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‘문화포털’을 통한 지식 공유와 활용의 영향요인

Title
‘문화포털’을 통한 지식 공유와 활용의 영향요인
Other Titles
An Empirical Study on the Impact Factors of Knowledge Sharing and Use through 'Culture Portal'
Authors
현영란
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 행정학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
박통희
Abstract
오늘날 정부의 운영방식은 정부주도의 운영방식에서 공공과 민간조직들의 협력을 이끌어내는 새로운 국정운영방식으로 변화되고 있다. 정보화정책 분야에서도 정부주도의 정보화사업 예산집행과 인프라구축만으로는 정보화의 성과를 좌우할 수 없게 되었다. 따라서 정부는 정부사업에 대한 민간조직들의 협력을 유도함으로써 조직간 상호 연계를 통하여 지식정보자원 DB를 구축·운영하고 있다. 정부의 정보화정책은 국민의 삶의 질과 정부의 경쟁력을 향상시키는 중요한 역할을 담당한다. 이런 측면에서 공공정보화사업에 비영리조직들의 참여는 매우 획기적인 일이다. 그러나 정부와 비영리조직간의 관계형성 및 상호작용을 고려하지 않은 채 비영리조직들을 정보시스템에 연계시켰다는 것만으로는 비영리조직들로 하여금 정보시스템을 통하여 충분히 지식을 공유하고 활용할 수 있도록 만들지 못한다. 본 연구의 목적은 효과적인 국가운영 및 정책 수행을 위해 정부와 비영리조직간 관계가 정보화사업을 통한 조직간 지식공유와 활용에 미치는 영향을 밝히는데 있다. 새로운 정부의 역할은 비영리조직간 전략적 관계를 형성하기 위한 정책수단들을 효과적으로 관리하는 것이다. 정부와 비영리조직간 관계 형성을 위하여 네트워크 관리자로서 정부의 역할이 필요함을 확인하고자 하였다. 이를 구체적으로 살펴보기 위해서 문화체육관광부에서 추진한 ‘문화포털(예술로)’ 정보시스템을 통한 조직간 지식공유와 활용사례를 실증적으로 분석하였다. 정부와 비영리조직간 관계이론으로부터 협력적 관계를 형성시키는 요인으로서 정부지원과 강제적 관계를 형성시키는 요인으로서 행정규제를 도출하였다. 정부지원과 행정규제는 정부가 네트워크 관리자로서 그 역할을 수행하는데 중요한 정부의 정책수단으로 특히, 정부지원은 재정지원, 인력지원, 정보기술지원으로 세분하였다. 이 밖에 매개변수로서 정부에 대한 신뢰와 정부사업에 대한 참여유인을 도출하였고, 조직간 지식공유와 활용을 종속변수로 설정하여 지식공유모형과 지식활용모형을 설계하였다. 정부와 비영리조직간 관계 이론 및 선행연구들로부터 종속변수에 미치는 독립변수 및 매개변수의 영향에 관한 가설들을 설정하였다. 본 연구의 대상기관은 DB연계기관 중 173개 민간 비영리 문화예술기관인 박물관, 미술관, 문화원으로 이 중에서 설문에 응답한 144개 기관이다. 이 기관들에 대하여 설문조사 및 현장 인터뷰를 실시하였고 이 자료들을 통계분석에 사용하여 가설들을 검정하였다. 통계분석에 사용된 통계패키지는 기술통계분석을 위한 SPSS(v.12.0)와 구조방정식을 통하여 변수들의 인과관계를 분석하는 AMOS(v.16.0)이었다. 가설검정을 통하여 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 독립변수인 문화체육관광부의 재정, 인력, 정보기술지원은 모두 문화포털(‘예술로’)을 통한 조직간 지식 공유와 활용에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 정부와 비영리조직간 연구들에서 제기하는 것과 같이 정부의 비영리조직에 대한 재정지원은 정보화사업을 통한 조직간 지식공유와 활용에 긍정적 영향을 미치는 중요한 정책수단임을 실증적으로 규명하였다. 그 중 지식공유모형에서는 재정, 인력, 기술지원 중 재정지원이, 지식활용모형에서는 인력지원이 가장 큰 영향을 미쳤다. 그러나 정부의 행정규제가 많아질수록 문화포털(‘예술로’)을 통한 지식공유와 활용에 부정적인 영향을 미치고 있음을 밝힐 수 있었다. 둘째, 문화체육관광부의 인력지원은 비영리조직들의 문화포털(‘예술로’)을 통한 조직간 지식 공유와 활용에 긍정적 영향을 미치는 요인으로 밝혀졌다. 그러나 인력지원은 신뢰와 분배참여유인을 통해서는 지식 공유와 활용에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 정부의 행정규제는 문화포털(‘예술로’)을 통한 지식공유와 활용에 부정적으로 유의한 결과가 나타났다. 정부의 행정규제는 신뢰에 부정적인 영향을 미쳤다. 신뢰와 분배참여유인의 매개효과가 행정규제의 부정적 영향을 완화시켰지만 결국 행정규제가 신뢰와 분배참여유인을 매개로 지식 공유와 활용에 부정적 영향을 미쳤다. 그러나 정부의 행정규제는 비영리조직들의 분배참여유인을 매개하여 조직간 지식공유와 활용에 긍정적인 영향을 미쳤다. 넷째, 신뢰의 매개역할에 대한 가설과는 다른 결과로 인해 다양한 해석이 가능하다. 본 연구에서 정부에 대한 신뢰를 매개하여 정부사업을 통한 조직간 지식공유와 활용에 영향을 미치지 않았다. 대신 신뢰는 분배참여유인에 매우 큰 영향을 주고 있어서 신뢰와 분배참여유인을 동시에 매개한 효과가 지식공유와 활용에 영향을 미치고 있음을 검증했다. 다섯째, 본 연구는 정책과정 참여유인 중에서 분배참여유인을 매개변수로 사용하여 지식 공유와 활용과의 인과관계를 살펴보았다. 분배참여 참여유인은 신뢰의 영향을 받아서 지식공유와 활용에 긍정적 영향을 미치는 중요한 매개변수 역할을 하였다. 이러한 결과를 기초로 정책적 시사점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 새로운 정부의 역할은 비영리조직간 관계를 구축하고 그 관계를 효과적으로 관리하는 것이다. 정부와 비영리조직간 협력적 관계로서 재정지원, 인력지원, 정보기술지원은 정보화사업의 결과인 지식 공유와 활용에 영향을 미친다는 것을 실증적으로 입증하였다는 점이다. 비영리조직들에 대한 정부의 재정지원, 인력지원, 정보기술지원이 문화포털(‘예술로’)을 통한 조직간 지식공유와 활용에 긍정적 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 문화체육관광부가 정보화사업을 효과적으로 추진하기 위해서는 비영리 조직에 대한 정부와의 상호작용으로서 총체적인 재정, 인력, 정보기술 지원에 대한 사항들을 적극 고려해야 한다는 시사점을 제공한다. 둘째, 현재 비영리조직들이 인력지원을 받고 있지만 상대적으로 인력지원을 받지 못한 타 조직들과의 불균형으로 인해 정부에 대한 신뢰가 낮아지고, 이로써 정부사업에 대한 분배참여유인 또한 감소하여 조직간 지식공유와 활용에 유의하지 않은 영향을 보인 것으로 판단된다. 셋째, 정부의 행정규제가 많을수록 비영리조직들의 지식공유와 활용에는 부정적인 영향을 주지만 행정규제는 분배참여유인에는 긍정적인 영향을 미치고 있다. 비영리조직에 대한 규제는 주로 운영 및 사업지원에 따른 규제로 조직업무활동에 미치는 영향과 그 결과로 인해 다음의 사업에 대한 예산배분에도 영향을 주고 평가의 결과로 인해 비영리조직들의 다음의 정부사업에 대한 분배참여유인에도 영향을 주는 요소임을 확인할 수 있었다. 넷째, 정보화는 국민의 삶의 질과 향상 및 국가경쟁력에 있어서 매우 중요하다. 정보화정책의 성과를 향상시키기 위해서 정부는 다양한 조직들과 협상하고 상호작용을 통해 문제를 해결할 필요성이 있다.;Today, the operation style of government changes from government-leading to network. Many questions have been risen about the government-leading informatization policy of government and its outcomes. Practically, government-leading financial execution for the policy and its building infrastructure have not guaranteed their ourcomes. Accordingly, governments have accepted new operation style bringing out cooperation of public and private sections, built databases of knowledge and information resources, and interlinked organizations by leading the cooperation of private organization with governments. Even though it is great for non profit organization(NPO) to participate to informatization project of government, there are rare researches to elucidate the factors affecting knowledge sharing and use through information systems. This study is purposed to explain the impact of the relationship between the government and NPOs on knowledge sharing and use between them. The relationship between the government and NPOs and its characteristics are determined by the factors affecting knowledge sharing and use between them. The relationship between the government and NPOs and its characteristics are determined by the factors affecting knowledge sharing and use between them. The government role asked by network interaction is to operate this interaction effectively. The tools of government for making strategic relation with NPOs must be developed to conduct government's projects successfully, and used effectively. For this, a case of interorganizational knowledge sharing and use (IKSU) was analyzed for the verification through 'Culture Portal(Yesulo)' which was developed by the ministry of culture, sports and tourism. The government support as a factor of making cooperative relation with NPOs and administrative regulation as coercive for were produced for interorganizational knowledge sharing and use(IKSU from the theories of relationship between government and NPOs. The government support as a factor of making cooperative relation with NPOs and administrative regulation as coercive for were produced for IKSU from the theories of relationship between government and NPOs. The government support and administrative regulation are crucial tools of government for the government to conduct its role as network manager. Especially the government support was subdivided into financial, manpower and information technology (IT) in this study. The trust toward government and incentives to its project were produced as parameters, and IKSU was set as a dependent variable to design models of knowledge sharing and of use. 13 hypotheses were set about the influence of independent variables and parameters on the dependent variable from the theories of relationships between government and NPOs and their existing studies. The institutes for this study are museum, art gallery, and culture center which are 173 private, non-profit culture and art institutes among databases interlinked institutes and among them, 144 answered the survey. Surveys and interviews were conducted for this institutes and these data were used for statistical analysis and the The statistical package used in this study are SPSS (v.12.0) for descriptive statistical analysis and AMOS (v.16.0) which analyzes the causal relationship between variables using structural equation. The summary produced by verifying the hypotheses is followed: Firstly, the financial support of MOCST as an independent variable affected IKSU through 'Culture Poral' positively. Also, it was statistically verified that the financial support affected IKSU through trust and motives positively. Secondly, the manpower support of MOCST affected IKSU through 'Culture Portal' positively but it was not statistically significant through trust and motives. It is thought that though manpower support were provided to some institutes, the trust toward the government was lowered by the imbalance between them and those which were not supported relatively, the motive to participate the project of government also decreased and therefore the manpower support of MOCST was not significant to IKSU. Thirdly, IT affected IKSU through 'Culture Portal' positively. Especially, IT was verified to show indirect effect on IKSU through the trust and the motive for participation. In other words, IT enhanced the trust toward government, influenced the inducement to participate government's project and IKSU positively. But it is needed the qualitative enhancement such as assessment and audit which could measure outcomes helping and developing the public service of culture and arts. Fourthly, it is important for government to negotiate and interact with various organizations to solve social problems. MOCST must have frequent meeting and conference for communication with interlinked participating organization, recognize linking problems and improving ways and take action. Also it must make an effort to enhance the trust of NPOs in rural area toward it actively to participate the project of government and cooperate with it.
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