View : 810 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유현정-
dc.contributor.author김성미-
dc.creator김성미-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:32Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:32Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020635-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/187193-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020635-
dc.description.abstractDeveloping of digital technology brought the multi-sources & multi-channels periods. It caused the competition among the channels intensely. In order to survive in the rapidly changing media circumstance and extremely completive surrounding, each channel should have the consistent image that viewers can remember absolutely. That is why the importance of its company’s PR image, more likely known as Station Identification, is raised in these multi-channel periods. Specially, the channels which target the kids seem higher viewer’s rating among the other cable channels. The competition among the kid’s channels increase significantly because of existed local kid’s cable channels and foreign new comers. The representative kid’s channels are following; the number one cable viewer’s rating holder, Tooniverse and containing the educational image of JEI and Kid TV. The foreign kid’s channels with high viewer’s rating are Nickelodeon, Disney Channel, and Cartoon Network. Due to those foreign kid’s channels’ introduction and launching in Korea, it is about time to differentiate various marketing plans. Accordingly, this paper suggests creating diverse channel images after researching consumer preferences of theme, color and etc., between first grades to sixth grades for applying the specific design. This paper reviews the character of each kid’s channel’s station IDs. It also compares and analyzes domestic (3) and foreign (3) kid’s channels’ Station IDs in relation to their design elements. According to the result of the consumer preference research of the brand image containing design elements for the kids that each channel wants to deliver, it help to create and to express Kid’s channel Station ID.;디지털 기술의 발달은 다매체·다채널 시대를 가지고 왔으며 이는 채널간의 경쟁을 발생시켰다. 변화하는 방송환경과 치열한 경쟁상황을 극복하기 위해 각 채널들은 시청자들의 머릿속에 확실하게 기억될 수 있는 일관된 채널 이미지를 가져야 한다. 다채널 시대에 독자적인 시청자 확보를 위한 방송국들의 자사이미지 홍보영상물인 스테이션 아이덴티피케이션(Station Identification)의 중요성이 더욱 부각되고 있다. 특히, 케이블 채널에서 어린이를 대상으로 하는 채널들은 타 채널에 비해 높은 시청률을 보이고, 해외에서 들어온 채널들과 국내에서 만들어진 채널들로 그 경쟁이 더욱 치열해 지고 있다. 그 대표적인 채널들로 케이블에서 시청률 점유 1위인 투니버스(Tooniverse)와 교육적인 이미지를 가지고 있는 JEI재능방송, 어린이 TV가 있다. 해외에서 높은 인지도를 가진 채널로는 니켈로디온(Nickelodeon)과, 디즈니채널(Disney Channel), 카툰네트워크(Cartoon Network)가 있다. 이들 해외 채널들이 국내에 런칭(launching)을 하면서 어린이를 대상으로 하는 채널들은 더욱 차별화된 채널 홍보가 필요한 시점이 되었다. 이에 본 논문은 어린이 채널의 특성상 비교적 타겟이 분명한 초등학교 1학년이상 6학년 이하 어린이들을 대상으로 관심사, 색채 등의 선호도를 조사하여 디자인에 적용하는 방법으로 차별화된 채널 이미지를 가지도록 제안하였다. 본 논문의 내용은 어린이 대상 채널의 자사 채널이미지를 효과적으로 알릴 수 있는 Station ID의 특징을 살펴보고, 국내외 어린이채널 6개(국내 3개, 국외 3개)의 Station ID 현황을 디자인 조형요소에 따라 비교 분석하며, 채널이 전달하고자 하는 브랜드 이미지를 어린이의 디자인 조형요소에 대한 선호도를 조사한 후 그 결과를 바탕으로 어린이 채널 Station ID를 제작, 표현하도록 한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 iv 1. 서론 1 1.1 연구 배경 및 목표 1 1.2 연구 내용 및 범위 3 2. 어린이채널 Station ID 디자인을 위한 이론적 고찰 4 2.1 Station ID의 개념 및 필요성 4 2.2 Station ID 디자인 조형요소 5 2.3 Station ID의 종류 10 2.4 어린이 채널의 Station ID 현황분석 13 2.4.1 Main ID 14 2.4.2 Next ID 37 2.4.3 예고 ID 48 2.4.4 연령고지 ID 59 3. 어린이채널 디자인 선호도 조사 66 4. 어린이 채널 Station ID 디자인 83 5. 결론 92 참고문헌 94 Abstract 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent16108789 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title선호도 조사를 반영한 어린이 채널의 Station Identification 디자인 표현 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy of design expression for kid’s channel Station Identification reflected in kid’s preference test-
dc.creator.othernameKim, SungMi-
dc.format.pageiv, 102 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디지털미디어학부-
dc.date.awarded2007. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE