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통합교육을 적용한 수제천 감상 수업지도안 개발

Title
통합교육을 적용한 수제천 감상 수업지도안 개발
Other Titles
Development of Lesson Plan for Integrated Music Class Based on Sujecheon : 8th Grade Students
Authors
김소연
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주희선
Abstract
국악(國樂)은 우리나라의 역사와 함께 발전해 온 우리 고유의 문화유산이다. 그러므로 학생들이 이러한 국악의 가치를 깨닫고 나아가 한국인으로서의 굳건한 자긍심을 가질 수 있도록 하기 위해 국악교수법에 대한 연구는 매우 중요하다. 신라 시대 때 유래한 수제천(壽齊天)은 관악합주인 삼현육각 편성으로 연주되는 궁중음악으로 오늘날까지도 즐겨 연주되는 대표적인 국악곡이다. 뿐만 아니라 처용무의 반주음악으로도 사용되어 악가무(樂歌舞)가 어우러진 무대공연으로도 감상할 수 있다. 수제천은 또한 2007 개정교육과정 중 8학년의 감상곡으로 제시되어 있다. 따라서 학생들이 효과적으로 학습할 수 있는 실질적인 교수법이 필요하다. 이에 본 연구에서는 수제천을 효과적으로 교육하기 위하여 통합교육(integrated education)을 적용하여 수업지도안을 개발하였다. 즉, 중학교 2학년을 대상으로 국어, 체육과목을 통합한 수제천의 감상수업지도안을 개발하여 효과적인 국악교수법을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 첫째, 수제천과 관련하여 학생들이 학습해야할 음악적 내용과 접목할 수 있는 국어, 체육과목의 내용을 고찰하였다. 음악적 내용은 수제천의 역사적 배경과 장단, 악기, 형식 등으로 2007 개정 교육과정과 중학교 2학년 음악교과서에서 강조하는 내용을 참고하여 지도안개발에 반영하였다. 그리고 국어에서는 처용설화와 신라향가와 고려가요 <처용가>를, 체육에서는 수제천을 반주로 하는 처용무의 세 동작을 추출하였다. 둘째, 중학교 2학년을 대상으로 포가티의 10가지 통합 유형 중 ‘통합형(integrated)'에 적용하여 위의 음악, 국어, 체육과목 내용을 연계한 지도안을 개발하였다. 1차시에서는 전체 3차시의 도입으로서 학생들이 기본적인 지식을 가질 수 있도록 음악의 쓰임, 장단, 음색 등 음악과목만으로 전개하였다. 그리고 2차시에서는 ’처용‘이란 인물을 설화와 <처용가>를 통해 학습한 후 연음형식과 작사 활동을 통합한 활동을, 3차시에서는 수제천의 음악적 특징을 이해한 상태에서 처용무 동작 배우기와 모둠별 창작 동작 만들기 활동을 개발하였다. 셋째, 앞서 개발한 3차시 분량의 수제천 지도안과 활동지를 중학교 2학년 2학급 64명의 학생들에게 직접 실시하였다. 수업은 1주일에 1시간씩 3주 동안 실행하였으며, 종료 후 통합교육을 적용한 수제천의 수업에 대해 설문지를 작성하여 지도안의 효용성을 분석하였다. 통합교육을 적용한 수제천 감상지도안을 연구하고 실천한 결과 학생들이 수제천이란 국악곡을 보다 폭넓고 입체적으로 경험할 수 있었다. 우선, 각 차시별 흥미도를 조사한 결과 음악만으로 이뤄진 1차시가 19%(12명)에 그친데 비해 국어와 통합했던 2차시는 34%(22명), 체육과 통합했던 3차시는 47%(30명)로 나타나 통합수업에 대한 관심이 높았고 적극적으로 활동에 참여한 것을 알 수 있었다. 또 학생들이 수제천의 음악적 내용과 더불어 역사적 배경, 처용이야기, 악가무 형태의 공연 모습 등에 대한 지식 습득은 물론, 통합 활동을 통해서 부차적으로 정간보에 대한 개념과 선율에 대한 가사의 의미, 음악과 춤의 관계를 고려하는 능력이 향상됨을 확인하였다. 마지막으로 학습활동에 음악활동과 타 과목의 방법을 접목한 결과 음악개념에 대한 효과적인 이해를 도울 수 있었고 학생들의 다양하고 창의적인 사고를 표출하도록 하였다. 국어를 통합한 2차시를 통하여 ‘연음형식’을 이해하였고 체육을 통합한 3차시를 통해 ‘악가무 공연형태’를 체험하였다. 실제로 학생들의 활동지를 살펴봤을 때 상당히 참신하고 재미있는 아이디어가 많아 창의성 발휘에도 용이함을 알게 되었다. 이와 같이 통합교육의 방법이 학생들의 폭넓은 사고력을 기르고 다양하고 활발한 활동을 이끌어낼 수 있다는 긍정적 효과를 지닌 만큼 앞으로 국악분야에서도 다양한 연구가 활성화되기를 바라는 바이다.;Traditional Korean music is our own cultural heritage that has been developed together with the history of Korea. Therefore, in order for students to recognize the value of traditional Korean music and furthermore have a pride in being Korean, studies on teaching method of traditional Korean music has vital importance. Sujeocheon originated in Silla Dynasty is a type of court music that is performed with Samhyeon-yukgak and it is one of the representative traditional Korean music that is frequently played until now. Moreover, since it is used as background music for Cheoyong dance, it can be appreciated on the period as a performance harmonious of music, song and dance. Sujeocheon is also selected as a piece of music to be appreciated for 8th graders in 2007 revised curriculum. Therefore, practical teaching method is necessary in order to teach students effectively. In this study, a lesson plan for effective education of Sujeocheon has been established applying the integrated education. Namely, the main purpose of this study is to propose effective teaching method for traditional Korean music targeting 8th graders by creating a lesson plan for appreciation of Sujeocheon with the integration of Korean language and physical education. First, musical contents to be studied by students in relation to Sujeocheon and contents of