View : 54 Download: 0

5-11세 아동의 공간개념 발달에 관한 연구

Title
5-11세 아동의 공간개념 발달에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the development of the child's(five to eleven year-old) conception of space
Authors
윤경혜
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
아동공간개념5-11세초등교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 아동들이 공간을 어떻게 개념화하고 이해하는지를 알기 위해 Piaget가 제시했던 개념 발달 단계에 비추어 아동의 공간개념의 발달단계와 획득시기를 규명하고, 성별에 따른 공간개념 형성의 차이와 지능과 공간개념 발달과의 상관성 여부를 규명하고자 하는 것이 목적이다. 본 연구에서 알아보고자 하는 연구 문제는 다음과 같다. 1. 아동의 공간개념 발달 및 획득시기 가. 우리나라 아동에게도 Piaget와 Inhelder가 제시한 공간개념 발달의 하위단계를 모두 포함하여 나타내는가? 나. 아동의 공간개념 발달 단계는 Piaget가 제시한 발달 단계 즉, 위상적에서 사영적으로, 사영적에서 유클리드적으로 공간개념이 발달하는가? 다. 아동의 공간개념 획득시기는 Piaget가 제시한 획득시기와 일치하는가? 2. 공간개념 발달과 다른 변인과의 관계 가. 공간개념 획득에 있어서 성에 따른 차이는 없는가? 나. 지능과 공간 개념 발달과는 상관이 있는가? 본 연구를 위하여 서울시내 성북구 S 국민학교와 병설 유치원에 재학하고 있는 5∼11세 아동 140명 (남 70, 여 70) 을 무선표집하여 연구대상으로 삼았다. 실험도구는 위상적 공간개념 측정도구로 촉각에 의한 지각, 도형 그리기, 매듭의 변화, 사영적 공간개념 측정도구로 사영 직선의 구성, 그림자의 사영, 3차원적 영상, 단면도의 모양, Euclid적 공간개념 측정 도구로 마름모꼴의 변형, 수평선, 수직선 등 모두 10가지 도구를 사용하였다. 조사방법은 개인면접 방법을 실시하였다. 아동의 지능 측정은 김호권, 정범모가 제작한 일반지능 검사를 가지고 실시하였다. 위의 방법으로 실험한 결과 분석은 연령별로 공간개념 발달 단계에 해당하는 아동의 수를 백분율로 산출하고, 획득시기는 75%아동이 개념획득에 성공했을때 그연령을 획득시기로 선정하였다. 공간개념 발달과 지능과의 관계는 Pearson 상관계수로, 성별에 따른 공간개념 발달의 차이는 t-test로 검증했고, 아동의 지능과 공간개념 발달과의 차이는 변량분석 (F-ratio)을 하고, 유의도 검증을 하였다. 이상의 연구 방법을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 공간개념 발달 단계는 Piaget가 제시한 하위 단계를 모두 거쳤다. 즉, 가장 높은 단계인 Ⅲ 단계는 하위발달 단계인 Ⅰ, Ⅱ, Ⅱ 발달 단계를 거친 뒤에만 나타났다. 둘째, 아동들은 연령이 증가함에 따라 위상적, 사영적, Euclid적 공간개념의 발달 단계도 더불어 증가한다. 그러나, 세 공간개념의 계열성을 알아 본 결과 Piaget와 Inhelder가 제시한 결과와는 일치하지 않았다. 세 공간개념은 거의 동시에 발달하였다. 셋째, 아동의 공간개념 획득시기는 Piaget와 Inhelder가 제시한 획득시기와는 일치하지 않았다. 우리나라 아동들은 위상적 공간개념 10∼11 세, 사영적 공간개념 9∼11 세, 유클리드적 공간개념 9∼11세로 대체로 획득시기가 늦었다. 넷째, 공간개념을 획득함에 있어서는 남녀간의 차이가 없었다. 다섯째, 공간개념 발달과 지능과는 정적인 상관을 나타내었다.;The purpose of this study is to find out how Korean children conceptualized and understand the space which they occupy. For this purpose, this study tried to define how the children develop the conception of space, that is, developmental stages and when they achieve the conception in Korea compared with Piaget's conception developmental stage, as well as to define the differences in forming the conception by the sexes of them and relationship between intellect and the development of their conception of space. The subjects established for this study are as follows. 1. Do Korean children also show all sub-stages as Piaget and Inhelder suggested in developing the conception of' space? 2. Do the developmental stages of Korean child's conception of space consist with those Piaget suggested? That is, does the conception develop in topological to projective direction and in projective to Euclidean direction? 3. Does the period which they achieve the conception consist with the period that Piaget suggested? 4. Is there any difference in achieving the conception by the sexes of the children? 5. Does the development of the children's conception of space have relationship with their intellect? To recognize these subjects, this study has done to 140 of five to eleven year-old children collected randomly at 's' elementary school and kindergarten attached to the school, both located in Songbuk-ku. The experimental instruments are perception by tactility, drawing figures, and changing knots to measure the conception of topological space, forming projective lines, projection of shadow, three-dimensional reflection, shape of a cross section to measure the conception of projective space, and transforming of diamond shapes, horizontal and vertical lines to measure the conception of Euclidean space. And private interview is used to progress this study. General IQ test that Kim HO-Kwon, Jung Bum-Mo developed is also used to measure the intellect of the subject. The results from the experiment are analyzed by calculating the number of children belonged to each developmental stage according to ages with percents. And the period achieving the conception is defined as the age when 75 per cent of children in an age group succeeded in achieving the conception. Relationship of the development of spacial conception and intellect is output by Pearson's relate-calculation(r), differences in developing the conception according to age by t-test, and the difference between the children's intellect and the development of the conception by F-ratio and then verified for its degree of significance. The results achieved from this study are as follows: 1. The developmental stages involve all sub-stages that Piaget suggested. In other words, the highest one, stage Ⅲ does not reveal until the children undergo stage Ⅰ, Ⅱ, Ⅱ, its sub- stages. 2. As the children's ages increase, the stages of the conception of topological, projective and Euclidean space develop. But the inter relationship among these three conceptions doesn't consist with those Piaget and Inhelder suggested. That is, these conceptions make progress almost concurrently. 3 . The period when they achieve the conception of space does not consist with the period that Piaget and Inhelder suggested. As for Korean children, they achieve topological space conception at 10-11, projective at 9-11 and Euclidean at 9-11, which shows more retarded development. 4. There is little difference in achieving the conception of space by sex. 5. The development of conception of space is in direct proportion to the children's intellect.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE