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조선시대 감로회도 하단의 전투이미지 연구

Title
조선시대 감로회도 하단의 전투이미지 연구
Other Titles
A Study on the Battle Images in the lower parts of Nectar Ritual Paintings of Joseon Dynasty
Authors
고은미
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍선표
Abstract
甘露會圖는 靈駕薦度齋 때 쓰이던 儀禮用 佛畵로 감로회도 하단에는 각종 재난을 당한 장면이 그려져 있다. 이러한 재난 장면 중에는 전쟁 중 죽은 군사들을 표현하기 위해 전투장면이 그려진다. 본 논문에서는 17세기 중반에서 20세기 초반에 걸쳐, 감로회도 하단의 여러 재난 장면들 중 전투장면을 ‘전투이미지’라는 관점에서 시대별로 연구하였다. 감로회도 하단의 여러 도상들은 『妙法蓮華經』<觀世音菩薩普門品變相圖>와 <水月觀音圖>하단의 재난구제 장면, 중국 명대 수륙화 및 수륙판화에서 영향을 받아 형성된 것으로 여겨진다. 그러나 열거한 사례에서는 감로회도 하단에 나오는 전투이미지와 같이 전투를 치르고 있는 장면은 등장하지 않는다. 한편 감로회도 하단 도상들의 典據가 되는 각종 수륙재 의식집 중 16·17세기에 가장 빈번히 간행된『天地冥陽水陸齋儀纂要』에는 전투이미지의 방제인 ‘兩陣相交’라는 단어를 찾을 수 있다. 감로회도 하단에 조선 17세기 중반 무렵부터 대규모로 본격 그려지기 시작한 전투이미지는 도상으로는 전례를 찾기 어렵지만 경전에서는 연원을 확인할 수 있다. 본 연구에서는 17세기 중반 <보석사 감로회도>의 전투이미지를 감로회도 하단 대규모 전투이미지의 ‘도입’으로 보았으며, 유사 사례로 <남장사 감로회도>를 포함시켰다. 보석사와 남장사가 위치한 금산과 상주는 임진왜란 격전지로 대규모의 戰歿者가 발생한 지역이다. 아울러 이 두 감로회도가 제작된 17세기-18세기 초는 태양광의 감소로 인해 기온이 하강한 ‘小氷期’로 이상기후로 인한 천변재이와 기근이 빈번하게 일어난 시기이다. 당시에는 천변재이의 원인이 무사귀신과 원혼 때문이라는 믿음이 일반적이어서, 소빙기 현상으로 인한 고난을 벗어나기 위한 방편으로 ‘厲祭’를 시행했다. 1670년에는 심각한 기근으로 餓死者가 속출하자 임진왜란 주요 격전지이자 대규모 전몰처인 7곳을 외방 여제의 祭場으로 선정하였는데, 여기에는 금산과 상주가 포함되었다. 대규모 전몰처가 존재하는 금산과 상주 같은 경우 소빙기로 인한 천변재이의 원인이 임란 전몰자의 원혼에 있다고 믿었다. <보석사 감로회도>와 <남장사 감로회도>에 대규모 전투이미지가 도입된 이유는 소빙기 현상 때문이며, 현실의 고난이 과거 ‘전쟁의 기억’을 불러일으킨 것이라 결론 내렸다. 이어지는 18세기에는 수륙재 의식집을 정리하려는 움직임이 있어 감로회도에 방제가 표기되기 시작한다. 이때 ‘양진상교’ 방제의 전투이미지 또한 정례화 되어 18세기에 제작된 대부분의 감로회도 하단에 그려진다. 또한 급속히 성장한 화승집단 사이에서 감로회도의 초본이 공유되고 각종 도상이 전승되며 같은 유형의 ‘전투이미지’들이 그려진다. 본고에서는 18세기 감로회도 하단 전투이미지를 반복되는 도상을 중심으로 총 4개의 유형으로 분류하여 연구를 진행하였다. 4개 유형으로 분류된 18세기 전투이미지는 기존의 추정대로 小說揷圖를 차용하였을 뿐만 아니라 보다 다양한 시각이미지를 수용한 것을 밝혀낼 수 있었다. 19세기 감로회도 하단 전투이미지는 ‘남양주 흥국사 계열’과 ‘개운사 계열’ 두 가지로 ‘고착’되는 현상을 보인다. 이는 19세기 중반이후 감로회도 자체가 서울·경기지역을 중심으로 같은 초본을 공유하며 반복 재생산 되는 현상에서 기인하는 것이다. ‘남양주 흥국사 계열’ 전투이미지에는 당시 민간에서 벽사적 용도로 제작되던 ‘호렵도 병풍’의 이미지가 차용된 것으로 보인다. 또한 ‘개운사 계열’ 전투이미지는 당시 가장 대중적으로 읽히던 『삼국지연의』의 내용을 형상화한 ‘삼국지연의도 병풍’ 중 빈번히 그려지던 장면인 ‘張翼德據水斷橋’의 이미지를 그린 것으로 여겨진다. 19세기 감로회도 하단 전투이미지는 당시 대중에게 친근하게 받아들여지던 이미지를 사용함으로 ‘시대적 대중성’을 담고자 한 것이다.;Nectar Ritual Paintings are Buddhist paintings for rituals used in the Ceremony on a Soul in Funeral Rites, and the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings include a variety of those showing devastated areas. Such scenes contain a battle scene in order to express soldiers who dead in wartime. In the dissertation, a study has been conducted by ear from the perspective of ‘a battle image’ on battle scenes among various disaster scenes of scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings that had happened between the middle of 17th century and the beginning of 20th century. A number of icons of the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings are considered to have been affected by salvage scenes in the lower parts of and , and Chinese Ming Dynasty's paintings and prints for 'Water and Land ritual.' However, such examples do not include a battle scene like the battle image introduced in the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings. Meanwhile, among all kinds of Buddhist Ritual Proceedings, which are the authority of icons in the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings, 『Chonji myongyang suryuk chaeui chanyo(天地冥陽水陸齋儀纂要)』, most frequently published in the 16th and 17th centuries, has a word 'A fight between two camps during the war(兩陣相交)' a prevention of disasters of a battle image. The battle image, which started being drawn in the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings on a large scale in earnest since the mid-17th century of Joseon Dynasty, has few precedented icons, but its sources can be found in Buddhist scriptures. In