View : 1375 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박재영-
dc.contributor.author김예주-
dc.creator김예주-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:02Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:02Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009722-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186879-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009722-
dc.description.abstract21세기 국제정치의 장(場)은 새롭게 전개되고 있다. 기존의 국제정치가 전통적 행위자인 국가를 중심으로 전개되었다면 오늘날에는 다양한 비국가적 행위자들의 활동이 두드러지게 나타나고 있다. 그리고 이 가운데 가장 활발한 활동을 보이고 있는 것이 NGO(Non-governmental Organization)라고 할 수 있을 것이다. 오늘날 NGO의 활동영역은 매우 다양해져서 국제정치의 주요 의제들 중 NGO가 관여하지 않는 이슈는 거의 없다고 해도 과언이 아니다. 이와 같은 NGO의 위상 변화에도 불구하고 NGO들이 국가나 정부간기구를 대상으로 비판 및 제언을 가하는데 있어서 선진국과 개도국 NGO간에는 영향력의 차이를 보이고 있다. 개도국 NGO의 경우 압제적인 정부에 의해 활동에 상당한 제약을 받고 있으며 자신들의 의견을 개진하는데 어려움을 겪고 있다. 주로 아시아와 아프리카에 위치하고 있는 대부분의 개도국들은 20세기 후반, 독립 이래 최근에 이르기까지 권위주의 정치체제를 경험함으로써 더욱 이러한 문제에 봉착하게 되었다. 그렇다면 개도국 NGO들은 자신들의 운동을 성공으로 이끌기 위하여 어떠한 수단을 모색하게 되는가? 본 연구는 이와 같은 문제의식에서부터 출발하고자 했다. 본 연구는 나이지리아에서 발생한 인권침해 사례를 해결하기 위해 BAOBAB for Women's Human Right라는 국내 NGO가 자신들의 한계를 극복하고자 선진국 정부, 정부간기구와 초국가적 연계(transnational network)를 형성한 것에 주목하고 이를 분석해보았다. 특히, 초국가적 연계를 설명하는 데 가장 적합한 부메랑모델(boomerang model) 그리고 정보정치(information politics), 상징정치(symbolic politics), 지렛대정치(leverage politics), 책임정치(accountability politicw) 등의 전략들을 통해 국내 NGO가 어떠한 과정을 거쳐 인권문제를 해결할 수 있었는지 분석하였다. NGO를 중심으로 형성된 초국가적 연계는 나선모델이 상정하는 각 단계별 과정, 즉 특정 국가의 억압적인 상황으로 인해 개도국 국내 NGO를 주축으로 초국가적 연계가 형성되는 1단계에서부터 초국가적 연계의 압력 강화, 이에 대응하는 압제적 국가의 부인과 수용, 압제적 국가 내에서의 규범화오 제도화 단계?지 성공적으로 완수했으며 향후 압제적 국가가 규범에 대해 일관성 잇는 행태를 보이는 일상화의 순서를 거침으로서 인권문제를 해결할 수 있을 것으로 기대된다. 이처럼 본 연구는 NGO의 초국가적 연계라는 이론적인 분석의 틀을 사용하여 나이지리아 인권운동의 각각의 과정과 전략을 분성해내는 데 기존의 연구와 차별성을 갖는다. 또한, 본 연구를 통하여 도출된 요인을 나이지리아는 물론 제3세계의 비인도적인 인권문제의 해결에 적용함으로써 인권의 개선에 기여하는것이 본 연구가 갖는 의의라고 할 수 있다.;The 21st century is a new era for international politics. While states have been the center of the existing international politics, the activities led by various non0state actors are now standing out prominently. Among these non0state actors, it can be said that NGOs will play one of the most active roles in the new era of international politics. Due to the fact that the range of the NGOs' activities has become so diversified, it can be safely said that NGOs participate in most of the major agendas of international politics. There are practically no issues in international politics that the NGOs do not take a part in. However, in spite of the NGOs' role and effort in international politics, it seems that there is a difference in the terms of influence (especially in the field of human fights) among developed states' NGOs and developing states'NGOs when they advocate to states and governments. For the NGOs of the developing countries, they have a hard time advocating their opinions because of their repressive government. Most developing countries are located in Asia and Africa and after their inedpendence in the late 20th century, many countries in those regional parts have been repressed by tyrannical governments. Then what measures do the NGOs in those developing countries use to advocate their opinions? This study will begin by inquiring into this problem. This study will focus on the way BAOBAB for Women's Human Rights, a local NGO, conquered its limitations to solve the case of a human rights violation incident in Nigeria by forming a transnational network between developed countries and governments. The study will especially analyze the 'boomerang model' and another model called the 'spiral model' that was made to make up for the weak points of the boomerang model. Also the study will show how the local NGOs solved human rights problems through strategies like information politics, symbolic politicsm leverage politics and accountabilily politics etc. The transnational network that was revolved around theNGOs shows the sequences of the successful settlement of the human rights violation problem that are introduced through the spiral model. First the developing countries'NGOs form a transnational network because of the authoritative situation of certain states. then there is increased pressure from the transnational network, an opposition from the authoritative state, then the authoritative state yields and becomes institutionalized and standardized. Finally when the state shows consistency in its norms the human fights problems are solved successfully. The value or this study could be found in the difference of trying to analyze the human rights movement in Nigeria through the transnational networks with a theoretical framework. In addition, the elements deducted from this study can be applied to other human rights violations incidents in the third world and make a contribution in the improvement of human rights.-
dc.description.tableofcontents목차 Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제제기 및 연구목적 = 1 B. 기존 연구의 검토 = 3 C. 연구의 틀 = 7 D. 연구방법 및 구성 = 17 Ⅱ. 나이지리아의 인권상황 및 정치체제 = 18 A. 인권문제의 동향 = 18 1. 독립 이후 ~ 1999년 = 18 2. 1999년 ~ 현재 = 22 B. 이슬람법 = 24 1. 이슬람법의 내용 = 24 2. 형벌의 관행 = 26 3. 이슬람법 체계의 문제점 = 27 C. 나이지리아의 정치체제 = 30 Ⅲ. NGO의 초국가적 연계의 활동 = 32 A. 국내 행위자들의 한계 = 32 1. 연방정부와 주정부의 갈등 = 33 2. 국내 인권 NGO의 한계 = 39 B. 1단계 : NGO의 초국가적 연계의 형성 = 42 1. 억압적인 국내 상황 = 42 2. 초국가적 연계의 형성 과정 = 45 C. 2단계 : 압제적 국가의 부인 = 51 1. NGO의 초국가적 연계의 압력 = 52 2. 나이지리아의 부인 = 54 D. 3단계 : 압제적 국가의 전술적 양보 = 56 1. 나이지리아의 전술적 양보 = 56 2. 인권문제의 일시적 개선 = 59 E. 4단계 : 압제적 국가의 국제적 규범 수용 - 인권규범의 확립 및 제도 = 62 F. 5단계 : 국제적 규범의 일관된 행태 - 인권규범의 일상화 64 Ⅳ. 결론 = 68 참고문헌 = 72 ABSTRACT = 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4125531 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title나이지리아의 인권운동으로 본 NGO의 『초국가적 연계』(transnation network) 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.creator.othernameKim, Ye Joo-
dc.format.pagev, 79 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 지역연구협동과정-
dc.date.awarded2005. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 지역연구협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE