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磻溪 柳馨遠의 政治思想

Title
磻溪 柳馨遠의 政治思想
Other Titles
(A) Study on You Hueong Won's Political Thought : in main of Ban Gae Su Rok
Authors
윤혜성
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
반계유형원정치사상반계수록
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 磻溪 柳馨遠의 정치 사상의 특질을 규명하려고 하는 것이다. 반계의 사상사적 위치에 관하여 보면, 조선주자학의 철학의 영역에서는 율곡의 사상을 계승하고 있으며, 정치 사회적 실천론의 측면에서는 율곡에 의하여 개척된 정치적 사고를 발전시켜 조선조 실학 사상의 鼻祖가 되고 있다. 본 논문에서는 이와같은 반계의 사상사적 위치에 착안하여, 조선조 주자학 사상과의 대비 속에서 첫째로, 반계의 철학적 기초는 어떠한가, 둘째로, 이와같은 반계의 철학적 기초와 관련하여 그의 정치 사상의 특질은 어떠한가를 검토하고자 한다. 따라서 본 논문은 전체를 6장으로 구성하였다. 제1장에서는 서론으로 본 논문의 기본적 시각은 주자학 사상을 기점으로 반계의 사상을 검토하고자 한다는 문제 제기를 하고 있다. 제2장에서는 반계의 학문론과 철학적 기초에 관하여 살펴본다. 반계는 주자학에 대한 학문론에 있어서 「居敬靜座」의 학문방법을 내용으로 하면서, 특히 「持敬」 즉 실천론을 강조하며 이를 위한 규범의 측면에 관한 연구를 중요시 한다. 철학적 기초로는 우주론인 「氣外無理」論과 인간의 「性情」論인 「性一體, 情一用」論, 天下事物의 實事論을 제시한다. 제3장에서는 반계의 정치적 사고에 관하여 살펴본다. 정치 사회의 道는 器(체제)를 떠나서는 行해질 수 없다는 사유에 입각하여, 道를 실천하는 데에 있어서도 道學주의의 「修己 然後 治人」論을 원리로 하면서도, 이를 실천하기 위한 방법론에 있어서 修己論과 治人論을 동시에 중요시하며, 따라서 통치론에 있어서 제도론을 중요시 한다. 통치론에 있어서는 民의 「恒産」論에 착안하여 「養民 然後 敎化」라는 발상을 따른다. 이러한 사고는 인간의 자연성을 인정한 것으로, 통치의 방법으로는 객관적 규범에 의한 방법을 따르며, 규범의 내용에 있어서는 人敬을 통치의 대상으로 하며 天理에 이르게 함을 목표로 한다. 제4장에서는 반계의 토지 개혁론에 따르는 정치 사회 조직론을 설명한다. 반계는 도덕 사회를 지향하는 농본주의적인 경제 체제에 입각한 토지 제도론을 언급하며, 이를 기초로 한 경제 정책을 통하여 유교적인 四民論을 바탕으로 한 분업적 정치 사회 조직을 구축코자 하고 있다. 정치 사회의 유지의 측면에서는 객관적 규범에 의한 통치라는 방법에 의하면서도, 조선 주자학에 나타난 내면주의적 규범론을 중시하고 있다. 제5장에서는 반계의 도덕 국가론을 설명한다. 반계는 교화제도를 통하여 고대의 禮에 입각한 명분론적 사회를 지향하고 있다. 그러나, 반계의 명분론적 사회관의 특질은 귀, 천의 직분이 선천적인 요인에 의하여서가 아니라, 교화를 통한 후천적인 요인에 의하여 결정된다는 업적주의적인 사회관을 제시하는 점이다. 제6장에서는 결론으로 반계의 사상사적 위치를 정치 사회적 실천론에서 실천의 방법적 측면과 사고 방식에 있어서 볼 때, 조선조 실학 사상의 비조가 된다고 할 수 있으나, 정치 사회의 이념에 있어서는 주자학적 도덕 사회를 지향하는 점에서 볼 때, 주자학을 정치 사회에서 실천하고자 하는 입장에 서 있다고 해명한다.;This study is to examine the characteristic of Ban Gae, You Hyeong Won's political thought. In respect of Ban Gae's position of thought history, he succeeds Youl Gok in aspect of Cho Sun Zu Za School (朱子學)'s philosophy and he becomes ancestor of cho sun positive school (實學) through doveoping political thought pioneered by Youl Gok in aspect of political and social practice. This study, in view of Ban Gae's position of thought history, aims to examine that first, what is the Ban Gae's philosophical basis, two, what is the characteristic of Ban Gae's political thought in relation to his philosophical basis. Accordingly, this study is constituted six chapters in whole. First chapter, as preface, raises problem that the perspective of this study is to examine Ban Gae's thought in view of Zu Za school. Second chapter examines Ban Gae's argument about studying Zu Za school and philosophical basis. Ban Gae takes the content of Zu Za school's method, 'Zi Gyeong Zung Zya'(持敬靜座), and especially underlines 'Geo Gyeong'(居敬), that is practicing, and underlines the research for aspect of rule for that. As philosophical basis,he raises 'Gi Oi Mu Ri'(氣外無理) argument, 'Sung-Che, Jung-Yong'(性一監,情一用) argument, and 'Sil-Sa'(實事) argument. Third chapter examines about Ban Gae's political thought. From the thought that Do(道) of the political society cannot be done beyond system (器), he takes Moralistic (道學主義) [govern after morals] (修己 然後 治人) for the principle, but he attaches importance to morals and governing argument equally in methodology of practicing, and underlines institution argument. In governing argument, he follows the thought 'Moralize-Min after Feed-Min, (養民 然後 敎化) on the ground of Min's 'Hang San'(恒産) argument. Such thought admits natural desire of the human being, and takes governing method of objective rule, and aims to reach 'Chun Ri'(天理) through controlling human nature. Fourth chapter explains structure of political system according to Ban Gae's land reformation. Ban eae refers to land institution of economic system that constructs farming is the basic industry, and through economic policy on base of that, aims to construct political society that have structure of decision of labour on the ground of confucious 'Four Min'(四民). In the aspect of sustenance of political society, it is through the method of governing by objective rule, and attaches importance to subjective rule manifest in Cho sun Zu Za School. Fifth chapter explains Ban Gae's moral state. Ban Gae idealizes 'Myeong Bun (名分)' society, on the ground of Ancient Yei (禮) through moralizing institution. But the characteristic of Myeong Bun Society is that the high, the low are determined not by innate element, but by practicing Yei or not. Sixth chapter, as conclusion, explicates Ban Gae's position of thought history as that Ban Gae is ancestor of the positive school in point of methodological aspect of practicing and method of thought in political and social practice, but he takes the position of trying to practice Zu Za school in political society in point of idealization of political society.
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