literature and physical education that can be associated with it were examined. Musical contents include historical background, rhythm, instrument, form, and others of Sujeocheon and it was reflected in creating the lesson plan referring to the contents that is emphasized in 2007 revised curriculum and music textbooks for 8th graders. Cheoyong myth, Silla Hyangga, and Goryeo Gayo from literature and three movements of Cheoyong dance that is accompanied by Sujechoen were extracted. Second, a lesson plan that links above contents of music, Korean language, and physical education has been created applying 'integrated' among ten integration types of R. Fogarty and targeting eighth graders. As an introductory stage of total three periods, only elements of music subject such as usage, rhythm, sound quality, and others were taught on first period so that students can possess basic knowledge of music. On the second period, studies on character 'Cheoyong' was carried out through the myth and and activities that integrated Yeoneum form and lyric making was devised. On the third period, activities to learn movements of Cheoyong dance and create their own movements was devised under the circumstances where students already have grasped the musical characteristics of Sujecheon. Third, a lesson plan and activities for Sujeocheon that has been created in three periods as above were carried out targeting sixty-four students in two eigth grade classes. The class was held an hour per week for three weeks and efficiency of the lesson plan was analyzed after the completion with the survey on Sujeocheon classes applied of the integration education. As a result of researching and practising the lesson plan for appreciation of Sujeocheon applied of the integration education, students were able to experience a traditional Korean music titled Sujecheon more broadly and cubically. First, as a result of surveying on the degree of interest for each period, mere 19% (12 students) showed interest on the first period where the class focused on music alone but 34% (22 students) in the second period where the class was integrated with literature and 47% (30 students) in the third period where the class was integrated with physical education showed interest. Therefore, it was found out that interest on integrated class was high and student participated in class more actively. Also, students acquired the knowledge on historcial background, Cheoyong myth, performance harmonious of music and dance, and others together with musical contents of SuJeocheon and furthermore improved their ability to take into account the concept of Jeongganbo, meaning of lyrics in regards to the melody and relations between music and dance through the integrated activities. Finally, as a result of adopting the teaching method of other subject to study and music activities, students could understand the concept of music more effectively and it was of great help for students to express diverse and creative thoughts. They have understood 'Yeoneum form' though the second period integrated with literature and experienced 'Performance harmonious of music and dance' in third period integrated with physical education. As seen above, as method of integration education is known to have positive effect of broadening the thoughts of students and drawing out active participation and various activities of students, I hope that variety of studies on field of traditional Korean music is carried out in the future.
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