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교육과정에 대한 교사들의 관심도 실행형태 및 실행수준의 관계

Title
교육과정에 대한 교사들의 관심도 실행형태 및 실행수준의 관계
Other Titles
(The) stages of concern, innovation configurations as well as the level of use and the analysis of their relationship to each other shown by elementary teachers regarding the 6th Mathmatics Curriculum
Authors
최진영
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 초등교육학과
Keywords
교육과정교사관심도 실행형태실행수준
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 관심도, 실행형태, 실행 수준을 살펴봄으로써 교육과정 실행의 현 상태를 판단하고, 이 세 가지 측면이 어떠한 관계가 있는지를 분석하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 관심도는 어떠한가? 1-1 교사들의 전반적인 관심도는 어떠한가? 1-2 교사들의 개인별 관심도는 어떠한가? 1-3 초등교사들의 성별, 학력, 경력, 학교유형에 따라 관심도에 차이가 있는가? 2. 제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 실행형태은 어떠한가? 2-1 제 6차 수학과 교육과정의 각 구성요소별 실행형태는 어떠한가? 2-2 제 6차 수학과 교육과정 개발자가 의도한 이상적인 실행형태와는 어느 정도의 차이가 있는가? 3. 초등교사들의 제 6차 수학과 교육과정 실행수준은 어떠한가? 4.제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 관심도, 실행형태 및 샐행수준간의 관계는 어떠한가? 4-1 교사들의 관심도와 실행형태간에는 어떠한 관계가 있는가? 4-2 교사들의 관심도와 실행수준간에는 어떠한 관계가 있는가? 4-3 교사들의 실행수준과 실행형태간에는 어떠한 관계가 있는가? 본 연구는 관심에 기초한 교육과정실행모형(Concerns Based Adoptiom model)을 중심으로 이루어졌다. 초등교사 156명을 대상으로 제 6차 수학과 교육과정에 대한 관심도와 실행형태를 알아보기 위한 설문지 조사를 실시하였고, 156명 중 다시 21명을 무선표집하여 실행수준을 알아보기 위한 1, 2차 면담을 통해 연구자료를 수집하였다. 수집된 자료를 분석하기 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차 χ^(2)검증, 일원변량분석(ANOVA), 프로파일을 사용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 관심도에 관한 연구결과는 다음 세 가지로 요약될 수 있다. 첫째, 제 6차 수학과 교육과정에 대한 교사들의 전반적인 관심도를 살펴본 결과, 전체 교사집단이 제 6차 수학과 교육과정에 대해 갖고 있는 관심은 '무관심'으로 밝혀졌다. 관심단계별로 교사들이 가지고 있는 관심정도의 평균을 산출하여 작성된 관심도 프로파일을 보면, 제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 관심도는 비실행자의 프로파일과 유사한 것으로 나타났다. 둘째, 제 6차 수학과 교육과정에 대한 교사 개인별 관심을 살펴본 결과, 전체 교사의 62.8%가 0단계인 무관심에 가장 높은 반응을 보였으며 1단계인 정보적 관심도 전체 교사의 25%가 가장 높은 반응을 나타냈다. 2단계인 개인적 관심, 4단계인 운영적 관심, 6단계인 대안적 관심에 가장 높은 반응을 나타낸 교사는 각각 1.5%, 5.8%, 2.6%로 낮은 비율을 나타냈으며 5단계인 협동적 관심을 가지고 있는 교사는 한 사람도 없는 것으로 밝혀졌다, 세째, 초등교사들의 개인배경 변인에 따른 관심도의 차이를 분석한 결과, 초등교사들의 관심도는 성별에서만 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 그러나 학력, 경력, 학교유형에 있어서는 유의한 차이를 나타내지 않아 개인배경 변인은 대체적으로 교사의 관심도에 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 초등교사들의 제 6차 수학과 교육과정, 실행형태를 살펴본 결과, 초등교사들의 교육과정 실행형태는 제 6차 수학과 교육과정 개발자들이 의도한 이상적인 실행형태와는 차이를 나타내고 있었다. 각 구성요소를 교육과정 편성·운영·평가의 세가지 측면으로 나누어 실행형태를 살펴보면, '편성'에서는 허용할만한 실행형태의 모습을 나타내나 '운영'과 평가'에 있어서는 대부분의 구성요소가 이상적인 실행형태와는 상당한 차이가 있음이 밝혀졌다. 각 구성요소별로 보면 실행계획의 설정, 수업계획의 수립, 계산의 지도는 허용할만한 실행형태에 가깝게 나타났으나 수업방법, 학습자료, 공학의 활용, 실생활 및 타학문과의 관련성, 평가영역, 평가방법은 이상적인 실행형태와 많은 차이를 보였다. 특히 공학의 활용과 평가방법에서 많은 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 초등교사들의 제 6차 수학과 교육과정 실행수준을 살펴본 결과, 대부분의 교사들이 기계적 실행수준에 머물러 있는 것을 나타났으며 일상화된 실행수준과 정교화된 실행수준은 낮은 비율을 차지하는 것으로 밝혀졌다. 통합화된 실행수준에 있는 교사는 한 사람도 없는 것으로 나타났다. 제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 관심도, 실행형태, 실행수준간의 관계에 관한 연구결과는 다음 세가지로 요약될 수 있다. 첫째, 제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 관심도와 실행형태의 관계를 분석한 결과, 관심도에 따라 몇몇 구성요소를 제외하고는 교육과정 실행형태에 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 관심도에 따른 전체적인 교육과정 실행형태는 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 관심단계가 낮은 교사의 경우 대체적으로 허용할 수 없는 실행형태에 가깝게 나타났으나 관심단계가 4, 6단계로 높아지게 되면 이상적인 실행형태에 가까워짐을 알 수 있었다. 둘째, 제 6차 수학과 교육과정에 대한 초등교사들의 관심도와 실행수준의 관계를 분석한 결과, 관심도에 따라 실행수준에 차이가 나타나는 것으로 밝혀졌다. 관심도 프로파일과 실행수준 프로파일을 그려 비교한 결과 두개의 프로파일이 유사한 형태를 띠고 있어 관심도와 실행수준이 밀접한 관계를 가지고 있었다. 대체적으로 관심도가 낮은 집단의 경우 실행수준 역시 낮은 단계에 머물러 있는 것으로 나타났다. 또한 교사들이 가지고 있는 관심단계별로 실행수준을 살펴본 결과 관심단계 0, 1, 2, 3단계에서는 실행 수준이 다소 혼합되어 나타나나 관심도 수준이 4, 6단계로 높아지면 실행수준도 높은 단계에서 안정되는 것으로 밝혀졌다. 세째, 초등교사들의 제 6차 수학과 교육과정 실행형태와 실행수준의 관계를 분석한 결과, 교사들의 실행수준에 따라 교육과정 실행 형태가 달라지는 것으로 밝혀졌다. 기계적 실행수준에 있는 교사들은 대체적으로 허용할 수 없는 실행형태에 가까운 점수를 나타내 이상적인 실행형태와 상당한 차이를 나타낸 반면 일상화된 실행수준, 정교화된 실행수준, 갱신의 실행수준을 가지고 있는 교사들은 허용할만한 실행형태나 이상적인 실행형태를 나타내고 있었다. 특히 정교화된 실행수준의 교사가 이상적인 실행형태에 가장 근접해 있는 것으로 밝혀졌다. 연구결과를 종합하여 보면, 제 6차 수학과 교육과정에 대한 교사들의 관심도, 실행형태, 실행수준은 아직까지 바람직한 수준에 도달하지 못했음을 알 수 있다. 또한 교사가 교육과정에 대해 가지고 있는 관심도, 실행형태, 실행수준간에서는 서로 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다. 따라서 변화지원자는 제 6차 수학과 교육과정이 제대로 실행되도록 하기 위해서는 이 세 가지 측면을 모두 고려하여 교사들에게 꼭 필요하고 적절한 변화지원을 제공해야 할 것이다.;This study looks into the stages of concern, innovation configurations as well as the level of use and the analysis of their relationship to each other shown by elementary teachers regarding the 6th mathematics curriculum. By doing this, I had hoped to put a verdict- on the present situation of curriculum. It also has objective in analysing the relationship between these three aspects. The specific resesrch questions of this study are the following : 1. How much concerns is shown by the elementary teachers regarding the 6th math curriculum? 1-1 How much concerns is shown by the elementary teachers on the whole? 1-2 How much concerns is shown by the elementary teachers individually? 1-3 How much difference in concerns is shown in the 6th math curriculum according to the type of school, teaching experience, education level and sex of the elementary teachers? 2. What is innovation configuratilons of the 6th math curriculum by the elementary teachers like? 2-1 What is innovation configurations in the each component in the 6th math curriculum like? 2-2 How much difference is there in the intention of the original planner of the 6th math Curriculum and the actual practice? 3. How high or low is the level of use shown by the elementary teachers regarding the 6th math curriculum ? 4. What is the relationship between stages of concern, innovation configurations and level of use shown by the elementary teachers regarding the 6th math curriculum like? 4-1 What kind of relationship exists between the stages of concern and innovation configuration shown by the elemenatary teachers regarding the 6th math curriculum? 4-2 What kind of relationship exists between the stages of concern and level of use shown by the elemenatary teachers regarding the 6th math curriculum? 4-3 What kind of relationship exists between the level of use and innovation configuration shown by the elemenatary teachers regarding the 6th math curriculum? This syudy has been carried out with the Concerns Based Adoption Model which has been developed by Hall as well as others as the core theme. A survey was carried out to 156 elementary teachers regarding the 6th math curriculum in order to find out the stages of concern and innovation configurations. Out of this 156 teachers, 21 teachers were selected again and they were interviewed to find out and collect the data on the level of use. The Concerns Profile like frequency, percentage, mean, standard deviation, one-way ANOVA, chi-square were used to analyse the data that was collected. The abstract of the results of the study is the following summary : 1. The results of the study on the stages of concern can be summarized into the following three points. First, after studying the general stages of concern shown by the elementary teachers, the highest concerns level was the '0' level of awareness. The information concerns level which is the level '2', was next. The lowest concerns level was level '4' which is the consequence level. Level '5', the collaboration concerns and level '6', which is the refocusing concerns showed a relatively low level of concerns. The concerns that was formed through the different levels of concerns was proven to be similar to that if you were to look at the stages of concern profile. If you were to look at the profile concerns which was formed thorugh the different stages of concerns level, the stages of concern shown by the elementary teachers regarding the 6th math curriculum was proven to be similar by a previous research to the profile of the people who had not practiced the new education process before. Secondly, after studying the individual stages of concern shown by the elementary teachers on the 6th math curriculum, it was discovered that 62.8% of all the teachers showed '0' level of awareness. Then informational concerns showed level 'l' which constituted 25%. Level '2' the personal concerns, Level '4' the management concerns, Level '6' the refocusing concerns each constituted 1.9%, 5.8% and 2.6% respectively. It was discovered that no teacher was concernsed in Eevel '5' the collaboration concerns. Thirdly, after studying the stages of concern according to the difference in individual background, it was found that the concerns shown by the elementary teachers was statistically associated with sex. However, there was no association with level of education, teaching experience and types of school and therefore has no effect on the teacher's stages of concern. 