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張愛玲과 王安憶 작품 속 도시 공간 비교

Title
張愛玲과 王安憶 작품 속 도시 공간 비교
Other Titles
張愛玲和王安憶作品中的城市空間比較 : 以《傳奇》和《長恨歌》爲中心
Authors
유소희
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍석표
Abstract
본고는 張愛玲과 王安憶의 생애와 연관시켜 전기(傳記)적 관점에서 張愛玲의『傳奇』작품에 묘사된 도시공간과 王安憶의『長恨歌』속에 묘사된 도시 공간을 비교해보는데 목적이 있다. 이를 통해 1980년대 개혁 개방된 이후 급속한 경제 발전을 이룩하고 있는 중국에서 ‘張愛玲 열풍’과 ‘上海 회고 열풍’이 일어났던 이유를 분석하고, 오늘 날 도시 공간에서 이들 작품이 어떠한 의의를 지니는지 알아보았다. 그리고 작품 속에서 도시 공간이 어떠한 형태로 묘사되고 있는지를 분석하고, 이러한 공간 인식을 작가들의 생애와 연관시켜 분석하였다. 이는 최근 학술계에서 국제적으로 도시 공간에 대한 연구가 활발히 진행되고 있는 추세 속에서, 도시 공간을 살아가는 인간이 경험한 바에 따라 그 공간에 대해 어떻게 인식하는가에 대해 주목하였다는데 의의가 있다. 우선 Ⅱ장에서는 張愛玲이 李鴻章의 외증손녀라는 귀족 신분으로 태어났으나 도태된 봉건적 지식인 아버지와 해외 유학파의 신여성인 어머니 사이에서 방황을 겪었던 경험을 바탕으로 도시를 크게 두 가지 공간으로 인식하고 있다고 보았다. 첫째, 新舊문화가 혼재되어 있는 공간이다. 낡은 가치관이 잔존하는 上海에 대한 인식은 張愛玲의 아버지에 대한 부정적 기억에서 기인한다. 이로 인해 張愛玲의 작품 속에는 격변하는 시대의 흐름을 따르지 못하고 몰락해가는 上海의 大公館이 빈번히 묘사된다. 반면, 張愛玲은 새로운 가치관을 모색하기 위해서 ‘오래된 기억(古老的 記憶)’을 기반으로 해야 한다는 신념을 갖고 있었다. 둘째, 張愛玲은 도시공간을 서구문화가 급속히 유입되는 공간으로 보았다. 張愛玲이 묘사한 도시 공간은 동서 문화가 조화를 이루지 못한 채 혼재되어 있는 상태였다. 이로 인해 도시를 살아가는 도시민은 어떠한 가치관을 따라야하는지 판단하기 어려웠고 그들의 정체성은 불안정했다. 張愛玲은 이러한 도시 공간에서 중국인이 서양 문화를 수용하는 방식에 주목하여 인물들을 묘사하였다. 또한 도시화로 인해 아파트로 상징되는 개인화된 공간이 형성되었고, 張愛玲은 개인화된 도시 공간이 사생활을 보장해 주는 장점이 있지만, 구성원 간의 단절을 초래할 수 있다는 단점도 파악하고 이를 작품 속에 반영하였다. Ⅲ장에서는 王安憶이 1995년에 발표한『長恨歌』가 ‘上海 회고 열풍’에 의해 크게 주목 받았지만, 王安憶 스스로는 ‘上海 회고 열풍’과 상관없이 이 작품을 썼다고 주장하는 것에 착안하여 도시공간을『長恨歌』에서 어떻게 묘사하고 있는지 王安憶의 생애와 연관시켜 분석하였다. 王安憶은 첫째, 도시 공간의 양면성에 주목하였다. 上海에는 모던적인 측면과 上海 골목의 소박함이 공존한다. 이로 인해 上海 골목에서 자라난 王琦瑤는 두 개의 자아상을 가지는데, 세상 사람들보다 더 높은 위치에 있는 ‘환상 속의 숙녀’와 일상적인 아름다움을 가진 ‘생활 속의 숙녀’의 모습이었다. 작가 王安憶의 부모는 上海 출신이 아니었고, 王安憶은 청소년기에 ‘上山下鄕 운동’에 참여해 농촌으로 하방 되었다가 어려운 과정을 거쳐 上海로 돌아올 수 있었다. 그러나 王安憶이 다시 돌아와 처음 마주한 上海라는 공간은 상상 속의 上海와 달리 낯선 공간이었다. 이러한 경험에서 기인하여 王安憶은 작품에서 ‘도시의 주인’과 ‘이방인’으로 인물간의 계층을 나누었다. 도시공간에서는 소비행위가 상품을 매개로한 가치 교환 체계로서, 도시 계층화의 원인이 된다. 王安憶은 長脚이라는 인물을 통해 대중 소비 사회에서 소비를 통해 자신의 존재를 인식하는 기형적 인물을 형상화하였다. 둘째, 王安憶은 도시의 격동성에 주목하여 쇠락해가는 舊上海와 흥기하는 新上海의 형상을 작품 속 인물의 운명과 연관시켜 작품 속에 묘사하였다. 1980년대 막 개혁개방 되기 시작한 新 上海에서 시대를 초월한 그녀의 上海정신은 다음 세대들에게 스승의 역할을 했다. 그러나 변화의 격동기가 지나 점차 上海가 안정되기 시작하면 그녀의 역할은 끝난다. 그리고 舊 上海는 현실이 아닌 추억일 뿐이므로 그 존재 의의를 상실하였을 때 쇠락할 수밖에 없었고, 이로 인해 舊 上海의 표상인 王琦瑤는 죽음을 맞이한다. Ⅳ장에서는『傳奇』와『長恨歌』의 서사를 비교하였다. 張愛玲과 王安憶은 도시 공간이 인간에게 미치는 영향을 나타내기 위해 각각 창작의도에 가장 적합한 서사 방식을 택했다. 그러므로『傳奇』와『長恨歌』서사의 공통점과 차이점을 알아보는 것은 의미 있는 일이었다.『傳奇』와『長恨歌』서사의 공통점은 첫째, 개인 서사를 전개하였다는 것이다.『傳奇』와『長恨歌』에서 거시적 역사는 배경일 뿐, 실제로 이야기가 주로 전개되는 공간은 도시 외부 공간이 아닌 실내공간이다. 이것이 상징하는 것은 張愛玲과 王安憶이 다루고자 했던 주제는 ‘역사’가 아닌 ‘개인 서사’라는 것이다. 두 번째 서사의 공통점은 張愛玲과 王安憶은 ‘회상’을 통해 시간을 병치(倂置)시킴으로써 급변하는 시대의 정체성을 확립하는데 도움을 받을 수 있다고 보았다. 張愛玲은 근대의 특징인 자아에 대한 인식을 바탕으로, 불안정한 정체성을 확립하기 위해 ‘오래된 기억’에서 도움을 받아야 한다고 생각했다. 그리고 王安憶은 1940년대를 ‘회상’하는 王琦瑤를 통해 시대가 변해도 변치 않는 上海정신을 가진 인물을 형상화했다. 『傳奇』와 『長恨歌』의 차이점은 첫째, 張愛玲은 시간이 정체된 쇠퇴의 공간을 묘사하였고, 王安憶은 시간을 초월하여 발전의 초석이 되는 미메시스적 공간을 형상화하였다는 점이다. 두 번째 차이점은 張愛玲은 上海의 몰락하는 명문가를 묘사하였고, 王安憶은 강인한 생명력을 지닌 上海 골목 민간 서사를 전개하고 있다는 점이다. 본고는 張愛玲의 『傳奇』와 王安憶의『長恨歌』를 작가의 생애와 연관시켜 전기(傳記)적 관점에서 도시 공간을 어떻게 묘사하고 있는지 분석해 보았다. 이 연구를 통해『傳奇』와『長恨歌』에서 급변하고 양극화된 도시공간을 살아가는 개인의 불안정한 정체성을 묘사한 장면이 현대의 도시민들에게도 공감대를 형성시켜, 시대를 초월하여 오늘날 문학계에서도 열풍을 일으킨 원인이 되었음을 알 수 있었다.;本文的目的是聯繫張愛玲和王安憶的生平,從傳記的角度比較張愛玲《傳奇》作品中所描寫的城市空間和王安憶《長恨歌》中所描寫的城市空間。為此,分析在80年代改革開放以後經濟急速發展的中國'張愛玲熱'和'上海懷舊熱'興起的原因,了解在當今城市空間中她們的作品具有怎樣的意義。然後分析在作品中城市空間是通過怎樣的形態進行描寫的,並將這種空間認識和作者的生平聯繫起來進行分析,在最近國際學術界對城市空間進行活躍研究的趨勢下,隨著生活在城市空間的人類經驗的不同,對城市空間具有怎樣的認識方面進行探討,這是本文的意義所在。在《傳奇》和《長恨歌》兩部作品中空間和人類的相互作用得以突出表現的原因是,兩位作家都在作品中突出表現了自己曾經生活過的上海都市,並且都具有許多自傳性質的因素。 首先,在第二章中,以李鴻章外曾孫女的貴族身份出生的張愛玲,在身為封建腐朽知識分子的父親和海外留學派新型女性的母親之間徬徨的經歷使其把都市大體分為兩種空間進行認識。第一是新舊文化混雜的空間。對舊價值觀依舊殘存的上海的認識源於張愛玲對其父親的否定記憶中。因此,在張愛玲的作品中,並不追隨激變的時代潮流,而是頻繁的描寫在傳統觀念下逐漸衰落的上海大公館。另外,張愛玲秉著應以古老的記憶作為基底來探索新價值觀的信念。第二,張愛玲把城市空間看作是急速流入西歐文化的空間。張愛玲所描寫的城市空間是處於東西文化無法融合的混雜狀態下的。因此生活在都市的都市人很難判斷應去追隨哪種價值觀而使得他們的自身變得不安定。張愛玲在這樣的城市空間下注重中國人接受西洋文化的方式進而對人物進行描寫。另外隨著城市化的推進公寓所象徵的個人化空間正逐步形成,張愛玲意識到個人化城市空間雖然具有保證私生活的優點,但卻具有導致成員間斷節的缺點,並在作品中加以了體現。 在第三章中,王安憶於1995年發表的《長恨歌》在“上海懷舊熱潮”中受到極大矚目,但王安憶個人卻主張該作品與“上海懷舊熱潮”並無任何關係,著眼於此文中將《長恨歌》中描寫的城市空間於王安憶的生平進行聯繫並加以分析。第一,王安憶關注城市的兩面性。即在上海,都市的摩登和弄堂的簡樸共存。因此在上海弄堂長大的王琦瑤具有兩方面的特質,即具有比世俗人處於更高層次的“幻想中的淑女”和帶有平常美的“生活中的淑女”兩種姿態。作者王安憶的父母並非上海出身,王安憶在青年時期參與“上山下鄉”運動,被下派到農村後經過一段艱苦的經歷後才得以被抽調到上海。但是王安憶再次返回上海後所直面的上海城市空間和想像中的上海城市空間已截然不同。緣於這樣的經歷王安憶在作品中把人物間的階層分為“城市的主人”和“流放人”兩個階層。在城市空間中,消費行為作為以商品為媒介的價值交換體系,成為城市階級分化的原因。王安憶通過長腳這一人物塑造了在大眾消費社會中通過消費來意識自我存在的畸形人物。第二,王安憶側重城市的激變,把衰落的舊上海和新興的新上海與作品中的人物命運結合起來在作品中進行描寫。在80年代改革開放剛剛起步的新上海,她的上海精神在下一代人身上起到了繼承的作用。但是在經歷了急劇的變化後,上海逐漸開始變得安定下了後她的作用也就結束了。由於舊上海並非現實而只不過是回憶也就喪失了它的存在意義,導致了它不得不衰落,因此作為舊上海象徵的王琦瑤也就迎來了她的死亡。 在第四章對《傳奇》和《長恨歌》的敘事進行對比。張愛玲和王安憶為了體現城市空間對人類的影響,分別採用了與創作意圖最為合適的敘事方法。因此,了解《傳奇》和《長恨歌》的敘事手法的異同具有意義。《傳奇》和《長恨歌》敘事的共同點,第一,是開展個人敘事的手法。在《傳奇》和《長恨歌》中,不光是宏觀的歷史背景,具體情節的主要展開空間都並非是城市的外部空間而是室內空間。這暗示了張愛玲和王安憶所要描寫的主題不是“歷史”而是“個人”敘事;第二,張愛玲和王安憶都認為通過回想的方式使時間並置可以為確立激變的時代特徵提供幫助。張愛玲認為應該把具有現代特徵的自我認識作為背景為確立不安定的特徵從古老的記憶中尋求幫助。然而,王安憶通過追憶40年代的王琦瑤塑造了一個具有時代在變而不變的是上海精神的人物。 《傳奇》和《長恨歌》的不同,第一,張愛玲描寫了時間停滯的衰退空間,而王安憶塑造了超越時間而已發展作為基石的模仿(mimesis)空間;第二,張愛玲描寫的是沒落的名門大戶,而王安憶展開的則是具有頑強生命力的上海弄堂民間敘事。 本文將張愛玲的《傳奇》和王安憶的《長恨歌》與作者的生平聯繫起來,從傳記的角度分析她們是如何對城市空間進行描寫的。通過本研究可以了解到在《傳奇》和《長恨歌》中對生活在急劇變化和兩極分化的城市空間中的人們的不安定特徵進行描寫可以使現代都市人形成共鳴,也是超越時代在當今文壇仍能掀起熱潮的原因。;This thesis examines the two city spaces, one in Eileen Chang's (張愛玲) Legend (傳奇) and the other in Wang Anyi's (王安憶) The Everlasting Regret (長恨歌). These two cities are compared with each other, based on the respective author's biography. The thesis investigates the reasons for there having been a craze for Eileen Chang and Old-Shanghai (上海) Nostalgia in China, which has seen a rapid economic development since the reform and opening up in the 1980's, with a view to finding out how significant these