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예배무용 「나의 사랑 나의 신부」에 관한 연구

Title
예배무용 「나의 사랑 나의 신부」에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Worship Dance Work of 「My Love, My Bride」
Authors
이다영
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
오늘날 기독교의 문화가 현 시대적 요청에 제대로 부응하지 못하고 있음은 사실이다. 과거에 선진문화로 당시 시대를 이끌었던 기독교 예술은 미미해지고 일반사회의 매스미디어 문화들에 밀려 사람들의 관심과 인식을 얻지 못하고 있다. 현대는 많은 문화적 콘텐츠를 세계적으로 공유하는 시대이다. 따라서 기독교 예술 또한 여러 문화적 접촉점을 다양하게 개발하고 확대시킬 수 있는 가능성을 제시할 전문적 연구와 노력이 필요하다. 이에 본 논문은 성경의 아가서에 나타난 영적인 의미를 살펴보고 이를 토대로 창작된 예배무용 작품 「나의 사랑 나의 신부」에 대해 연구한 것이다. 먼저 기독교 예배무용의 개념과 가치, 그리고 그 의미를 살펴본 후, 작품의 주제와 내용을 결정하였다. 그리하여 그리스도의 재림을 앞두고 있는 시기에 하나님의 아가페적 사랑을 의지하고 신뢰함으로 깨어있어야 한다는 주제에 따라 예수의 재림을 기다리는 주인공인 '신부'의 내면을 묘사하였고, 그 내용은 점차 신앙으로 성숙해져감에 따라 얻어지는 신부, 즉 연구자가 느낀 감사와 기쁨을 표현하고 그 의미를 전달한 것이다. 이를 위하여 문헌연구를 중심으로 이론적 배경을 고찰하였고, 예배무용 「나의 사랑 나의 신부」작품분석을 위해서는 2010년 12월에 이화여자대학교 무용관 홀 Ⅰ에서 발표한 DVD 자료와 사진 자료를 참고하였으며, 이를 작품의 주제와 내용, 공간사용과 움직임, 음악과 의상에 따라 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 3장으로 이루어진 예배무용「나의 사랑 나의 신부」는 각 장면별로 그리스도와의 친밀함을 원하여 왕의 침궁으로 이끌림, 인내와 결단의 시간과 거친 들을 지나고 그리스도를 깊이 만난 후 몰약 산으로 나아감, 그리스도의 영광의 빛이 임하고 기쁨을 누리며 그의 재림을 기다린다는 세부 주제를 가지고 있다. 그리고 하나님의 끊임없는 사랑으로 연약하지만 마음을 다해 그를 갈망함으로 점차 성숙해져가는 과정과 그리스도의 재림을 기다리는 성도의 모습을 표현하였다. 둘째, 예배무용「나의 사랑 나의 신부」는 클래식 발레의 기술적인 움직임과 내면에서 드러나는 감정에 초점을 맞추어 구성하였다. 따라서 전통발레의 다리 포지션과 턴 아웃을 바탕으로 몸통의 자유로운 표현과 시선처리, 의도적인 공간의 이동 경로를 주로 사용하여 장면별로 표출하고자 하는 감정과 주제에 따른 상징적인 표현을 묘사하였다. 셋째, 음악적인 부분에서는 가사가 없는 피아노와 오보에의 2중주 연주곡을 선정하여 목가적이고 황혼의 분위기를 느낄 수 있도록 하였다. 이는 음악이 주는 정서적 느낌과 기다리는 신부내면의 감정적 상황과 일치를 이루는 효과를 자아냄으로서 주제에 따라 전개되는 움직임과 표현을 극대화 시킬 수 있었다. 넷째, 의상은 흰 색상의 실크 드레스로서 흰 색은 그리스도의 신부가 갖춰야 할 순결함과 거룩함을 나타낸 것이며, 치마의 기장을 무릎까지로 정한 것은 하나님의 음성에 민감하게 반응하고 마음이 항상 깨어있는 신부의 움직임의 편이성을 생각하였기 때문이다. 이상과 같이 예배무용 「나의 사랑 나의 신부」는 성서의 내용과 표현을 넘어 창작자가 생각하고 느끼고 상상할 수 있는 그리스도의 깊은 사랑을 미적, 상징적으로 전할 수 있기에 신앙적으로서 뿐 아니라 예술로서의 가치를 지니고 있다고 할 수 있으며, 이러한 연구는 예배로서의 기독교 예술에 전문성을 더하며 창작을 위한 방법을 제시한 연구로서 기여하리라 사료된다. ;These days, it is true that the culture of Christianity is not meeting the request of the current period properly. The art of Christianity, which once led the past with its advanced culture, has become insignificant and failed to obtain people's attention and recognition due to the inflow of the mass media culture in the current society. The current period can be regarded as the one where a lot of cultural contents are shared globally. Therefore, it is necessary to carry out exclusive studies and efforts to enable the art of Christianity to develop and enlarge various cultural contact points. As a result, this study focuses on the worship dance work of 「My Love, My Bride」 which has been created based on the symbolic meaning shown in the Song of Solomon in the Bible. First of all, the concepts, values and meanings of the worship dance of Christianity have been looked at before deciding the topics and contents of the work. According to the topic that it is required to depend on and trust the agape of the Lord prior to the resurrection of Jesus Christ, the inner side of the 'Bride' who is the main character waiting for the resurrection of Jesus Christ has been described. The contents of the work focus on the expression of the bride's gratitude and pleasure as she comes to maturity with her faith, and the meaning of such feelings. For such a purpose, the theoretical background has been considered by mainly studying the related literature. For the analysis of the worship dance work of 「My Love, My Bride」, the DVD data and photos for the work which was put on the stage in the Dance Hall I of Ehwa Womans University in December, 2010 have been referred to. The results of the analysis of such data and photos according to the topics, contents, spatial usage, movements, music and costumes of the work are as follows. First of all, the worship dance work of 「My Love, My Bride」 which consists of three chapters has such sub-topics as the visit to the king's palace with the desire of becoming close to Jesus Christ, the passing of rough fields with the time for patience and determination and climbing of the mountain of myrrh after meeting with Jesus Christ, and the waiting for the resurrection of Jesus Christ with the hope to see the light of his honor and feel the pleasure of meeting him. Also, the saint who is coming to maturity with the desire of worshiping the Lord with endless love and waiting for the resurrection of Jesus Christ has been described. Secondly, the worship dance work of「My Love, My Bride」 focuses on the technical movements of the classic ballet and the inner expressions. Therefore, based on the leg positions and turnouts of the classic ballet, the free body expressions, the management of eyes and the intentional spatial movements have been mainly used in order to express symbolic expressions based on emotions and topics to be exposed. Thirdly, regarding the musical part, a duet tune with no lyrics which is played by a piano and an oboe has been chosen in order to provide a pastoral mood in the twilight. By using such a tune, it has been possible to maximize the movements and expressions for each topic, while providing the effect of matching the emotional feeling of the music with the affective state of the waiting bride. Fourthly, a white silk dress has been used to show the purity and holiness of the bride of Jesus Christ. The length of the dress has been set up to the bride's knees in order to provide the bride with convenience regarding her movements, since she is always awake and sensitively responds to the voice of the Lord. As shown above, it can be said that the worship dance work of 「My Love, My Bride」 has both religious and artistic values, since it delivers the deep love of Jesus Christ, which has been felt and imagined by the creator, in an aesthetic and symbolic way beyond the contents and expressions of the Bible. It is hoped that this study would make a contribution to the process of suggesting a way of creating artistic works of Christianity for worship with more expertise.
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