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儒林哥와 感君恩

Title
儒林哥와 感君恩
Other Titles
Yurimga and Gam Keu^n eu^n
Authors
채명심
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
유림가감군은음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
時用鄕樂譜에 전하는 26곡은 고려때부터 전하여 오는 속악과 조선시대에 새로 만들어진 음악으로 나눌 수가 있다. 思母曲이나 가시리·西京別曲과 같은 곡은 고려로부터 전승되어진 곡이고 納氏歌나 橫殺門 등은 조선에 들어와서 새로 창작되어진 음악이다. 그런데 지금까지 막연한 추측으로나마 조선 초기에 음악으로 알려져왔던 儒林歌가 李衡祥 著 樂學便考의 발견으로(1974년 權寧撤교수에 의하여) 논란의 여지를 남겼는데 1712∼1725년에 편찬된 것으로 보이는 樂學便考에서는 儒林歌를 '卷 之 四, 高麗 俗樂章 下'에 편입시켜 기록하였기 때문이다. 음악적 배경이나 형성 발달과정에 관한 연구가 없었던 儒林歌에 대하여 2가지 방법으로 고찰해 보았는데 첫번째는 儒林歌의 형식을 분석하여 고려시대의 음악적 요소와 조선시대에 창작되었을 것으로 여겨지는 요소들을 찾아 음악의 창작시기를 추적해 보았으며 다음에는 음악적으로 유사한 형태를 지닌 感君恩과의 관계를 비하여 보았다. 이와같은 방법을 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었는데 첫째, 儒林歌의 형식은 고려가요의 특징적 요소인 有節形式과 分章體·후렴구의 葉을 가지고 있었고 종지형이나 선율형은 고려가요인 思母曲·西京別曲·鄭石歌·內堂과 유사했으므로 고려로부터 전하여진 곡으로 풀이된다. 그러나 가사의 내용은 聖主의 創業을 찬양하는 頌祝歌로 조선초기에 창작되어진 것으로 보여진다. 조선초기의 창작형태가 고려의 가요를 선율은 그대로 두고 가사만을 改詞하여 궁중의 음악으로 사용한 시대적 상장을 고려하여 볼 때 유림가도 그러한 類의 하나로 보여진다. 두번째로 유림가와 감군은을 비교해 본 결과 그 선율이나 종지형·형식 등에 있어서 거의 완전한 일치를 보였다. 이 두 곡은 같은 곡으로 생각되는데 고려조부터 전하여 오던 儒林歌가 다소 축소·改詞되어 세종조즈음에 感君恩으로 변화하여 함께 공존하다가 명종 즈음에는 儒林歌의 모습이 사라지고 感君恩만이 존재하게 되었다. 感君恩으로 改詞되어진 儒林歌는 大樂後譜·梁琴新譜·白雲庵琴譜 등에 感君恩이란 제목으로 계속 존재하게 되었으니 李衝祥이 樂學便考를 만들던 당시 시대 별로 음악을 분류할 때 당연히 儒林歌는 고려의 음악으로, 또한 感君恩은 조선시대의 음악으로 편입시킬 수 밖에 없었다고 본다. 感君恩은 玄琴新證暇領부터 보이지 않으니 대략 1700년대 이후에 그 음악이 자취를 감춘 것으로 생각된다.;The 26 Korean traditional music recorded in "Siyoung hyang akbo" was able to divide two parts: one is the song of handed down form Kory · dynasty, another is the newly created music in Chosun dynasty. Samogol · Gasiri and Sakyongbyolgok ect. were transmitted form Koryo and Nabsiga · Hoyngsalmun etc. were created in Chosun. Until now "Yurimga" has been seemed to be the music of early Choson dynasty. But the discovery of "Akhak pyon go" which was edited in 1712-1725 make the new dispute about the beging of the Yurimga, I have pursued any study on the musical background and the course of development of this song through follwing the musical characters of Koryo and early Choson dynasty. Second, I compare Yurimga to "Gam keun eun" which have similarity in musical character which Yurimga. From these study, I come to a concusion following fact: First, it have the unreasonable face for us to assert this song was created in Koryo dynasty because there were a lots of musical remnants of Koryo ane musical character of Chosun in Yurimga. I regard Yurimga to be intiated from Koryo in the point of itsmsical form: this song was similar with the traditional music in Koryo-Samogod · Soky6ngbo1gok · Jangsakga etc. Second Yurimga and Gam kun yun nearly coincide each other in the similar cessation form and melody form. I think these traditional song are identical song Yurimga transmitted from koryo coexisted with Gam keun eun at the time of King Sejong by the remaking if its words and reduce of its length. On the occasion of King Juk jong Yurimga appeared and only Gam Gun yun existed Yurimga which was reformed its words existed in Dai ak hu bi · Yang kun sin bo · baeg yeun am kudo ect. in the name of gam kun yun. But these two same traditional music were class: field different period music by Lee hyung sang in his book ak hak pyon go. As I can not chase the remrants of Gam gun yun after Hyon gum sin jung ga ryong, I think this song disappeared about in 1770'S.
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