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北島詩 硏究

Title
北島詩 硏究
Authors
이경하.
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 1986년 中國에서 出刊된 《北島詩選》, 1988년 臺灣에서 出刊된 《北島詩集》, 1991년 美國에서 出刊된 《Old Snow》, 그리고 1993년 홍콩에서 出刊된 《在天涯》를 주요 텍스트로 삼아 北島의 詩世界를 연구하였다. 人性을 말살한 文革과 그 연속된 時間線上에서 誇를 쓴 北島는 初期에는 인간의 존엄성과 가치를 짓밟는 폭행에 대한 '憤怒·憎惡·沈痛'을 주된 주제로 삼았다. 그러나 그의 시는 80년대 中·後半에 들어서서는 생기를 잃은 채 虛無主義에 빠지게 된다. 이것은 그에게 文革 때처럼 맞서 싸울 대상이 없어졌기 때문이다. 1989년 망명 이후, 그의 시에는 조국과 가족에 대한 그리움, 이국 생활에서 느끼는 孤獨과 憂愁가 가득하다. 그러나 '6·4 天安門事件'을 애도하는 시에서는 다시 예전의 격정이 되살아나기도 했다. 따라서 本稿에서는 北島의 內面世界를 짚어보기 위해, 먼저 그의 시를 '過去로의 時間 旅行·現實과 理想과의 距離 理想世界에 대한 挫折'로 나누어 분석하였다. '過去로의 時間 旅行'은 우선 '歷史에 대한 反思'로부터 시작되었다. 많은 좌절과 시련을 겪은 北島의 마음 속에는 理想世界에 대한 愛憎이 교차하고, 이것은 먼저 現實로부터의 離脫을 꿈꾸게 만들었다. 現實로부터 탈출한 그는 理想世界에 대한 기대를 갖는다. 그러나 그의 꿈은 실현될 수 없는 것으로 판명되고, 이로 말미암아 北島의 마음 속에는 挫折感이 존재하게 되었다. 北島가 망명생활 속에서 겪는 心的 苦痛과 內面 省察은 '絶望과 두려움·孤獨'으로 나누어 살펴 볼 수 있다. 그것은 불안정한 망명생활과 불가분의 관계를 맺는데, 이런 심정은 누군가가 자신을 향해 총을 겨눌지도 모른다는 공포감으로 표출되었고, 망명 생활을 통해 전에는 누려보지 못한 '자유'를 얻지만, 그것을 자신의 것으로 소화시키지 못해 시인은 不自由를 느끼며 고독에 빠졌다. 北島詩에는 時空間별로 含意한 바가 서로 다른 동일한 形象語가 반복 출현하고 있다 '時間속에 나타난 形象語'는 '오늘'과 '하루'로 나뉘어지는데, '오늘'은 '어제'와 '내일'을 연결해주는 매개 항으로서 존재하며, '하루'는 다시 '새벽·황혼·밤'으로 나뉘어진다. 먼저, 그의 시에서 '새벽'이란 '創造와 出生·無限한 母性·生命力'을 내포하는 시간인 동시에 話者를 불안과 초조로 이끌어 최후에는 非正常의 상태로까지 몰고가는 파행의 시간이다. '황혼'은 꿈의 세계로 이행하는 '밤'의 前단계 시간으로 따뜻하고 부드러운 이미지로 텍스트에 나타나지만, 때로는 암흑의 '밤'을 예고하면서 현재의 삶을 더욱 악화시켜 주는 시간으로 출현하기도 한다. '밤'은 아무도 깨어 있지 않는 어둠이다. 이 시간에 시인은 존재의 고독을 느끼며, 그 안에서 '죽음'을 떠올리게 된다. 하지만 그의 시에서 '밤'은 '한낮'에 보이는 인간들의 추악과 거짓을 감쌀 수 있는 포근한 시간, 과거를 떠올리게 하는 回顧의 시간이기도 하다. '空間 속에 나타난 形象語'는 '上層空間·下層空間·垂直空間·水平空間·解體空間'으로 나누어 살펴 보았다. 上層空間에는 '태양·별·달'이 존재한다. '태양은 '힘·지성·절대적 권력'과 '믿음과 찬양'의 상징으로 나타난다. '별'은 '꿈'이나 '희망'을 상징하는 기호로 등장하였다. 일반적으로 '둥근 달'은 '마음의 정화·내적 존재의 본질·고요·寂寞·美·女神' 등의 의미 작용을 함축하는데, 이와는 달리 '네모난 달'로써 시인의 冷笑와 不條理한 현실을 반영한 경우도 있다. 下層空間 속의 '물'은 다양한 이미지를 띤다. '강물'은 '과거/현재/미래'로 이어지는 變化와 持續의 表象으로, 時間的 距離를 뛰어넘고, 自我와 對象의 斷絶을 연결해주는 매개공간으로 그려졌다. '바다'는 現實과 理想世界를 가로막고 있는 장애물이지만, 때로는 따뜻하고 푸근한 존재로 출현한다. '上/下' 매개의 垂直空間 속에서 '淨化·再生 새로운 誕生'의 지닌 '비'는 過去指向的인 肯定的인 시간 의식을 보여 주면서, 현실 공간을 극한 상황으로 몰아 부친 否定的인 의미도 있는 반면, 過去를 떠올리게 하는 '눈'은 肯定的인 이미지로만 나타난다. 水平軸 空間에 자리하면서 '左/右'와 '前/後'를 분리시키거나 결합시키는 '집'은 바깥 세계와 구별되는 대상으로 외부의 공격을 물리칠 수 있는 힘과 용기를 갖춘 '절대의 피난처'이며, '窓'과 '門'은 안과 밖을 변별시켜 주는 '境界空間'으로 외부 공간이나 내부 공간을 강화시켜 준다. '안개', '바람'에 의해 기존의 二元論的인 구도는 해체되고 三元論的인 구도가 형성되는데, '안개'는 '무거움·몽롱·잠김·어둠·상실·분리·소멸'과 '차단과 분리'를 극복하고자 하는 '내면의 자기반응'으로 등장하였다. 한편 '바람'은 垂直空間의 '上/中/下' 三元 구조와 水平空間의 '前後/左右/內外'라는 이항 대립 체계의 경계를 넘나들면서, '과거/현재/미래'의 경계를 허물고, 지워 버리고 싶거나 털어 내고 싶은 속세의 일을 날려 보내기도 하였다. 北島는 知天命의 나이에 이르지 않은 중년 시인으로, 그에게는 아직 詩를 쓸 충분한 시간적 여유가 있다. 이와 같은 시점에서 그의 文學世界를 평가하는 건 時機尙早일 수 있지만, 분명하게 말할 수 있는 것은 그의 시에는 리얼리즘과 모더니즘이 함께 숨쉬고 있다는 사실이다. 