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수묵화 기법을 응용한 패션 일러스트레이션 연구

Title
수묵화 기법을 응용한 패션 일러스트레이션 연구
Other Titles
Application of Korean Traditional Painting on Fashion Illustration
Authors
김가영
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
오늘날 발전된 물질문명의 시대를 살고 있는 현대인들은 풍요로운 물질적 혜택을 누리고 있는 반면에 기계적 합리성과 정확성을 요구하는 현대사회는 고독과 소외가 더욱 심화되어 웃음을 잃어가고 있으며 평범한 일상 속에서의 작은 행복을 간과하게 되었다. 그러나 역사적으로 동서양을 막론하고 전쟁과 기근 등 많은 어려움 속에서도 회화 작품들 속에서는 자연에 동화되어 낙천적이고도 풍자적인 해학적인 작품들을 곳곳에서 볼 수 있다. 미술사를 통하여 볼 때 많은 화가들이 시대를 반영하는 그림을 그렸는데 중국미술의 경우에 서주시대 초상화적인 인물화의 모습이 보이면서 북송시대에 장택단의 풍속화인 청명상하도의 작품에서 풍자적인 요소가 등장하게 된다. 그러나 문화혁명을 거쳐 현대미술로 오면서 장샤오강, 위엔 민준 등이 중국사회에 대한 강한 풍자적인 그림을 그리면서 세계인들의 주목을 받기 시작했다. 우리나라에서도 김홍도, 신윤복 등의 풍속 화가들이 시대성을 반영하면서 작품 속에서 은유적이면서도 해학적인 회화에 몰입하였다. 본 연구는 패션과 관련한 풍자와 넌센스 장면, 불합리한 상황의 연출을 통해 해학적 표현을 유도하고 이를 다양한 수묵화 기법의 패션일러스트레이션으로 제시하여 패션일러스트레이션의 표현영역을 확대하고 나아가 작품을 통해 현대인에게 삶의 여유를 가질 수 있도록 함에 그 목적이 있다. 수묵화의 이론적 고찰에서는 수묵화의 기본 개념과 재료, 표현 기법에 대해 알아보고 수묵기법을 응용한 패션 일러스레이션 작품들의 사례를 분석하였다. 해학적 표현에 대한 고찰은 해학의 정의와 특성, 미술작품에 나타난 해학적 표현과 해학적 표현을 응용한 패션 일러스트레이션에 대해 알아보았다. 이 같은 이론적 고찰을 토대로 10가지 상황을 설정하여 총 10점의 작품을 제작하였다. 작품 연구를 통한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 수묵기법을 사용함으로써 작품에 자연스런 감성을 표현 할 수 있어 은근한 해학적 미를 부여할 수 있었다. 둘째, 먹에 아교를 혼합 사용함으로써 번짐의 효과를 신속하게 구현하였고 삼묵법을 적절히 구사함으로써 다소 과장된 몸짓과 우스꽝스러운 얼굴 표정과 같은 해학적 표현을 강화 시킬 수 있었다. 셋째, 패션의 성격과 장면 설정의 불합리한 관계성은 본 작품 특유의 해학성을 표현하기에 적절한 것으로 나타났다. 넷째, 배경과 인물을 별도로 제작하여 컴퓨터로 합성한 결과 사이즈 조절 가능하였고 인물과 의상의 표현이 섬세하게 이루어질 수 있었다. 다섯째, 합성한 작품을 화선지에 다시 출력함으로써 수묵화의 회화적 효과를 나타낼 수 있었고 수묵화에서 가능하지 못했던 대량 생산을 할 수 있는 판화적 장점을 도입 할 수 있었다. 본 연구에서 보듯이 수묵화 기법의 특성상 패션의 섬세한 표현에 제한이 있으므로 수묵의 다양한 복합 기법을 활용한 후속 연구를 기대한다.;Looking through the Asian art history many artists reflected the era in their art works and laid their own worlds on the canvas. Among them, throughout the history of ink painting in China, there were various portraits since the Tang Dynasty. Since the period of the Three States, Koguryo wall painting in Korea, starting with the element of custom began to emerge. Passing through the era of the Joseon Dynasty Korea in the Imjin War, and after having Byeongjahoran social disturbance that took place in each area. Self-awareness and criticism of the reality emerged as practical science arose. In the late 18th century, painters such as Hong-do Kim and Yoon-bok Shin reflected the era on their art works for the social atmosphere. Their genre paintings expressed metaphorically in various aspects and greeted their climax. However, the agitation of feudal culture in the Joseon Dynasty and the prevalence of painting focusing on Kim Jung Hee finally received deterioration. Historically, fashion also influenced the politics, economics, and cultures from all parts. And it has been evolved with the human culture as it reflected the era either directly or indirectly. Especially in the 21st century, beauty of the East began to receive attention in the Western fashion. And there was a new attempt by combining oriental appearance and materials. Some particular fashion designs applied the techniques of Oriental ink painting by using its materials and writings. In this paper, based on historical study and bibliographies, along with a theoretical consideration of ink smearing, spatial configuration, and the beauty of space through the fashion illustrations appeared in a variety of humorous elements were expressed. In addition, by combining a dynamic fashion and the material was represented by ink. This aspect contrasts the dynamic movement and the beauty of fashion. And by adding a humorous aspect for the viewers so that they have to consider about the work. By researching the techniques of ink and its formativeness, I would like to find a new possibility in fashion illustration based on aesthetic sense of humorous fashion illustration. Therefore, I would like to continue the various research and development.
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