View : 608 Download: 0

한국이익집단의 이익표출연구

Title
한국이익집단의 이익표출연구
Other Titles
(A) study on the interest articulation of the Korean interest group : focused on the federation of Korean trade union
Authors
李英珠
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
한국이익집단이익표출한국노동조합총동맹
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문의 목적은 한국노총의 이익표출여건과 이익표출특성을 분석하고, 그 개선점을 제시하는데 있다. 이 연구목적을 위한 이론적 배경은 '이익집단의 정치과정상 이익매개기능론'이고, 연구방법은 한국노총의 활동내용을 양적으로 누적하여 그 특성을 추출하는 방식이며, 연구범위는 국가주도의 경제정책이 강력히 실시되던 1962년부터 1979년까지로 하였다. 이 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 한국노총은 이익집단으로서 이익매개활동을 위한 이익표출여건이 취약하였다. 노동이익집단은 경제구조변화에 따라 조직이 형성되기 보다는 정치적 상황변화에 따라 부침이 결정됨으로써 국가로부터의 기능적 자율성이 약하였다. 또 집단 내적 여건을 볼때 활동목표는 정책적 실효성이 낮았고 조직구조는 과두적이고 집단응집력이 약하였으며 재정상태도 빈약하여 이익표출활동을 뒷받침할만한 여건이 조성되지 못하였다. 외적 여건도 한국노총의 이익표출기능상 계약여건이 되었다. 수출주도형의 경제발전정책때문에 한국노총의 전략적 위치는 법률적으로 통제되어 국가조합주의적 이익대표체계로 편입되었고, 사회경제적 이익분배권력은 행정부에 집중되어 이익표출구조, 정책, 영향력이 이익매개기능적 측면에서 제약되었다. 둘째, 한국노총의 이익표출기능상 특성은 다음과 같다. 구조적 특성을 볼 때 이익매개통로는 대중수준보다는 권력수준이 압도적이었고 주된 통로는 행정부이며 건의·진정서제출과 위원회참석이 주된 이익매개수단이었다. 이익표출표현유형은 공공정책에의 투입력이 있었다. 정책적 특성을 볼 때 보다 거시적인 규제정책이나 배분정책보다는 재분배정책, 그 중에서도 하급관청의 행정활동과 연관한 행정적 재분배정책에 가장 많은 이익표출활동을 하여 소극적이고 지엽적인 이익매개기능을 수행하였다. 마지막으로 이익표출정책의 정책영향력은 13.8%에 불과하였고. 한국노총 프로그램의 정책반영도 미약하였다. 세째, 결론적으로 한국노총은 중간집단으로서 이익매개기능을 충분히 수행하지 못하였다. 그 결과 70년대 이후 비합법적이고 과격한 이익매개활동을 하는 노동세력을 대두시키게 되었다. 네째, 한국노총이 이익집단으로써 기능적 자율성을 유지하면서 정치과정상에 이익매개기능을 수행키 위해서는 이익표출여건이 개선되어야 한다.;This study aims at analysis of the Federation of Korean Trade Union(FKTU)'s interest articulation backgrounds and characteristics. The theory used for the study is interest intermediate function theory of interest groups in political process. And its method is the extraction of the characteristics from mesuring quantatively the activities of the FKTU. Also its scope is in the period (1962-1979) of being exercising strongly economic policies led by state's initiative. The conclusion of the study is as following: First, the FKTU had been in weak conditions of interest articulation as an interest group. From the View of inter-group conditions, the goals of activities had low fesibilities, organization's structure was polyarchical, organizations convergence was weak, and financial situation was poor. Thus, the inter-group conditions were too weak to support for interest articulation. The export-oriented economic development policy made the strategic position of the FKTU controlled legally, consequently leading to the state corporatistic interest system. The distribution power of social, economical resources converged at the government administration had restricted interest articulation structure, policy, and influence from the view of the interest intermediate function. Second, the characteristics of the FKTU's interest articulation from the view of the interest intermediate function are following. In the structural characteristics, interest intermediate channal used mainly decision-making power level, especially the government administration, interest intermediate means used mainly the filing of pertitions or suggestion and participation in committees, and the styles of interest articulation included obvious demand for public policy. From the view of the interest intermediate region. The FKTU articulated in the region retribution policy, especially administrative retribution policy, so the interest intermediate region is vey low-level and it is restricted within narrow linits. The decision-making influence of the FKTU was very very weak, so the FKTU didn't performed the intermediate function of organized worker's interests in political process sufficiently. It caused some labourers' movements to express illegally and violently their interests. The conditions of interest articulation have to be improved for the FKTU to carry out the interest intermediate function in political process with keeping its independence.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE