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磻溪 柳馨遠의 政治 思想 硏究

Title
磻溪 柳馨遠의 政治 思想 硏究
Other Titles
(A) Study on Ban Gae You Hyung Won's political thought
Authors
白美順
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
반계유형원정치 사상정치외교학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study aims to examine for the theoretical structure of Ban Gae's political thought in main of Ban Gae Su Rok, Ban Gae has been described as originator of Cho Sun positive school (實學), because he developed political thought of Yul Gok in aspect of political and social practice. But his political thought founded on Cho Sun Zu Za school (朝鮮 朱子學)'s philosophy. Therefore Ban Gae occupied a position of transition Period as Philosopher. Ban Gae's political thought aims to realize ideal of moral state. According to the aim, he intended to reconstruct Cho Sun's Confucian system(朝鮮儒敎體制). In view of a way for reconstruction, he suggested reform of political, economic and social system. Accordingly, this study is constituted of five chapters in whole. In chapter 1,as preface, I deal with purpose and method of this study. In chapter 2, I deal with Ban Gae's criticism about economic, political, social and ideological problem. Especially, Ban Gae criticized that a contemporary philosopher tended towards excessive Moralistic (這學主義), In chapter 3, I examine Ban Gae's argument about philosophical bases; Ri(理) of Gi(氣), Chun Ri(天理) and natural desire of the human being(人慾) and Zung(靜) to change into objective idea. These philosophical ideas lay the foundation for argument of political and economic reform. In chapter 4, I explain structure of Ban Gae's political thought, In governing argument, his thought relys on "moralize people after feed people"(恒業-禮樂興行) for principle. And the principle is based on Ideology of governing for people(民本主義). So, he tries to keep political society in order by governing method of objective rule. But he takes serious view of practical moral (鄕約) as much as objective rule. After all, Ban Gae's political thought aims to realize moral state as ideal. According the ideal, he intended to restored order of Cho Sun confucian system. In chapter 5, as conclusion, I examine the characteristic of Ban Gae' political thought and position of thought history.;본 논문은 「磻溪隨錄」에 나타난 磻溪 柳馨遠의 정치사상의 이론적 구조를 검토하는 것을 목적으로 한다. 磻溪는 정통주자학의 철학적 기초위에서 粟谷의 객관주의적 규범론을 확대시켜나간 주자학에서 실학사상에로의 과도기적 사상가로서 실학사상의 鼻祖라고 일컬어 진다. 磻溪의 정치사상은 가치이념의 차원에서 유교적 도덕국가의 실현을 목표로 하고 있으며 실제의 차원에서 그것은 조선조 유교 체제의 재건으로 나타났다. 磻溪는 조선조 유교 체제의 재건을 위한 정치적 실천론의 차원에서 '제도개혁'을 적극적으로 문제시하고 있었지만 정치사회 질서의 문제를 반드시 제도에만 의존한 것은 아니며, 이러한 제도론적인 사고의 한편에는 敎民論이 존재하고 있었다. 이것은 원리적인 차원에서 恒業-禮樂興行으로서 民本主義的 政浩理念을 근저로 하고 있다. 이상과 같은 관점에서 본 논문은 전체를 5장으로 구성하였다. 제Ⅰ장 서론에서는 연구 목적 및 연구 방법 그리고 본 논문의 내용 구성을 제시하고 있다. 제Ⅱ장에서는 정치·경제·사회의 영역과 주자학적 이데올로기의 차원에서 道器論의 영역으로 나누어 반계의 현실에 대한 비판적 인식을 살펴 보았다. 반계는 정치, 경제가 사회의 영역에서 토지제도의 문란, 과거제의 폐해 그리고 신분제 질서내에서의 分의 문란 둥을 비판하고 있으며 특히 원리론의 차원에서 조선조 주자학의 지나친 道學主義的 경향을 비판하고 있다. 제Ⅲ장에서는 주자학적 철학적 기초로서의 氣之理, 天理·人欲論, 主靜論 둥이 객관주의적 규범론의 철학적 기초가 되고 있음을 살펴보았다. 제Ⅳ장에서는 磻溪의 제도개혁론의 이론적 구조에 대하여 고찰하고 있다. 즉 그의 정치, 경제, 개혁론의 틀을 恒業, 禮樂興行으로 파악하여, 磻溪의 정치이념은 民本主義라는 것, 그러한 民本主義的 정치이념을 바탕으로 제도관을 형성하여, 객관주의적 규범론을 확대시켜 가고 있지만, 그것은 정치 사회 질서화에 있어 敎民論을 도외시한 것은 아니다. 오히려 磻溪는 가치이념의 차원에서 도덕국가의 실현(禮樂興行)을 목적으로 하고 있으며, 이것은 실제의 차원에서 '조선조 유교 체계의 재건'으로서 나타난다. 제Ⅴ장은 결론으로서, 磻溪의 정치사상의 특징적 경향과 사상사적위치에 대하여 살펴보았다.
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일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
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