바로 이것이 《北島詩選》부터 《在天涯》에까지 살펴 볼 때 발견되는 北島詩의 특징이다.;In this thesis, ''The world of Be˘ida˘o's poetry" is studied based on the major Be˘ida˘o's texts such as <北島詩選> (published in China, 1986), <北島詩集> (published in Taiwan, 1988), ((Old Snow) (published in United States after Be˘ida˘o's exile, 1989), and <在天涯> (published in Hong Kong, 1993). In Be˘ida˘o's earlier works, 'resentment' * 'detest' and 'distress' against the violence trampling on humanity are his main theme, during the period of "The Cultural Revolution(文化革命) " and its continued time lines when humanity is totally ignored. But in the middle and late 80's, losing vitality, his poems that advocated human dignity and value fell into nihilism. That's because he had no more opponents to fight as in the period of "The Cultural Revolution". Poems written as he began his fugitive life after 1989 are filed with his longing for home country and family, and solitary and sadness from the living in a foreign country, however, in the poem grieving the "The Massacre of June 4 (6ㆍ4 天安門事件)'', his old anxiety was revived. Therefore, in this thesis, to look into Be˘ida˘o's internal world, "The world of Be˘ida˘o's poetry'' is analyzed by dividing it into 'Time travel to the past', 'Distance between the reality and the ideal', and 'Setback of the ideal world'. 'Time travel to the past' begins with 'the speculation(反思,) of history'. The anxiety and disappointment of utopia in his mind, based on so many experience of failures and frustration, drove him to dream an escape from the routines of present life. He who tried to escape from the routines of present life pursued the ideal world with hopes. However, his dream is turned out to be unrealizable, the anxiety and disappointment were coexisted in his mind as the result. The internal pain and speculation due to the experiences in his living of exile could be examined in terms of 'Despair & Fear' and 'Solitary'. It is quite firmly associated with his unstable life of exile and the thought that somebody might aim a pistol at him is reflected on his works. Also, even he achieved liberty that he never have enjoyed, he could not enjoy it properly. Since he was not able to spend his time effectively, he felt uneasiness in the liberty. Such an uneasiness let him compose 'Solitary within people' and became the reason made him lonely. In Be˘ida˘o's poetry, identical imagery words come out repeatedly in space-time, but the words represent slightly different meanings in each work. Therefore, I studied what Be˘ida˘o placed the hidden meaning of the imagery words in space and time. 'The imagery words in time' are divided into 'Today' and 'A day' : 'Today' is a parameter which links 'Yesterday' and in his works represents the time of creation/birth, infinite maternity, and vitality. Simultaneously, this word makes the teller unsettled and finally even drives him into abnormal status of destructive time. 'Dusk' is appeared as warm and soft in his texts in accordance with the preliminary time of movement to the rest and the world of dreaming and, also, it is the time of closing 'A day' with some reflection of someone's life in a day. However, some times, it represents that the time makes present life worse by forecasting a dark night. 'Night' is a darkness when nobody is awoken. The poet feels loneliness of existence at this time and it reminds him of death. However, 'Night' can exist as soft time covering all the dirties and lying revealed in daytime, and it can also the time for speculative reflection of the past. 'The imagery words in space' can be considered in terms of 'Upper space', 'Lower space', 'Vertical space', 'Horizontal space' and 'Unbounded space'. 'Sun', 'Stars', and 'Moon' exist in upper space. 'Sun' means the power, the knowledge, and the absolute authority and, also, it is appeared as the symbol of object to be believed and to be praised. 'Stars' is the symbol of dream and hope as soft and warm. Generally, 'full moon' is the symbol for the purification of mind, the reality of internal existence, tranquillity, silence, beauty, goddess, and so forth. However, his scorn and the unfair twisted present life are represented as a 'squared moon'. 'Water' in lower space has various images. 'River' is always the parametric space element which links the break due to temporal distance and/or the self(or the teller) and the object. 'Sea' is described as the obstacle blocking the utopia, but it is sometimes described as soft and warm. 'Rain', in parametric space of upper and lower space, is described as past reminding time concept with the power of purge, recycling, and 'new' birth. 'Rain' has been represented as negative meaning making the present status more extremely harsh, however, on the country, 'snow' has the positive image which is reminding the past. Imagery words in horizontal space such as 'House', 'Window', and 'Door', are linking or breaking of the left/the right, and/or the front/the back. 'House' is an absolute shelter distinguishing the inside from the outside and protecting outside attacks.'Window' and 'Door' are linking the outside world as well as protecting and breaking the outside attacks. 'Fog' and 'Wind' disassemble the conventional two-component system(so called dualism) and build a new three-component system. 'Fog' has negative shape of heaviness, unconsciousness, immersion, darkness, losing, separation, and perishing. Also, it is used for the internal self reaction to overcome the separation and the break. 'Wind' works as reminding the teller his internal world by moving around the border of dualism(the front/the back, the left/the right, and the outside/the inside) and triple-component system(upper/middle/lower). 'Wind' also sometimes blows out the things desired to be forgotten in this world. Be˘ida˘o as a middle age poet who is not reached 50 years old yet, he has sufficient time to write more works. It could be early to evaluate his works at this time, however, it is very clear that realism and modernism are coexisting in his works. This is the important characteristics found in Be˘ida˘o's works from early (北島詩選) to recently published (在天涯).
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