2. The study on innovation configuration regarding the 6th math curriculum After studying the innovation configuration regarding the 6th math curriculumshown by the elementary teachers, it was found that there was a difference compared to the original education planner's intentions. Each component was divided into three parts which were division, management and evaluation and looked into. In the "division' part, the innovation configurations were proved to be acceptable up to a certain point but in the 'management' and 'evaluation' part, is was found to be unacceptable. If it was viewed in terms of each part, selecting the innovation plans, establishing the lesson plans and instruction calculations were proved to be acceptable but teaching methods, lesson materials, usage of technology, relavance to real-life and other areas of study, evaluation area, evaluation method was proved to be unacceptable. 3. The study on level of use regarding the 6th math curriculum shown by the elementary teachers were like the following. After studying the level of use regarding the 6th math curriculum shown by the elementary teachers, most of the teachers were found out to be maintaining a mechanical use. There was also a low percentage of routine use and refinement use. There wasn't any teacher who was in the integrated use level. 4. The study on Bevel of use, innovation configurations and stages of concern shown by the elementary teachers were like the following. shown by the elementary teachers can be summarized into the following three points. First, after studying the stages of concern and innovation donfigurations regarding the 6th math curriculum shown by the elementary teachers, excepting a few components following the stages of concern, there were differences in innovation configurations of education process. The general education process innovation configurations following the stages of concern were shown to have statistically significant difference. Secondly, after analysing the level of use and stages of concern regarding the 6th math curriculumshown by the elementary teachers, it was discovered that differnces occur in level of use according to the stages of concern. After drawing the stages of concern profile and level of use profile and comparing them, they were found to be similar in form proving that they have a close relationship. Furthermore, after studying the level of use according to the differnt stages of concern that the teachers tend to practice, the level of use becomes integrated in the levels 1,2,3 and 4. However when the stages of concern goes up to level 4 and 6, the level of use settles in the high level too. Thirdly, after studying the relationship between innovation configurations and level of use regarding the 6th math curriculum shown by the elementary teachers, the innovation configurations of the education process was found to change according to the teacher's level of use. Those teachers who maintain the mechanical use proved to be unacceptable and therefore proved to have quite a big difference in regard to the ideal component variations. On the other hand, the teachers who have generalized level of use , refinement use and renewal use were proved to have acceptable innovation configurations and ideal innovation configuations. On the whole, the fact that the teachers do not have enough stages of concern, innovation configurations and level of me regarding 6th math curriculum is pretty obvious. It has also become known through the analysis of the stages of concern, innovation configurations and level of use shown by the teachers, that they have close relationship with each other. Therefore, those who aspire for reforms should provide essential intervening strategies to the teachers in order to play an important role in the practice of educational process in the future based on the results of this study.
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