works are in the modern space of city. The urban space is analyzed in how it is described, which is associated with an author's life. There has recently been ample attention paid to the city space in the scientific field, and it is meaningful to study how a city space is perceived by human beings who experience the space. Chapter Ⅱ divides the city space into two at large, which are understood by Eileen Chang who was born noble as a great granddaughter of Li Hongzhang(李鴻章), with father being a left-behind feudalistic intellectual and mother being a modern woman who studied abroad. The one is a space where the old and the new are blended. The perception of Shanghai in which old values remain is originated from Eileen Chang's negative memories about her father. In Chang's works a mansion of Shanghai is often described, which does not keep up with a convulsion of the times and is rather being ruined. Chang believed that the search for new values should be based on 'old memories.' Second, Chang regards the city space as an estuary into which the western cultures rapidly flow. The city space she depicts is a locus where eastern and western cultures just coexist out of harmony. Thus the oppidans do not know which value they have to follow and their identities are unstable. Chang portrays each character in the urban space, paying attention to the way Chinese people adopt western culture. The urbanization made it possible to have a private space, symbolized as an apartment house. Chang sees and reflects both the advantage and disadvantage of the individualized space in her work: it secures a private life but it may bring about severance among the members. Chapter Ⅲ connects the urban space in The Everlasting Regret with the author Wang Anyi's life. The Everlasting Regret, published in 1995, drew great attention due to ‘Old-Shanghai Nostalgia'; however, Wang Anyi claims that she wrote it irrespective of the nostalgia. First, Wang pays attention to the duplicity of urban space. Shanghai has two aspects, modern and unsophisticated in the alleys. Wang Qiyao(王琦瑤), who grew up in the alley of Shanghai, has double self-images, 'a lady in fantasy' who is in a higher status than others and 'a lady in everyday life' who has modest beauty. The author Wang Anyi's parents were not from Shanghai, and Wang participated in 'The Down to the Countryside(上山下鄕) Movement,' in her adolescence, by which she was sent to the countryside. Later she could come back to Shanghai after having a hard time. Shanghai, when she first encountered, turned out to be unfamiliar to her, contrary to imagination. Based on what she experienced, the characters in her work are classified into two categories, 'the owner of city' and 'the stranger.' The act of consumption in the urban space is a value trading system with a medium of commodities, which eventually leads to the urban stratification. Wang Anyi embodies a deformed character, Chang Jiao(長脚;beanpole) who perceives himself through consumption in a society of mass consumption. Second, Wang Anyi, concentrating on the fluctuation of city, reflects falling Old Shanghai and rising New Shanghai on the characters' fates. Wang's all-time spirit of Shanghai, which just started the reform and opening up in the 1980's, served as a teacher for the next generations. However, her role terminated when Shanghai got stabilized via the turbulent era. Old Shanghai is not the reality, but it became a memory: when it lost its raison d'etre, it got deteriorated, which is represented as the death of Wang Qiyao, a symbol of Old Shanghai. Chapter Ⅳ compares the narrations of Legend and The Everlasting Regret. The two authors chose the most appropriate means of narration according to their creative intentions to show how the urban space influences humans. Hence it is meaningful to look into similarities and differences of narrations in Legend and The Everlasting Regret. The two novels are similar: First, they develop individuals' stories. The macro-level history acts as a background and the stories are mainly shown indoors, not outdoors in the city space. The theme of Eileen Chang's and Wang Anyi's is not about the 'history,' but about an 'individual's story.' Second, both authors parallel two timelines by adding 'retrospection,' which they utilize to secure identity in the rapidly changing times. Eileen Chang, based on the perception of self which is characteristic of modern times, thinks that one needs help from 'old memories' in order to establish an identity which is insecure. Wang Anyi, on the other hand, realizes the unchangeable spirit of Shanghai, against the changing times, via the character, Wang Qiyao who 'retrospects' on the 1940's. The two novels are distinct: First, Eileen Chang describes a deteriorating space in which time is tied up, whereas Wang Anyi realizes a mimetic space which acts as a scaffolding for development, transcending the timeline. Second, Eileen Chang portrays a declining noble family in Shanghai, while Wang Anyi develops a story of ordinary people in the alley of Shanghai who are full of vigorous life. This thesis presents a biographical analysis of the urban space in Eileen Chang's Legend and Wang Anyi's The Everlasting Regret. This study finds out that the contemporary oppidans came to feel sympathetic with the unstable identities of the individual characters living in the rapidly changing and polarized urban space. This is why the two novels, beyond temporal and spatial times, raised feverish popularity in today's literary world, as well.
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