this paper, a battle image of , made in the mid-17th century, has been regarded as the beginning of a large-scale battle image in the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings, and is also included as a similar instance. Geumsan and Sangju, in which Boseoksa and Namjangsa temples are located, are the ferocious battlefield of Japanese Invasion of Korea in 1592 with a large number of fallen soldiers. Furthermore, these two Nectar Ritual Paintings have been made in the 'Little Ice Age' with a decreased temperature caused by reduction in the rays of the sun, and a frequency of an extraordinary natural phenomenon and famine due to abnormal climate. At that time, the extraordinary natural phenomenon is commonly believed to be attributed to ghost warriors and revengeful spirits so that ancestral rites for ghosts, notorious for doing people harm because of their unfortunate death or situation with no descendant who would hold commemorative rites for them, have been carried out as part of an effort to bridge over difficulties caused by the Little Ice Age phenomenon. As a number of people starved to death due to sever famine in 1670, seven regions including Geumsan and Sangju, which are major hard-fought fields of Japanese Invasion of Korea in 1592 with a large number of fallen soldiers, were selected as places for such ancestral rites. Geumsan and Sangju with a large space for fallen soldiers attributed an extraordinary natural phenomenon led by the Little Ice Age to their vindictive spirits. The study came to a conclusion that a large-scale battle image has come into being in and because of the Little Ice Age phenomenon. It means that hardships of those days called the memory of wars in the past to mind. In the following 18th century, a prevention of disasters began to appear in the Nectar Ritual Paintings in accordance with a tendency of arranging Buddhist Ritual Proceedings. At that time, battle images preventing disasters in ‘A fight between two camps during the war’ are also regularize and introduced in most scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings made in the 18th century. In addition, abstracts of Nectar Ritual Paintings are shared, all sorts of icons are handed down, and the same type of 'battle image' is drawn among a rapidly growing group of monk painters. This dissertation classified battle images of the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings created in the 18th century into four types and pushed ahead with the study focusing on repeated icons. Four types of the battle images of the 18th century did not only borrow illustrations in novels as expected, but also accepted a variety of visual images. The battle images of the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings produced in the 19th century tend to set in two branches : 'Heungguksa in Namyangju City' and 'Gaewoonsa.' This is because Nectar Ritual Paintings themselves have shared the same abstracts and repeatedly reproduced around Seoul and Gyeonggi Province since the mid-19th century. The battle image of ‘Heungguksa in Namyangju City’ seems to borrow an image of 'paintings of hunting(胡獵圖)' designed to cast out ghosts among the people of the time. Furthermore, that of 'Gaewoonsa' is considered as a drawn image of 'Jangikdeokkeosudangyo (張翼德據水斷橋)' a frequently-drawn scene among ‘the Pictured Romance of the Three Kingdoms on folding screens' that embodied 『Romance of the Three Kingdoms』, most commonly read at that time. The battle image of the scenes in the lower parts of Nectar Ritual Paintings of the 19th century tried to show people 'timely popular appeal' by using the images that is familiar to the public of the time.
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