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음악교과와 사회교과의 통합교육을 적용한 다문화주의 교수-학습 지도안 개발

Title
음악교과와 사회교과의 통합교육을 적용한 다문화주의 교수-학습 지도안 개발
Other Titles
Multiculturalism Teaching-Learning Plan Applied Integrated Strategies of Music and Social Studies : Using the Movie Titled "Farewell My Concubine"
Authors
김시내
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주희선
Abstract
21세기에 한국사회가 다문화·다인종 사회로 빠르게 변화함에 따라 다문화 교육의 필요성이 증가하고 있으며 음악교육에서도 다문화 교육이 강조되고 있다. 음악은 사회·문화적 맥락 위에 존재하는 것으로, 음악교과를 사회교과와 통합한 교육은 음악에 대한 이해를 높여줄 뿐만 아니라 타문화를 깊이 있게 이해할 수 있게 해 주므로 다문화 교육에 좋은 방법이 될 수 있다. 이에 본 연구는 보다 효과적인 다문화 음악교육을 위하여 음악교과와 사회교과의 통합교육을 적용하여, 영화 ‘패왕별희’를 활용한 중국 전통음악 ‘경극’과 ‘중국 근·현대사’의 교수-학습 지도안을 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 다문화 음악교육과 통합교육에 대한 문헌 연구를 하여 교수-학습 지도안의 방향을 설정하고 이론적 토대를 마련하였다. 또한 연구의 시사점을 얻고 구체적인 내용 및 방향을 설정하기 위하여 다문화주의 음악교육·통합교육을 적용한 음악교육·극음악에 관한 음악교육 등 다양한 선행 연구들을 다각적으로 살펴보았다. 이상의 이론적 연구를 바탕으로 하여 교수-학습 지도안 개발을 위한 실제 학습내용을 연구하였는데, 교수-학습 지도안 개발에 있어 경극과 중국 근·현대사의 학습 효과를 높이고 학습에 흥미를 더하기 위하여 영화 ‘패왕별희’를 학습자료로 활용하였다. 먼저, 음악교과의 학습내용인 경극에 대해 이론적으로 고찰한 후에, 문헌 자료와 영상 자료를 바탕으로 영화 ‘패왕별희’와 경극 ‘패왕별희’에 대한 내용을 살펴보았다. 또한 영화를 통한 학습 효과를 높이기 위해서 영화 ‘패왕별희’에 나타난 경극의 특징과 중국 근·현대사의 내용을 분석하였다. 이어서 음악교과서에 수록된 경극에 대한 내용을 분석하고, 사회교과서에서 중국 근·현대사에 대한 내용을 분석하여 교수-학습 지도안의 내용적 토대로 삼았다. 교수-학습 지도안은 총 3차시로 개발하였으며, 포가티의 통합유형 중에서 ‘거미줄형’에 입각하여, 경극과 중국 근·현대사를 내용으로 한 두 교과의 학습이 자연스럽게 연계될 수 있도록 하였다. 1차시 지도안은 영화 ‘패왕별희’에 대한 감상과 경극에 대한 이해를 중심으로 이루어지며, 모둠별 토론을 통해서 영화 ‘패왕별희’에서 나타나는 경극의 특징에 대해 감상지에 서술하도록 하여 보다 적극적인 감상이 될 수 있도록 하였다. 2차시는 영화 ‘패왕별희’를 활용하여 사회교과의 중국 근·현대사를 학습하는 것을 중심으로 이루어지며, 영화를 중요한 역사적 사건을 중심으로 감상하며 역사적 변화에 따라 사회·문화와 개인의 삶이 어떠한 영향을 받는지 알 수 있도록 하였다. 또한 경극과 중국 근·현대사에 대해 조사하여 발표하는 모둠별 과제를 제시하였다. 3차시는 2차시에 제시한 과제를 중심으로 모둠별로 발표를 진행하며 1차시와 2차시의 학습내용을 다시 한 번 정리하는 것으로 수업이 구성된다. 개발된 교수-학습 지도안은 음악과의 현직 교사 4명을 대상으로 지도안에 대한 검증을 실시하였다. 그 결과, 학습목표·학습내용·난이도·통합의 적절성 등은 대체적으로 적합한 것으로 나타났으며 영화를 통하여 경극과 중국 근·현대사의 이해도 쉽게 이루어지고 있는 것으로 조사되었다. 그러나 대상 선정에서 중국 근·현대사가 중학교 1학년이 학습하기에 다소 어렵다는 점과, 차시를 늘리는 것이 좋겠다는 제언이 있었다. 따라서 이러한 검증 결과를 토대로 하여 중국 근·현대사의 학습내용을 제시할 때 영화를 보다 구체적으로 활용하고 학생들이 쉽게 이해할 수 있도록 난이도를 조절하여 부족한 점을 보완하였다. 또한 차시를 3차시로 늘려서 시간적 여유를 가지고 학습할 수 있도록 수정하였으며, 경극의 특징을 설명하는 자료를 추가함으로써 설문 결과에 따른 의견을 수용하였다. 앞으로 다문화 가정은 우리 사회에서 주요한 사회 구성원이 될 것이므로, 다문화 교육에 대한 연구는 지속적으로 요구될 것이다. 그러므로 다문화 음악교육에 효과적인 통합교육 연구가 더욱 다양한 주제와 내용으로 활성화되기를 바라며, 연구 방법 또한 다양하고 창의적인 방법을 통해 학생들의 흥미와 학습의 효율을 높일 수 있는 연구가 지속적으로 이루어지기를 기대한다.;The purpose of this study is to provide a teaching-learning plan which integrates music and social studies of the Chinese traditional music, 'Beijing opera' and 'China’s modern and contemporary history' utilizing the movie, “Farewell My Concubine” to enhance the effectiveness of multicultural music education. This study researched multicultural music education and integrated education to set up the direction of teaching-learning method and establish theoretical base. In additions, it also studied various preceding researches such as the multicultural music education, the integrated music education, and music education for operatic musics to obtain the implications of the study and to set up concrete contents and directions. Based on the above researches, this study researched practical learning contents to develop teaching-learning plan. And this study uses the movie “Farewell My Concubine” as a teaching material to enhance the learning effect and add more learner's interests in Beijing opera