View : 753 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor장동훈-
dc.contributor.author배혜진-
dc.creator배혜진-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:14Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:14Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000011939-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186997-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000011939-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstractThis paper has researches about the factors that affect personal mobile media user’s satisfactions. Now the personal mobile media is the early stage, thus the mobile media service only offers the existed cable personal services to the mobile devise. Therefore, this paper focuses on the relationship between user’s satisfactions and the real ‘personal mobile media service’, which has been extended with mobile environment’s characteristic and strong point. At first, for this research, preceding documents and research papers have been referred. At second, protocol analysis, qualitative research, and questionnaire, quantitative research, have been conducted for the measuring and classifying of homogeneity in personal mobile media user’s satisfaction factors. The second analysis and research show that the personal mobile media service user’s satisfactions has been affected by total 14 factors, habitualness, movement, efficiency, stabilization, responsiveness, economical, convenience, usefulness, interaction, self-expression, interesting, clique management, information sharing, leisure hours using. For the user satisfaction factors verification of recently rapidly grown personal mobile media service, this research have used both protocol analysis, qualitative research, and questionnaire, quantitative research. As a result, this research has lead primary factors, which should be concerned preceding personal mobile media service development. Moreover, this research has a meaning as an early personal mobile media study. At the end, hope to get much response and feedback from following personal mobile media user’s satisfaction researchers.;본 논문에서는 모바일 1인 미디어의 사용자 충족감에 영향을 주는 요인들에 대하여 연구하였다. 모바일 1인 미디어는 현재 초기단계로서 기존의 유선으로 서비스되던 1인 미디어를 단순히 모바일 디바이스를 통해 보여주는 정도에 그치고 있다. 따라서 본 논문은 기존 유선 환경에서의 1인 미디어를 확장하여 모바일 환경의 특징이나 장점을 반영한 형태로의 진정한 ‘모바일 1인 미디어 서비스’ 개발을 위해 모바일 1인 미디어의 사용자충족감에 어떠한 요인이 영향을 미치는지에 대해 연구하는 것을 그 목표로 하고 있다. 연구목적을 달성하기 위해서 문헌 및 기존 연구 조사를 통한 선행 연구 과정으로 모바일 환경과 1인 미디어의 사용자 충족감에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 조사한다. 또한, 질적 연구인 프로토콜 분석과 양적 연구인 설문조사라는 모바일 환경의 1인 미디어 사용자 충족감에 영향을 미치는 요인들의 유의성을 측정하였다. 그 결과 모바일 1인 미디어의 사용자충족감에 영향을 미치는 요인은 이동성, 효율성, 안정성, 반응성, 경제성, 편리성(작동성), 유용성, 상호작용성, 자기표현, 흥미성, 인맥관리, 정보공유, 여가시간활용, 습관성총 14가지였다. 본 연구는 최근 급속도로 성장한 모바일 1인 미디어 서비스의 사용자 충족감에 관한 요소들의 유의성을 검정하기 위해 국내 모바일 1인 미디어 사용자를 대상으로 양적방법론인 설문조사법과 질적방법론인 프로토콜분석법 두 가지방법론을 다 사용하여 결론을 이끌어내어 모바일 1인 미디어의 서비스 개발 시 고려해야 할 요인들을 제시했으며, 모바일 1인 미디어에 대한 초기 연구이기에 의의를 갖는다. 앞으로 모바일 1인 미디어의 사용자충족감에 관한 후속 연구자들의 질책을 바란다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구 배경 및 목적 = 1 B. 연구 방법 및 범위 = 2 C. 연구 구성 = 3 Ⅱ. 관련 연구 = 6 A. 온라인 1인 미디어 = 6 1. 개념 및 특징 = 6 2. 이용현황과 전망 = 11 3. 선행연구 = 13 B. 모바일 환경 = 16 1. 개념과 특징 = 16 2. 이용현황과 전망 = 18 3. 선행연구 = 20 C. 모바일 환경에서의 1인 미디어 = 22 1. 모바일 환경에서의 1인 미디어의 개념 = 22 2. 모바일 환경에서의 1인 미디어의 이용현황 및 전망 = 24 D. 사용자 충족감 = 26 Ⅲ. 연구 문제와 연구 방법 = 28 A. 자료 수집 방법 및 범위 = 28 B. 설문조사 = 30 1. 설문조사의 목적 및 대상 = 30 2. 설문지 구성 = 30 C. 프로토콜 분석 = 32 1. 프로토콜 분석 목적 및 대상 = 32 2. 프로토콜 분석 과정 = 33 Ⅳ. 연구 결과 = 34 A. 설문조사 결과 = 34 1. 표본의 특성 = 34 2. 설문조사 데이터 분석 = 36 B. 프로토콜 분석 결과 = 39 C. 연구 결과 = 44 Ⅴ. 결론 = 47 A. 결론 및 시사점 = 47 참고문헌 = 49 설문지 = 52 Abstract = 57-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4949940 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title모바일 1인 미디어의 사용자 충족감에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy of User Satisfaction of Mobile Personal Media-
dc.creator.othernameBae, Hye-Jin-
dc.format.pagevi, 58 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디지털미디어학부-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE