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경제뉴스채널 MBN 채널 아이덴티티 디자인 표현연구

Title
경제뉴스채널 MBN 채널 아이덴티티 디자인 표현연구
Other Titles
A study on the Expressions of Channel Identity Design in Economy News Channel MBN
Authors
고아연
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
The life style is changing with a new technology. Many information styles are digital technology that mean of conveying information is numeral. In movies, newspapers, TV, broadcasting, digital technology plays an important role. So, In broadcasting, digital is important issue. International many broadcastings have been devoted their times to digital broadcasting and Korea, too. This digital media involve variable broadcasting services from public broadcasting, cable TV, satellite broadcast to DMB. With channel competition broadcast is needed to have new service. So, It is necessary to construct a more specified channel identity design. channel identity design is helpful that viewers establish relation between channel and channel through value-suggestions to involve functional, emotional, self-expressive advantage. Viewers remember the channel and recognize its good image by means of channel identity design. As results, broadcast brand image and value is higher. This study analyzed each channel identity design characteristics of broadcasting channels and constructed a new MBN news channel identity design on the base of analyzed results to make significant difference between the other channels The research method is P generation viewers analyses. They lead society paradigm changes on the base of passion and strength. They prefer individual's advantage to group's and present happiness to future. And also, They think easily, act rapidly, and determine promptly. 80% of them answered that "I can change this society" and "I am much interested in society, economy and so on. " They expend 250 thousands monthly and 50% money for cloth & food. They prefer discount store to department and watch TV & internet for average 6 hours daily. Internet refer pleasure, information, communication to them. On the base of these characterists of P generation, the slogan of MBN channel identity design determined Economic Innovation. MBN. Significant keywords of P generation are challenge, human network, individual, experience and feeling. The MBN's slogan, that is Innovation series combined these 5 keywords with Innovation. Before developing a new C Innovation, H Innovation, I Innovation, E Innovation, F Innovation, P generation answered the question "what each slogan impress?". This study is developed on the base of surveyed results. This study suggests channel identity design to search the other generation viewers with potential reviewers, to increase viewing rate and to product surplus value in multi-channel broadcasting environment.;새로운 기술이 발전되면서 그에 따른 생활양식도 변화하고 있다. 모든 정보화 양식이 숫자로 정보를 처리하는 디지털 기술을 받아들이게 되면서, 영화, 신문, TV, 방송 등 디지털 기술이 우리 생활 속에 널리 자리를 잡게 되었다. 이러한 흐름으로 인해 방송에서도 디지털이 중요한 문제로 대두되고 있으며, 세계 여러 나라들이 방송의 디지털화에 오랜 시간을 투자해왔고, 우리나라에서도 몇 년 전부터 지상파 방송, 케이블 TV, 위성방송 등에서 방송의 디지털화를 서두르고 있는 추세이다. 또한 이러한 디지털 미디어 환경에서는 다양한 방송 서비스를 포함하게 되었는데, 기존의 지상파 방송, 케이블 TV, 위성방송 뿐만 아니라 디지털 방송과 이동성이 강조되는 DMB까지 더욱 세분화된 수용환경을 창출하는 뉴미디어들이 등장하게 되었다. 따라서 이러한 다매체간의 경쟁 환경 속에서 방송매체는 다채널과 기술을 바탕으로 한 새로운 서비스로 경쟁력을 확보해야 하며, 이를 위해서는 차별화된 채널 아이덴티티 디자인(Channel Identity Design) 구축이 필수적이다. 또한 채널 아이덴티티 디자인은 기능적, 감성적, 자아 표현적 이점 등을 포함하는 가치제안을 통해 시청자가 채널 사이의 관계를 수립할 수 있도록 도움을 준다. 채널 아이덴티티 디자인을 통해서 시청자는 채널을 기억하고, 또 그 채널의 좋은 이미지에 대해 더 많이 인식함으로써, 결과적으로 방송사 브랜드(Brand)의 이미지와 가치를 높일 수 있다. 본 연구는 케이블 TV, 위성방송 채널 중에서 신속한 정보를 제공하는 경제뉴스채널을 중심으로 각 채널마다 방송되고 있는 채널 아이덴티티 디자인의 특징을 분석하고, 이를 토대로 경제뉴스채널 MBN의 채널 아이덴티티 디자인을 새롭게 구축해 다매체간의 경쟁 환경 속에서 타 채널과 차별화 할 수 있는 새로운 방법을 모색한다. MBN 채널 아이덴티티 제작에 있어 먼저 MBN과 경쟁관계에 놓여있다고 판단되는 타방송사의 주 시청자 층 분석을 통해 P세대를 주요 타겟 층으로 선정하게 되었다. P세대는 열정과 힘을 바탕으로 사회 전반에 걸친 참여를 통해 사회 패러다임의 변화를 주도하는 세대이다. 이들은 집단보다 개인의 이익을 중시하고 미래보다 현재의 행복을 추구하는 모습을 나타낸다. 또 쉽게 생각하고 빠르게 행동하는 편이어서 의사결정이 즉흥적으로 이루어지는 경향이 강하다. P세대의 가치관은 전체의 80%가 '내가 사회를 변화시킬 수 있다.'고 응답했으며, 관심사는 사회, 경제, 정치, 문화, 스포츠 순으로 대부분 사회, 경제문제에 관심을 두고 있는 것으로 나타났다. 이들의 소비관은 한 달 소비금약 25만원 중 '의', '식'이 50%를 차지하며, 백화점보다 할인점을 선호하며 TV와 인터넷에 매일 평균 6시간씩 투자하고, 이들에게 인터넷은 즐거움, 정보, 대화를 의미하는 것으로 나타났다. 이 같은 특징을 지니고 있는 P세대를 위한 MBN 채널 아이덴티티 디자인의 슬로건을 Economic Innovation. MBN으로 선정하고, P세대를 특징짓는 키워드 5가지 도전, 관계, 개인, 경험, 감성에 Innovation을 결합하여 MBN의 슬로건 Innovation 시리즈를 탄생시켰다. 새롭게 구성된 Challenge Innovation, Human Network Innovation, Individual Innovation, Experience Innovation, Feel Innovation의 제작에 앞서 각 슬로건에서 연상되는 사물을 P세대에게 설문조사를 한 후 추출된 소재로 작품을 제작한다. 본 연구를 통해 잠재된 시청자 뿐 아니라 또 다른 세대의 시청자 층을 발굴해 시청률을 높이는 것이 다채널 다매체시대의 방송환경에서 방송사의 존립과 부가가치를 창출해 낼 수 있을 것이라고 확신하며, 그 대안으로 채널 아이덴티티 디자인을 제안한다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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