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Hannah Arendt의 脫近代的 政治理念 硏究

Title
Hannah Arendt의 脫近代的 政治理念 硏究
Other Titles
(A) Study on the Concept of the 'Political' of Hannah Arendt
Authors
이중화
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
Hannah Arendt탈근대적 정치이념정치사상아렌트
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
한나 아렌트의 정치 사상이 추구하는 근본 주제는 동등한 시민들이 실천과 발언을 통해 스스로의 정체성을 드러내고, 자유로울 의사소통과 집합적 熟考에 의해 합의에 도달할 수 있는 공적 공간을 회복하려는 것이다. 이러한 논의를 보다 심도있게 이해하기 위해서는 아렌트의 전 저작에 걸친 사고의 흐름을 따라 근대의 타락한 정치에 대한 비판을 고찰할 것이 요구된다. 아렌트의 근대에 대한 비판은 노동과 작업, 실천에 대한 행위구분론에 근거하고 있는데, 노동 영역이 실천의 영역(공적 공간)을 체계적으로 침식함으로써 근대의 인간적 조건은 인간이 공통되게 공유하고 그들의 실재성의 준거로서 의존하고 있는 '새계'을 박탈당했다는 것이 아렌트의 중심 주장이다. 따라서 원자화되고 고립된 대중은 '생명' 과정 그 자체의 필수성에 의해 지배당하게 되며, 그 덧없음과 반복성으로부터 스스로를 방어할 지속성 있는 제도적 방벽을 결여하고 있으므로 자유롭고 자율적인 정치의 가능성이 왜곡되고 쇠퇴하는 것을 막을 수 없다. 이는 자본주의의 발달과 함께 보편화된 경제주의 즉, 인간 생활의 전 측면이 도구적 합리성에 의해 압도당하게 된 현상에 기인하는 것이다. 따라서 획일화된, 단일 아이디어를 주축으로 하는 이데올로기가 책임성 있는 개인의 의견과 판단을 대체하고, 예측가능한 행태가 실천의 이니셔틱브를, 일회적 투표, 정치적 무관심과 사적 善에의 탐닉이 진정한 집합적 토론을 그리고 관료제가 법 앞에 평등한 자들의 자율 통치를 대신하게 된다. 전체주의에서 절정에 이른 이러한 현상은 한편으로 진정한 정치 이론의 근거로서는 부적합하고 취약한 전통적 정치 철학에 의해 규정되어 왔다. 전통 정치 철학은 정치를 제작의 모델에 따라 '지배'의 목적-수단 관계로 환원시켰고, 인간의 근본 조건인 다원성을 단일한 진리의 독재에 종속시켰다. 따라서 아렌트에게 있어 이러한 상황을 극복하고 공적 세계를 재건하는 것은 정상적이고 원래적인 인간 삶의 조건인 다원성의 회복에 필수적이다. 독특성, 개별성 그리고 고유성을 갖는 각각의 인간들은 서로 상이한 세계관을 지니므로 타인의 의견과 판단을 고려하여 사유함으로써 판단의 현실성을 견지할 수 있게 된다. 자유와 권력은 '정치' 개념의 또 다른 구성 요소이다. 아렌트에게 있어 자유는 정치의 존재이유이며 이는 집합적 상호실천으로서의 권력이 실현되는 지점에서만 경험될 수 있는 것이다. 따라서 아렌트의 권력관은 도구적이거나 목적론적인 것이 아니다. 아렌트는 권력이 발언과 실천의 집단적 효과이며 오직 인민의 지지에 의해서만 발생한다는 의사소통적 권력 모델을 통해 권력과 폭력을 구분하고 있다. 궁극적 목적으로서의 공적, 자발적인 참여를 여타의 善을 획득하기 위한 수단으로서의 폭력, 지배와 행정으로부터 개념적으로 분화시킬 수 있는 새로운 정치 이론이 그러므로 가능해지는 것이다. 파리 꼬뮌, 1905년과 1917년의 러시아 소비에트. 1956년의 헝가리 혁명등에서 나타난 평의회 민주주의의 경험은 아렌트가 자신의 주장을 뒷받침하기 위해 채택한 실예들이다. 아렌트는 이와 같이 참여와 능동적 자기통치라는 공적 미덕의 관점에서 근대 이후의 대의민주주의를 비판한다는 점에서 시민적 공화주의의 넓은 이론적 스펙트럼에 속하는 것으로 평가될 수 있다. 자유주의의 지배에 대한 대안적 전통으로서의 공화주의는 참여 민주주의적 실천론에 대한 사상적 준거를 제공해 왔으며, 아렌트의 사상 또 한 이러한 입장에서 이해될 때 적극적 의의를 획득할 수 있을 것이다.;The essential of the political thought of Hannah Arendt is to search for the recovery of 'Public Realm' in which equal fellow men can disclose themselves through action(praxis) & speech and arrive at consent by free communication and collective deliberation For further understanding, this argument should be illuminated in the light of the train of thought throughout Arendt's own works containing the critique of the modern false politics. This critique is based on her own distinction between labor, work and action. She argues that- by the systemic encroachment of the realm of labor upon the realm of action(the public space), modern human condition has been deprived of the 'in-between' world men share in common and depend on as referential frames of their sense of reality. So the uprooted, atomized modern mass who loses the institutional, durable barriar from the relentless, futile process of necessity of 'Life', couldn't avoid the distortion and decline of possibilities of free, automate politics. It has been caused by the victory of laboring mentality with the domination of capitalism, that is, the winning of instrumental rationality over all aspects of human living. It means that uniformed, single ideology substituted for responsible, individual opinions(doxa) and judgements, predictable behaviour for initiative of novel action, once-in-a-year voting, political apathy and. indulgence in private goods for authentic collective discussion and public engagement, 'rule by nobody(bureaucracy)' for 'no-rule(absense of differentiation into rulers and ruled in the citizen body)'. This phenomenon culminating in totalitarianism has also been determined by the weakness and inappropriateness of traditional political philosophy as the basis of authetic political theory. The tradition of political philosophy has reduced politics to model of fabrication: 'ruling' and means-end relations, human plurality to single truth of reason. So according to Arendt, the overcome of these situations and the subsequent reconstruction of public world are indispensible to regaining normal, original condition of human life, plurality. Bemuse of their uniqueness, individuality and distinctiveness, each men have diffrent Viewpoints of world, things and public affairs, so they should think and judge 'representatively' by representing oneself the points of possible view of others. Freedom and power are other elements of the concept of 'the political'. To Arendt freedom is the raison d'e^tre of politics and cna be realized only where the power as collective interactions of equal citizens rises. So Arendt's idea comprehends not the instrumental, teleological model of power but the communicative model in which power is a group effect of speech and can be generated only by people's support This standpoint enables her to distinct power and violence articulately and therefore to project new political theory that ovoids the danger of confusion of power and public, spontaneous participation as ultimate ends with violence, ruling and administration as means for other goods. And she takes the experiences of revolutionary council democracy-the Paris Commune, the Russian soviets of 1905 & 1917 and the Hungarian Revolution of 1956, etc.- as the examples of her own arguements. Arendt can be situated in the wide tradition of civic republicanism in the sense that she criticizes the atomized society and acquisitive human nature of modern liberalism and praises the public 'virtues'. Republicanism as alternative source of political imaginations has provided the philosophical hasis of participatory democracy and Arendt's thought m y also be appreciated as such.
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