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dc.contributor.author정선경-
dc.creator정선경-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:36Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021421-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/187224-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021421-
dc.description.abstract《列仙傳》은 現傳하는 中國 最古의 神仙說話集이다. 《列仙傳》은 당시인들의 인생관·가치관·세계관을 바탕으로 한 삶의 원형을 진솔하게 보여주는 서사체계이므로 단순한 '신선들의 행적 모음'의 차원이 아닌 사상·종교·민속 등 당시의 문화 일체를 포괄하는 총체로서 평가되어야 한다. 그러나 이러한 연구 가치에도 불구하고 도교문화에 대한 학계의 인식 부족으로 인하여 《列仙傳》에 대한 연구는 그다지 중시되지 않았고 그에 따른 평가 역시 제자리를 찾지 못한 실정이다. 이러한 상황을 염두에 두면서 本稿에서는 《列仙傳》의 성립에 대한 검토 및 서사학적 내용분석을 시도하고 全書에 대한 譯註를 시행하였다. 그리하여 본고는 크게 論究와 역주의 두 부분으로 나뉘어 진다. 第Ⅰ部에 서는 아직까지도 미완의 문제로 남아있던 《列仙傳》의 작자 및 성립시기를 東漢末에서 西晉初, 후대의 작가가 劉向에게 假托하여 저술했던 것으로 일단 추론한 후 먼저 종교적인 측면에서 《列仙傳》이 무격신앙·음양오행설·신선사상 등이 융합된 원시도교를 배경으로 성립된 종교서사체계라고 규정하였다. 다음으로 傳記文學의 측면에서, 초역사적 존재인 신선에 대한 전기가 漢代에 성립된 史傳 및 雜傳의 체재와 서사형식으로부터 영향을 받았으며 《列仙傳》이 후대 神仙傳記文學의 효시가 됨을 밝혔다. 다음으로 소설문학적인 측면에서 《列仙傳》의 인물유형·구성·시점 등에 대한 분석을 통하여 《列仙傳》이 중국 소설서사의 초기형태임을 밝혔다. 마지막으로 《列仙傳》이 시·소설·희곡 등 후대 문학의 각 장르에 미친 영향을 탐색함으로써 《列仙傳》이 차지하는 중국 문학사상의 지위를 확인할 수 있었다. 第Ⅱ部에서는 《列仙傳》에 대한 완전한 역주를 시도하였는데 그 대상은 《列仙傳》 本文·佚文·序文·論贊·總讚 등에 이르고 있다. 결론적으로 《列仙傳》은 東漢 이전 원시도교의 정황에 대한 문학적 반영으로서 史傳的 서사형식을 통해 중국소설의 초기형태를 구현하고 있다는 점에서 중국문학사상 독특한 지위를 차지한다. 아울러 후대의 신선전기문학뿐만 아니라 시·소설·희곡 등 전 장르에 걸쳐 스며있는 遊仙·道敎的 상상력의 근원으로서 《列仙傳》의 의미는 결코 낮게 평가되어서는 안될 것이다.;《Lie Xian Zhuan(列仙傅)》 is one of the oldest Chinese narratives handed down to us. We must set high value on 《Lie Xian Zhuan》 as the whole of culture in those days including thoughts, religion and folklore instead of regarding it as the Immortal's record of performances, because it is a straightforward description of lifestyle based on the viewpoint of life, value and world taken by the people who lived in those days. However, in spite of this value of research on 《Lie Xian Zhuan》, the lack of understanding on the culture of Taoism leads the academic researchers to fail to notice on the significance of the research on 《Lie Xian Zhuan》 and set low value on it. Considering this situation, in this thesis I tried to investigate the origin of 《Lie Xian Zhuan》 and analyze the contents of it in the view of narratology, I translate and annotate the whole volume of 《Lie Xian Zhuan》. Thus, this thesis consists of argument part and translation and annotation part. In part Ⅰ, firstly I investigated the several basic problems who wrote 《Lie Xian Zhuan》 and when it was written. As a result, I inferred that an anonymous author of after times between at the end of Dong Han(東漢) and at the beginning of Xi Jin(西晋) lent Liu Xiang(劉向)'s name and wrote 《Lie Xian Zhuan》. Secondly, in the point of view of religion, I defined 《Lie Xian Zhuan》 the narrative which was formed with the background of early Taoism uniting with Shamanism, the principles of Yin(陰) and Yand(陽) and five elements, the thought of Immortality. Next, in the point of view of biographical literature, I make clear that the biographical stories on Immortals as nonhistorical beings were influenced from the structures and styles of Za Zhuan(雜傅) and Shi Zuan(史傅) which was established at Han dynasty(漢代) and that 《Lie Xian Zhuan》became the beginning of the biographical literature of Immortals in after times. Next, in the point of view of the history of novels, I make clear that 《Lie Xian Zhuan》 is the prototype of Chinese novels by analyzing the characters. plot, the visual point of it. At last, I can confirm the position of 《Lie Xian Zhuan》 in the history of Chinese Literature by examining the influence on various categories of literature including poem, novel and play in after times. In part Ⅱ, I tried to translate and annotate 《Lie Xian Zhuan》 completely including the contents, missing biographies, preface, Lun Zan(論讚), Zong Zan(總讚),etc. As a conclusion, 《Lie Xian Zhuan》 takes possession of a unique position in the history of Chinese Literature in the respect that it represents an early form of Chineses novels through the narrative style of Shi Zhuan(史傅) as a literary reflection of the circumstances of early Taoism before Dong Han(東漢). In addition, we must set high value on 《Lie Xian Zhuan》 as a source of the imagination of You Zian(遊仙) and Taoism which influenced not only the biographical literature of Immortals but also all categories of literature including poem, novel and play in after times.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 序言 = 1 Ⅱ. 《列仙傳》의 成立 = 3 1. 作者 및 成立時期 = 3 2. 版本 및 體裁 = 7 3. 旣存의 硏究에 대한 檢討 = 10 Ⅲ. 《列仙傳》의 道敎思想 = 14 1. 原始 道敎와 《列仙傳》 = 14 2. 《列仙傳》의 道敎的 特性 = 21 (1) 基本理論 = 21 (2) 修行方法 = 26 Ⅳ. 傳記文學으로서의 《列仙傳》 = 34 1. 神仙傳記文學과 《列仙傳》 = 34 2. 《列仙傳》의 史傳的 特性 = 39 (1) 敍事構造 = 39 (2) 敍事技巧 = 43 Ⅴ. 小說文學으로서의 《列仙傳》 = 48 1. 中國 小說의 발생과 《列仙傳》 = 48 2. 《列仙傳》의 小說的 特性 = 54 (1) 人物類型 = 54 (2) 構成 (Plot) = 60 (3) 視點 = 63 Ⅵ. 《列仙傳》의 後代 文學에의 影響 = 67 Ⅶ. 結語 = 69 第Ⅱ部 《列仙傳》譯註 = 72 Ⅰ. 일러두기 = 73 1. 《列仙傳》 卷上 = 73 2. 《列仙傳》 卷下 = 142 3. 《列仙傳敍》(1) = 198 參考文獻 = 205 Abstract = 210-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9405590 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject서사학-
dc.subject열선전-
dc.subject역주-
dc.subject중어중문-
dc.title"열선전"에 대한 서사학적 연구 및 역주-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevi, 212p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 중어중문학과-
dc.date.awarded1996. 2-
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일반대학원 > 중어중문학과 > Theses_Master
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