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『三俠五義』의 俠客 形象 硏究

Title
『三俠五義』의 俠客 形象 硏究
Other Titles
A Study on the Chivalrous Figures of SanXiaWuYi
Authors
최지선
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자 대학교 중어중문학과
Degree
Master
Abstract
본고는 淸代의 대표적인 俠義 公案小說인 『三俠五義』에 등장하는 俠客들이 前代의 俠義文學에서 나타나는 俠客 形象과는 다른 특징을 가지고 있다는 점에 주목하여 이 작품에 나타난 俠客 形象의 특징과 그것이 내포하고 있는 문화적 의미를 고찰하는 것에 목적을 두고 있다. 먼저 제Ⅱ장에서는 『三俠五義』의 성립 과정 및 내용 전개 양상을 살펴보았다. 이 작품은 淸末에 俠義 公案小說이 유행함에 따라 형성되었으며, 『龍圖公案』(石玉崑의 說唱 대본)→『龍圖耳錄』(說唱 대본을 기록하여 章回體의 소설로 구성한 것)→『三俠五義』(『龍圖耳錄』에 윤색을 가한 것)의 과정을 거쳐 이루어졌다. 제Ⅲ장에서는 먼저 前代의 俠義文學과 『三俠五義』의 俠義 槪念이 어떤 차이를 보이는지에 대해 살펴보았다. 前代의 소설에서 나타나는 俠客들은 구속되기를 싫어하고 俠行을 드러내는 것을 부끄럽게 여겼던 것과는 달리 『三俠五義』의 俠客은 官에 속해 있는 官俠으로서 朝廷에 대한 忠義를 행하여 그로부터 功名을 얻기를 바라는 모습을 보였다. 俠客 形象의 특징을 분석하기 위해서 등장하는 俠客들을 모든 면에서 뛰어나고 결점이 없는 완벽한 조건을 갖추고 있는 이상적 유형과 俠客으로서 비범한 재주와 俠氣를 가졌지만 인간적인 결점도 가지고 있는 개성이 풍부한 현실적 유형으로 분류한 뒤 이들이 가진 공통적인 특징 및 각 유형의 특징을 살펴보았다. 아울러 이러한 俠客 形象이 지니는 두 가지 문화적 의미를 고찰하였다. 첫째, 당시의 혼란한 사회 상황과 강력한 전제 정치의 영향으로 俠으로서의 고유한 특성을 상실한 官俠이 생겨났으며, 둘째, 경세치용적인 학풍의 영향으로 前代의 문학에서 나타나는 신비스러운 요소가 많은 俠客이 아닌 매우 현실적이고 사실적인 俠客 形象이 창조되었다. 제Ⅳ장에서는 『三俠五義』가 현대에 영상물로 제작되면서 원작에 등장하는 俠客 形象이 어떻게 수용되었는지를 살펴보았다. 영화 《七俠五義》(1967)와 《老鼠愛上猫》(2003)를 대상작품으로 하였는데, 두 작품 모두 원작의 모든 俠客을 수용하지 않고 인물 형상을 二元化하여 각 유형을 대표로 하는 展昭와 白玉堂을 중심으로 이들의 대립과 화해를 큰 줄거리로 삼고 있으며, 이들의 갈등을 증폭시키기 위해서 원작에는 없는 愛情故事를 삽입하고 있다. 또한 원작에서는 官俠으로 활약하였던 俠客들이 모두 관직을 거부하고 江湖에서 살기를 원하는 호방하고 자유분방한 游俠으로서의 본성을 회복하고 있다. 이는 俠義小說이 후대에 武俠小說로 발전되면서 淸代처럼 忠義를 강조할 만한 명분이 사라졌고, 현대의 武俠小說 및 武俠 映畵에서는 오락성이 강해지면서 사회의 정의를 수행하는 俠行을 중시하기보다 사람들에게 다양한 볼거리를 제공하는 俠客들의 武功 능력이 강조되었던 것과 관련이 있는 것으로 사료된다.; This thesis pays attention to the finding that the chivalry appearing in SanXiaWuYi(『三俠五義』), a representative novel of chivalry and legal affairs(俠義 公案小說) in the era of Ching(淸代), are distinguished in character from those of the previous times, and purposes to examine the traits of those chivalrous figures and their cultural implications. First of all, chapter Ⅱ investigates the composition processes and contents development of SanXiaWuYi. This work was written when the novels of chivalry and legal affairs were in vogue in the later period of Ching. It was composed through the stages from LongTuGongAn(『龍圖公案』) (the narrative song script(說唱) of ShiYuKun(石玉崑)), to LongTuErLu(『龍圖耳錄』), which is written in novel into chapters, and finally to SanXiaWuYi (the embellished version of LongTuErLu). Chapter Ⅲ first examines the concept of chivalry revealed in SanXiaWuYi that is distinct from that of the chivalry literature in the former ages. The street knights, in the preceding novels, did not like to be restricted, and were shy of exposing their chivalrous acts, whereas the characters in SanXiaWuYi belonged to the government, and were eager for fame by paying allegiance to the royal court. Meanwhile, the analysis of the chivalrous figures' characteristics can be dichotomous. One is an ideal figure that is well-versed in every way with no defects. The other is a realistic figure, rich in personality, that has a remarkable talent and spirit for being a street knight while retaining human shortcomings. These two types are investigated both in commonality and uniqueness. Then it is followed by the examination of two cultural implications that these chivalrous figures impart. To begin with, the chivalry, who are lack in the typical knights' properties, appear due to the contemporary social unrest and forceful autocracy. Secondly, realistic and factual chivalrous individuals, not the mysterious chivalry as in the preceding literature, were created, owing to the practical academic atmosphere. Chapter Ⅳ looks into how the chivalrous figures of the original work were accommodated into the modern-times movies. The two movies, "King Cat(《七俠五義》)" (1967) and "Cat and Mouse(《老鼠愛上猫》)" (2003), were considered, both of which do not show all the chivalrous characters of the originals, and divide the characters into dyadic groups, i.e., representing Zhan zhao(展昭) vs. Bai yu tang(白玉堂). The plot centers around these two groups' confrontation and reconciliation, while inserting a love affair that does not exist in the original, in order to amplify the conflict between the two parties. In addition, those chivalrous officials in the originals recover to their nature as a audacious and bohemian knight by refusing office and preferring to live in nature. This change can be attributed to the fact that it became pointless in emphasizing royalty, like in the Ching era, as the novels of chivalry and legal affairs developed into WuXia (heroism) fiction(武俠小說). On the other hand, the current WuXia novels and movies stress the function of entertainment which asks for the chivalrous figures' martial feats, in order to provide diverse visuals for the audience, while turning away from the chivalrous deeds performed for the sake of social justice.
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