and China’s modern and contemporary history. First of all, it theocratically considered Beijing opera, the learning contents of music textbook and checked the contents of the movie “Farewell My Concubine” and Bejing opera “Farewell My Concubine” utilizing reading and picture materials. Besides, it analyzed the contents of this movie to improve learning effect through movies and it also used this movie to analyze the characteristics of the Beijing opera “Farewell My Concubine” and China’s modern and contemporary history which serves as a background of the movie. And it established its contextual foundation of the teaching-learning plan by analyzing the contents of Beijing opera in music textbooks and China’s modern and contemporary history in social studies textbooks. This study divided its teaching-learning plan into three classes and tried to naturally connect the contexts of two textbooks, Beijing opera, and China’s modern and contemporary history, by based on 'webbed' of Fogarty's collective model. The first class is focused on the appreciation of the movie "Farewell My Concubine" and the understanding of Beijing opera. Employing group discussion, learners were asked to write their impression of the movie and to describe characteristics of Beijing opera in the movie and this helped learners deeply appreciate the learning materials. The second class is focused on the understanding China's modern and contemporary history in social studies textbook using the movie "Farewell My Concubine". Learners were made to appreciate the movie as an important piece of history and to understand how socio-culture and individual life were affected by the changing of history. And learners were asked to prepare a group presentation about Beijing opera and China's modern and contemporary history. The third class is composed of having group presentations and summarizing learning materials of the first and the second classes. Four in-service music teachers with 5 years teaching experience were asked to verify this teaching-learning plan. As a result, appropriacy of learning objectives, learning contents, work difficulty, and integrity was found to be good and the understanding of Beijing opera and China's modern and contemporary history was achieved well among learners. However, china's modern and contemporary history as a learning item is somewhat difficult to the 7th graders, so increasing number of classes was suggested. Therefore, based on these verifications, supplements were made such as to be as specific as possible when using the movie to teach China's modern and contemporary history and to adjust the level of difficulty to make the learner easily understand it. In additions, by increasing the instructional time up to 3 classes, enough time to teach the learning item was made to be secured. And additional reference for Beijing opera was supplemented to reflect the results of questionnaires. As the muticultural families will be the major part of Korean society in the future, researches on multicultural education are expected to be on continual demand. Therefore, researches on effective integrated education for multicultural music education should be evolved to be vitalized with various topics and contents and creative researches to boost learner's interest and effectiveness by using multimedia should be continued.
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