual program such as native speaking teachers, materials, interested teachers, administrators, and parents. It must be taken step by step, gradually with the support of local authorities , parents, students and school teachers.
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