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전통주 한류화를 위한 BI 방안 수립 연구

Title
전통주 한류화를 위한 BI 방안 수립 연구
Authors
최유리
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
1900년대 이후로 일제에 의해 세계와 단절되었던 우리 나라의 전통주는 2009년부터 불기 시작한 일본의 막걸리 열풍을 그 시발점으로 우리 문화와 전통을 세계로 알릴 수 있는 가능성을 지닌 콘텐츠(content)로 주목 받게 되었다. 이 시점으로부터 주류회사와 정부는 우리 전통주의 부활과 부가가치 상승을 위해 여러 노력을 기울였고, 이로 인해 우리나라 대표 전통주인 막걸리는 2009년 삼성경제연구소의 소비자인식조사에서 한해 최고의 히트(hit)상품으로 선정된다. 이런 막걸리 열풍을 시작으로 한 우리 전통주에 대한 뜨거운 관심을 실질적인 국가 경쟁력으로 이어지도록 하기 위해서는 지속적인 관심을 통한 보다 합리적이고 체계적인 전통주의 브랜드(brand)경영 전략이 필요하다. 따라서 본 논문에서는 한국의 전통주가 지닌 브랜드 아이덴티티(brand identity)를 연구함으로써 타 국가와의 브랜드 경쟁에 우리 전통주가 적극적으로 대응할 수 있는 체계적인 전략을 제안하고자 한다. 본 논문의 연구 방식은 현재 시장에 존재하는 전통주 중 ‘화요’라는 증류식 소주를 선정하여 가상 브랜드 리뉴얼(renewal)을 전제로 시장가능성을 살펴보고 또 한 그것을 토대로 브랜드 가치를 높일 수 있는 통합적인 브랜드 전략을 제언하는 데에 연구목적이 있다. 세계의 전통주의 성공사례와 그 밖의 한류화 성공 상품군의 사례를 이용하여, 토머스 프리드먼이 그의 저서 ‘세계는 평평하다’에서 제시한 범용상품화(commoditization)현상속에서 특별함을 더해주는 상품으로의 리뉴얼을 유도 할 수 있도록 하였다. 이를 통해 재탄생된 브랜드로서 타 주류와 차별화된 브랜드 전략을 위한 첫걸음으로 프리미엄화 전략을 제안하였다.;With a begining of "Korea Rice Wine fanaticism" in Japan from 2009, Korean traditional alcoholes are drawing attention as promising contents for advertising Korean culture into the world. Korean goverment and alcohole-related companies took their efforts to increase the value of traditional alcoholes and it leaded that Korea Rice Wine, which is the representitive Korean alcohole, was selected as the most successful merchandise in 2009, according to the consumer survey by Samsung Ecomonic Research Institute. In order to connect the interests for Korean traditional alcohole with the actual national competitive power, we first need to specify its brand identity which is defined as the ideal image of goods to be conveyed to the customers. Clarifying the brand identity can guide a well-organized strategy for the brand manage. Therefore, in this paper, we first study the brand identity of Korean traditional acoholes and then propose a systematic strategy for our country to take the lead in world alcohole market. The method for studying in this paper is as follows. We first investigate the marketability of a traditional distilled alcohole "Hwa-Yo" assuming virtual brand renewal. Then, by benchmarking the brand strategies of other countries' traditional alcoholes and Korean Wave products, a renewal way to add premium in commoditization phenomenon is clarified. Finally, we propose a unified bland strategy which makes it possible to increase the brand value of Korean traditional alcoholes.
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