View : 53 Download: 0

게슈탈트 원리의 적용을 통한 모바일 폰 사용자 인터페이스의 직관성 향상에 관한 연구

Title
게슈탈트 원리의 적용을 통한 모바일 폰 사용자 인터페이스의 직관성 향상에 관한 연구
Other Titles
Study on Intuition of the Mobile User Interface through application of the Gestalt theory : Focusing on the Visual Dimension
Authors
이지은
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장동훈
Abstract
New mobile is being released constantly, thus the users are quite stressful to accustomed to new mobile interface in these days. The mobile user interface has to be designed not only aesthetic but also easy to accoplish user’s aim. Thus the moblie user interface is designed with several elements in detail (for example, the layout of the menu and their information architecture.) besides the mobile itself . This study is started to solve the problem which is based on the cognitive confusion of using the mobile. In this study, I defined the more intuitive and easy to use mobile interface by the application of the visual and perceptual methodology. In general, the easy-to-use interface is called an intuitive interface. We use the term “intuitive” as “easy to learn” or “easy to understand”. In the field of HCI (Human-Computer Interaction), we use and know the importance of the “intuitive interface”, but we don’t know exactly what the “intuitive interface” is. So I’ve research the meaning of “intuitive” in the various studies, and have defined the meaning and the dimensions of “intuitive” as a term of HCI. The definition of “intuitive” is that the users can use the product and understand the usage easily, and also they don’t have little confusion and errors in the middle of using the product. With the definition of “intuitive”, I classified the 3 dimensions of “intuition”. Needless to say it needs more studies to be concrete the definition. As I said beforehand, in this study, the meaning “intuition” is classified with 3 dimensions which is 1) sensible dimension, 2) meaningful dimension 3) physical dimension. Among the sensible dimension, visual intuition is the first to get, it’s most important and the most basic dimension. Thus to make an interface which can be used without extra cost, we focus on the visual intuition. In this study, we have a hypothesis that using the Gestalt psychology could help to make more intuitive visual user interface. The Gestalt theory is very useful to take cognizance of mixed shapes or elements not a fragment. To get a visual information easily without any extra cost, the interface is needed more intuitive as a whole. Thus the mobile user interface which is based on the Gestalt theory can give the more intuition. This study verifies the hypothesis that the application of the Gestalt theory can improve intuition of the mobile visual interface. As the result, the users feel more intuitive the visual mobile user interface which is accepted the principles of the Gestalt theory. I’m looking forward to this study being helpful for the realization of an intuitive mobile user interface.;새로운 모바일 기기가 끊임없이 나오고 있고, 사용자들은 여전히 새로운 인터페이스를 학습하고 적응해야 하는 어려움을 느끼고 있다. 모바일 기기의 인터페이스 디자인은 심미적이면서도 사용자의 목적에 부합될 뿐 아니라 쉽고 편리하게 사용할 수 있도록 설계되어야 하는데, 이를 위해서는 기기의 물리적 인터페이스뿐만 아니라, 휴대폰 화면의 시각적인 화면배치와 정보 설계 등의 여러 가지 요인을 고려하여 설계되어야 한다. 본 연구는 모바일폰을 사용하면서 사용자들이 느끼게 되는 인지적 혼란에 대한 문제로부터 출발하였다. 본 연구에서는 인간의 시지각 원리에 기초한 방법론을 적용하여 보다 직관적이고 인지하기 쉬운 모바일 사용자 인터페이스를 밝혀내고자 하였다. 일반적으로 사용하기 쉽고 알기 쉬운 인터페이스를 직관적인 인터페이스라고 말한다. 여기에서 직관적이라 함은 흔히 ‘알기 쉬운’의 의미로 쓰이고 있고, HCI(Human-Computer Interaction)분야의 연구에서 직관적인 인터페이스의 중요성에 대해서 언급되고 있지만 직관성에 대한 명확한 정의 및 개념 정립 없이 다양한 의미로 쓰이고 있다. 본 연구자는 직관적이라는 것은 무엇일까 하는 의문을 가지게 되었고, 기존의 여러 분야에서 쓰이고 있는 직관적인, 혹은 ‘직관성’ 이라는 용어에 대한 개념적 고찰을 통해 정의를 내리고 그 차원을 분류하였다. 직관성이란, 사용방법을 학습하거나 기억하는데 드는 부담이 거의 없거나 적기 때문에 학습과정을 거치지 않아도 쉽게 알 수 있고 접근이 쉬우며, 사용 중 혼란이나 오류를 일으키지 않음을 의미하고, 이러한 인터페이스를 직관적인 인터페이스라고 정의 한다. 이러한 직관성에 대한 정의를 바탕으로 하여 직관성의 차원을 세가지로 분류하였다. 물론 위의 정의가 체계화 되기 위해서는 많은 연구가 필요하지만, 직관성이라는 것이 한가지 차원으로 명확하게 해명될 수 있는 성질이 아니기 때문에 이 연구에서는 1)감각적 차원의 직관성, 2)의미적 차원의 직관성, 3)물리적 차원의 직관성으로 분류하였다. 감각적 차원 중 시각적 차원의 직관성은 사용자가 가장 먼저 접하는 일차적인 인터페이스상에서 나타나기 때문에 직관성의 차원 중 가장 기본적이며 가장 중요한 차원이라고 여겨진다. 따라서 학습하지 않아도 쉽게 알 수 있고 접근성이 높은 인터페이스를 제공하기 위해서는 시각적 차원의 직관성을 높이기 위해 최선을 다해야 하고 그렇기 때문에 본 연구에서는 시각적 차원의 직관성에 주목하고 있다. 이에 본 연구에서는 시각적인 직관적인 인터페이스의 제공을 위하여 게슈탈트의 시지각 원리를 활용하면 시각적 차원의 직관성이 향상될 것이라고 가정한다. 시각적 차원에서 학습을 과정을 통하지 않고 쉽게 인지 하려면 인간의 시지각 원리에 근거 하여야 하고, 따라서 게슈탈트 시지각 원리에 근거한 사용자 인터페이스는 시각적인 직관성을 줄 수 있다고 본다. 게슈탈트는 단편적이거나 세부적인 형태를 의미하기보다는 시지각적으로 복합되어 있는 형태를 표현하는 것으로서 조형현상을 종합적이고 체계적으로 규명하는데 있어서 유용한 개념이다. 따라서 본 연구는 게슈탈트 개념을 휴대폰 사용자 인터페이스에 적용하였을 때 시각적 차원의 직관성을 높일 수 있다고 가정하고 이를 검증하였다. 연구 결과에 따르면 게슈탈트 원칙이 가장 잘 지켜진 사례의 경우가 그렇지 않은 경우보다 더 직관적인 것으로 나타났다. 본 연구가 모바일 폰에서의 직관적인 인터페이스 구현에 도움이 되기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE