View : 33 Download: 0

이동성 매체재생기의 UI 구조화를 위한 사용자중심디자인 연구

Title
이동성 매체재생기의 UI 구조화를 위한 사용자중심디자인 연구
Other Titles
A Study on UCD to Structure UI of Mobile Media Players :Focus on the Network User Model to Share Music
Authors
권희정
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장동훈
Abstract
사용자 중심 디자인에 대한 논의는 최근 더욱 그 중요성이 부각되고 있다. 특히 디지털 분야의 집중적 관심은 최근 디지털 산업의 변화양상과 무관하지 않다. 통신 네트워크 기술의 향상, 그리고 다양한 소비욕구를 가진 다양한 계층에서의 디지털 기기 사용자들의 증가는 기기의 다양성이나 전문화 측면뿐만 아니라 보다 기기들이 보다 편리하고 재미있는 시스템으로 진화해야 한다는 당위성을 가지게 되었다. 이와 같은 전제는 기기개발을 위해서 인간의 인지적 감성적 측면에 보다 많은 연구와 노력을 요구하고 있다. 어떻게 사용자가 새로운 기기에 대해서 보다 빠르게 학습하고 즐겁게 사용하게 할 수 있을까 하는 과제는 HCI의 전문가들뿐만 아니라 디지털 산업에 관련된 많은 전문가들에게 보편적으로 인식되고 있는 부분이라고 할 수 있다. 본 연구는 이 두 가지 과제, 즉 인지성과 감성이 향상된 기기를 개발하고자 할 때 검토해야 할 사용자 중심 디자인의 몇 가지 키워드들을 중심으로 미래기기 개발의 절차를 고안하는데 목적을 두고 진행되었다. 이동형 매체 재생기의 형태 및 기능이 다양화, 수렴화되어 가고 있는 추세 속에서 사용자 중심 디자인의 중요성이 부각되고 있다. 사용자들의 기기 사용만족도나 요구를 효과적으로 분석할 수 있는 가치분석적 방법론의 필요성에 의해서 본 연구는 질적 접근방법들을 프로토타이핑 요구분석 단계에서 순차적으로 활용하는 방법론에 대해서 고찰해 보고자 한다.;In this study, I explored user context and the changes of use case patterns to design UI for media players, while I intended to enhance the hypothesis and academic achievements in the field of cognitive science and HCI academy. The importance of the user centered design is highlighted, as the form and function of mobile media players are varied and converged by each devices user’s need. Contextual inquiry and analysis have been adopted to modify user models and to decide device features. Benefits of contextual inquiry have found more profound user perception and needs for the future media. In this perspective, I would suggest to facilitate a method to measure user efficacy and to precede requirement analysis in qualitative approaches.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE