View : 18 Download: 0

중국 내 한국 TV드라마의 윈도우 효과에 관한 연구

Title
중국 내 한국 TV드라마의 윈도우 효과에 관한 연구
Other Titles
A Study of Window Effect about Korean TV drama in China
Authors
김송죽
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 지역연구협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
남궁곤
Abstract
21세기는 문화산업이 한 국가의 국가 경쟁력과 이미지를 제고 시킬 수 있는 중요한 부분을 차지한다. 최근 2000년대부터 중국, 일본, 대만, 홍콩, 베트남 등 동아시아 국가들 사이에서는 한국의 ‘TV드라마’와 ‘가요’를 중심으로 영화, 패션, 음식, 출판, 관광 등 한국 대중문화와 한국 연예인들을 동경하고 추종하는 ‘한류현상’이 일어나기 시작하였고 이를 통하여 우리나라는 우리 ‘문화산업’의 확장에 더욱 관심을 갖기 시작하였다. 본 논문은 ‘TV드라마’라는 문화상품을 사례연구로 들어, 중국 내 진출한 ‘한국 TV드라마’의 윈도우 효과(Window Effect)가 어떻게 나타나고 있는지 고찰해 보고, 그 원인을 밝혀내는 데에 목적을 두었다. 또한 본 논문의 한국 TV드라마의 ‘윈도우 효과’를 통하여 현재 중국에서 일어나고 있는 ‘한류현상’이 어떻게 나타나고 있고 그 한류현상의 실체는 무엇이며 나아가 우리 문화산업이 앞으로 나아가야 할 방향을 제시하는데 도움을 주고자 한다. 윈도우 효과란 하나의 컨텐츠를 제작하면, 그 영역에서만 수명을 다하고 사라지는 것이 아니라, 그 형태를 자유자재로 바꾸어 단계별 유통과정(window)를 통해 새로운 수요가 계속적으로 창출되어 추가적인 이익이 발생하는 것을 말한다. 본 논문은 중국 내에서 한국 TV드라마가 4가지 영역에서 윈도우 효과가 나타나고 있다는 것을 본 논문을 통하여 파악할 수가 있다. 즉, ① ‘미디어’ 측면에서 중국 내 한국 TV드라마의 방송과 광고 현황 ② ‘컨텐츠’ 측면에서 중국 내 한국 TV드라마의 출판과 캐릭터상품·문구팬시 현황 ③ ‘위락·오락시설산업’ 측면에서 중국 내 한국 TV드라마와 연관한 관광과 테마파크 축제·공연 현황 ④ ‘기술’ 측면에서 중국 내 한국 TV드라마의 DVD/VCD 비디오 대여·직판과 CD로 나온 O.S.T 음반앨범 출시 현황을 살펴봄으로써 한국 TV드라마 한 편이 ‘윈도우 효과’를 통해 어떻게 문화적ㆍ산업적으로 우리나라의 경제적 이익과 국가적 이미지를 제고 시켰다고 볼 수 있다. 위의 4가지 사례연구를 통해서 나타난 한국 TV드라마의 윈도우효과의 원인들을 하나로 종합해 보면, “경쟁력과 작품성 갖춘 높은 양질의 우리 TV드라마”라고 요약할 수 가 있다. 즉, 우리 TV드라마는 높은 양질의 내용과 제작기술(영상미+배경음악 OST)을 바탕으로 TV드라마에 출연한 선남선녀의 한류스타들의 연기력과 더불어 가수, MC, 모델 활동 등 다재다능한 만능엔터테이너로서의 자질을 갖추었다. 또한 이러한 우리 양질의 TV드라마가 윈도우 효과를 통하여 확산될 수 있도록 도와준 중국의 환경적 요인으로 중국 개혁·개방이후 시장경제체제 도입과 WTO 가입에 따른 중국 TV 시장화, DVD/VCD 제작기술 발달, 중국 출판계의 자유 경쟁화, 중국 신세대(=소황제)들의 다양한 문화 가치관의 수용할 수 있는 문화 컨텐츠의 부족 등 중국의 경제·사회·문화적 변화 기인한다.;In the 21 century, culture Industry is considered to occupy an important position for elevating the national competitiveness and the national value. Recently. especially since 2000, Among the East Asian countries including China, Japan, Taiwan, Hongkong, Vietnam etc. there has been a noticeable cultural phenomenon, so-called, "Hallyu(=Korean Wave)" which indicates the trend to get passionate by the korean popular culture in the various field of film, fashion, food, publication, tourism etc. with the key role of 'korean TV drama' and 'korean popular songs'. Accordingly, our country has been beginning to be more interested in the extension of our culture industry through "Hallyu"(=korean wave) phenomenon. This thesis is a case study covering TV dramas, a sort of cultual goods, inquiring into the way 'Window Effect' of the Korean TV dramas introduced in China works in the context of 'hanllyu' phenomenon. The thesis focuses on "Window Effect" applied to the Korean TV dramas broadcasted in China in 4 ways : 1. from the aspect of "mass media" (the present status and data of) the Korean dramas both on the air and advertised in China 2. from the aspect of "contents" (the present status and data of) the publication, character goods, stationery related to the dramas 3. from the aspect of "entertainment industry and its facilities" (the present status and data of) tourist industry, amusement parks, festivals, concerts etc. 4. from the aspect of "technology" (the present status and data of) VCD rental / sale and O.S.T. CD release. According to the previously stated, it is concluded that "Window Effect" of each drama concerns greatly the economic interest and the overall image of the country. From the former 4 case studies, it comes to the simple end : the technical and artistic superiority of the Korean TV dramas. Obviously they are the outcome(achievement) of high-quality as matters of "forms" and "contents", what is more, the most talented "Hallyu" entertainers such as MCs, singers, models and actors(actresses) with appealing appearance. Most of all, China after "Reforms and Opening" has paved the way to the cultural liberation, which contributed chiefly to the popularization of the Korean TV dramas.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 지역연구협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE