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스포츠 브랜드의 차별화를 위한 디자인전략에 관한 연구

Title
스포츠 브랜드의 차별화를 위한 디자인전략에 관한 연구
Other Titles
The Study On the Design Strategy for Sports Brand Differentiation : Focused on the Collaboration
Authors
박지원
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
Collaboration has been widespread throughout all industries at fast pace to such on extent as "collaboration is the trend." was the sentence on everybody's lips. Appearance of collaboration which blurs the lines among industries and interacts with similar products and services which are new and fresh. moreover, it produces the successful result to customers with good response. Collaboration still continues in various cases and forms against lot of expectations that would be vanish as temporary trend. Various filed of researches are still conducting and most of those focused on fashion industries not sports brand including Puma, the beginning of the fever. This research sheds new light on collaboration and preceding research on sports brand and analysed and arranged the sample of sports brand. Besides, we form a design strategy for successful collaboration by use of survey, motive and effect of collaboration through it. The results is following: First, collaboration of sports brand is continuing for customers needs and fast-changing society after meeting of Puma and designer Jill Sander in 1998. Recently, lots of home sports brand is participating on collaboration begins as global sports brand. Second, collaboration on sports brand makes positive effects that increase brand awareness sales, develop the new market, make good brand image and public relations and so on. Third, there exist two forms, individual-brand collaboration and brand-brand collaboration. Individual-brand collaboration is with designers, artists and superstar and brand-brand collaboration is with the same filed of industries and the different filed of those. Fourth, we have to consider following facts for successful collaboration: It has to be internally systematic process and choose the target in accord with brand. Also, we need special storytelling, the relationship with various marketing and regular monitering for collaboration. The results on this research will be useful for basic data when you strategize collaboration on sports brand. Also, it has an value in a flood of collaboration following the trend without plan.;‘대세는 콜래보레이션이다’라는 말이 유행할 정도로 산업전반에 걸쳐 콜래보레이션은 열풍을 넘어 빠른 속도로 확산되고 있다. 비슷비슷한 제품과 서비스들 사이에서 산업 간의 경계를 허물고 소통하는 콜래보레이션의 등장은 새롭고 신선하였으며 소비자들에게 좋은 반응과 함께 성공적인 결과를 가져다주었다. 일시적인 유행으로 사라질 것이라던 많은 이들의 예상을 뒤엎고 콜래보레이션은 현재까지 다양한 유형과 형태로 지속되고 있다. 이에 따라 콜래보레이션에 관련된 여러 분야의 연구들도 진행되었는데 선행연구들을 살펴보면 패션산업을 중심으로 한 탐색적 연구가 대부분으로 콜래보레이션 열풍의 시초라 할 수 있는 푸마를 비롯한 스포츠 브랜드들의 콜래보레이션에 관한 연구는 없는 실정이다. 본 연구는 콜래보레이션과 스포츠 브랜드 관련 선행연구들을 재조명하고 스포츠 브랜드의 콜래보레이션 사례를 유형별로 분석하고 정리하였다. 그리고 정리한 유형별로 사례분석을 통해 콜래보레이션의 동기 및 효과, 나아가 연구결과를 토대로 성공적인 콜래보레이션을 위한 디자인전략을 수립하였다. 본 연구의 결과를 요약 정리하면 다음과 같다. 첫째, 스포츠 브랜드의 콜래보레이션은 1998년 푸마와 디자이너 질 샌더의 만남을 시작으로 빠르게 변화하는 사회와 소비자 욕구에 맞춰 계속되고 있다. 글로벌 스포츠 브랜드로부터 시작된 콜래보레이션은 최근에 이르러 국내 스포츠 브랜드들도 대거 참여하고 있다. 둘째, 스포츠 브랜드의 콜래보레이션은 차별화 전략의 일환으로 브랜드 인지도 및 브랜드 이미지를 향상시키고 매출과 홍보 및 새로운 시장을 개척하는 등 긍정적인 효과를 일으킨다. 셋째, 스포츠 브랜드의 콜래보레이션의 유형은 크게 두 가지로 개인과 브랜드 간의 콜래보레이션과 브랜드와 브랜드 간의 콜래보레이션으로 나뉜다. 개인과 브랜드 간의 콜래보레이션은 디자이너, 아티스트, 유명스타와의 콜래보레이션으로, 브랜드와 브랜드 간의 콜래보레이션은 동종업체와 이종업체와의 콜래보레이션으로 나뉜다. 넷째, 성공적인 콜래보레이션을 위해서는 다음과 같은 사항들을 고려되어야 한다. 내부적으로 체계적인 프로세스가 구축되어 있어야 하며, 브랜드에 부합하는 콜래보레이션 대상을 신중하게 선정해야 한다. 또한, 소비자들을 이끌 수 있는 특별한 스토리텔링과 다양한 마케팅과의 연계, 마지막으로 콜래보레이션을 진행하는 동안 정기적인 모니터링이 필요하다. 본 연구를 통해 도출한 결과는 스포츠 브랜드의 콜래보레이션 전략 수립에 있어 기초자료로 활용할 수 있을 것이다. 더불어 무분별하게 유행을 쫓아 계획 없이 진행하는 콜래보레이션의 홍수 속에서 가치를 가질 것이라 사료된다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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