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現代 韓國 政治社會 支配勢力의 形成과 高等敎育制度의 聯關性에 관한 分析

Title
現代 韓國 政治社會 支配勢力의 形成과 高等敎育制度의 聯關性에 관한 分析
Other Titles
(An) Analysis on the Relationship Between Formation of Ruling Forces and Higher Education System in the Contemporary Korean Political Society
Authors
金玹廷
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
한국정치사회지배세력고등교육제도정치외교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 글은 現代 韓國 政治社會 支配勢力의 形成, 持續에 영향을 미치는 여러가지 要因들, 예를 들면 家門, 身分, 經濟的 所有, 地域 緣故性, 職業등의 요인들 中 高等敎育制度에 촛점을 맞추어 고등교육제도를 통한 지배세력의 形成, 持續過程을 살펴보는데 目的을 두고 있다. 그것은 敎育을 基盤으로 政治權力 中心의 일정한 勢力圈이 형성되고 있기 때문이다. 다시 말하면 敎育을 통해 지배세력이 階級的 性格을 띠는 하나의 實體로서 형성되고 있기 때문이다. 따라서 이 글에서는 敎育을 통한 支配勢力의 權力 占有過程을 實證的으로 分析하여 지배세력이 敎育을 통해 權力構造를 位階化, 持續化하는 현상을 살펴 보았다. 그 결과 현대 한국 정치사회에서의 敎育에 따른 學業 能力上의 位階化는 權力構造의 位階化를 초래, 지속화시킴으로써 敎育이 支配勢力 形成의 構造的, 基盤的 要因이 되었다. 첫째, 朝鮮時代, 日帝時代, 그리고 解方以後 敎育의 性格은 支配勢力 형성에 持續的인 要因으로 작용하는데 있었다. 특히 해방이후 産業社會의 發展에 따른 專門的 知識의 필요성은 敎育의 중요성을 강조, 敎育을 통한 權力構造의 位階化를 正當化 함으로써 敎育이 支配勢力의 形成, 持續에 주요한 決定的 要因이 되었다. 둘째, 이같은 경향은 지배세력으로서의 관료의 出身學校를 檢討해볼 때 보다 구체화되고 확실시된다. 1948年부터 1988年까지의 고급관료를 조사해본 결과 서울대 出身은 모두 39%를 그리고 외국 유학 出身은 33%를 차지하고 있다. 그러나 이들中 외국 유학 出身의 官僚는 점차 감소되고 서울대 出身의 官僚가 지속적으로 증가하고 있다. 즉 1948年에서 1960年까지의 경성제대 出身의 官僚는 20.3%를, 1960年에서 1980年까지에는 서울대 出身의 官僚가 39.5%를, 그리고 1980年 以後에는 서울대 出身의 官僚가 59.6%를 차지하고 있다. 이러한 현상은 高等 敎育 없이는 權力의 地位를 획득하기 어려우며, 일단 權力을 획득하면 그것은 다시 支配勢力으로의 地位를 永續化시킬 수 있는 하나의 수단으로 作用하게 됨을 뜻하는 것이다. 결과적으로 現代 韓國 政治社會에서의 支配勢力은 '敎育'이라는 매개 변수를 통하여 그들의 응집력을 초래하고 被支配勢力의 個入的 流動化에 따른 支配勢力으로의 同化過程을 경험하게 함으로써, 그들의 權力을 確立, 持續시키게 되는 것이다. 그리하여 '敎育'의 過程을 통해 支配勢力이 하나의 實體로서 存在하게 되는 것이다.;The purpose of this study is to examine the formation and the continuance process of ruling forces. Through higher education system among several factors, for example family, status, economic property, region famility, occupation which exert influence upon the formation, continuance of ruling forces in the contemporary korean political society. Because ruling forces its entity which shows the nature of the class through education. Therefore we will examine the power structure through education. This study is to analysis the power possession process of ruling forces through education positively. We discovered the stratification of the study ability through education brings about the stratification of the power structure in the contemporary korean political society. Therefore education in the important factor of the formation of ruling forces. Firstly, the nature of education exerti nfluence upon the formation of ruling forces confinually in the period of Cho-Sun Dinesty, Japan's colonialism and there after. Particularly after liberation from Japan, development of industrial society request professional education under the necessary of such education method emphasize on importance of higher education. Therefore a social stratum Of power structure through education become normalcy and education become a primary factor of formation process of ruling forces. Secondly, this tendency is obvious when We examine the school of politician from bureaucracy. As the result of the school of the bureaucrat from 1948 to 1988, the bureaucrats from Seoul university accupy 39%. The bureaucrats from students studying abroad occupy 33% among all bureaucrats, but the percentage is gradually decreasing. However the bureaucrats from Seoul University are increasing in the possession of government office compare to other universities. Between 1948-1960, the bureaucrats from Kyung-Sung Imperial University (Former Seoul University) occupied 20.3%, between 1960-1980. the bureaucrats from Seoul University occupied 39.5%, and after 1980, the bureaucrats from Seoul University occupied 59.6% among all bureaucrats. As you can see above evidence and phenomenon without higher-education is very difficult to acquire status of power, After acquiring status of power, then, he or she can use such a education background as one of means to continue status of power. As consequence, ruling forces in the contemporary korean political society lead to their coherence through education as an intermediation variable. If he or she is closely united and according to individual mobility bring about establish assimilability and continue power. For that reason, one of the substance through which ruling forces exist is by the process of education.
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