View : 28 Download: 0

어린이 관람 행동 연구

Title
어린이 관람 행동 연구
Other Titles
A Study on Viewing behavior characteristics of children in Children's museum
Authors
최진실
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
최근 가족단위의 다양한 문화 경험에 대한 욕구가 늘어나면서 이용자 중심의 접근 노력이 어린이박물관에서도 적극적으로 이루어져, 어린이의 발달특성에 맞는 직접 만지고 조작할 수 있는 체험 전시(hands-on)가 활발하게 이뤄지고 있다. 현재 이용자의 참여로 완성되는 체험전시는 인터랙티브 기술로 더욱 풍부하고 역동적인 형식으로 확장되고 있다. 이러한 배경에서 본 연구는 보다 적극적인 참여를 유도하는 체험 전시물의 디자인을 위하여, 어린이박물관 내 어린이의 관람 행동 특성을 분석하고자한다. 특히 어린이는 성인과 달리 언어, 감정, 인지 측면에서 발달과정에 있기 때문에 행동이나 표현에 있어 논리성이 부족하여 몸으로 행동하여 개념을 체득하는 특성(Piajet, 1971)이 있기 때문에, 사용자 친화적인 어린이 체험 전시물 디자인을 위해서 어린이의 다양한 행동 양상에 대한 이해가 필요하다. 이를 위해 사용자 연구방법론 중에서 자연스러운 행동 파악이 용이한 관찰법을 택하여 조사를 진행하였다. 조사된 내용을 바탕으로 어린이의 상호작용 및 관람 행동 양상을 파악하고자 한다. 구체적인 연구의 흐름은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상인 어린이박물관의 체험전시의 개념을 살펴본다. 어린이박물관은 놀이적인 학습환경으로서 어린이박물관의 교육적 배경과 체험전시물의 상호작용에 대한 문헌 조사를 진행하였다. 또한 어린이 사용자를 이해하기 위한 이론적 배경을 조사하였다. 둘째, 어린이 행동 분석을 위한 연구를 설계하여 조사계획을 수립하였다. 셋째, 특정 어린이박물관 내 어린이의 상호작용 양상을 파악하기 위해 세부적인 관찰조사 계획을 세워 관찰법을 활용해 수행하였고, 관찰된 행동을 유목화하였다. 넷째, 정리된 관찰 결과를 분석하여 체험전시물을 다루는 어린이의 상호작용에 대한 시사점을 도출하였다. 본 논문은 사용자 연구 방법 중 하나인 관찰법에 의하여, 어린이 관람 행동 분석함으로써, 차후 다양한 조작 행동을 효과적으로 지원하는 체험 전시물의 개발에 있어 유용한 기초 자료로서 가능성을 확인해보고자 한다. 박물관 경험을 향상시켜 보다 직관적이고 풍부한 상호작용을 이끌어낼 수 있는 체험전시물 디자인에 기여하고자한다. ;Recently By Increasing need for family experience for the diverse cultures user-centric approac is consisting of an active effort in the Children's Museum. children's developmental characteristics that can be operated hands-on experience exhibition matches (hands-on) is actively taking place. Exhibition with the participation of the user experience is completed with the latest interactive technologies as a richer and dynamic interaction In this background, this study is a more engaging experience for the design of exhibition interface in children's museums by analyzing of children's behavioral characteristics of children. Especially Children, unlike adults, are language, emotional, and cognitive developmental processes in terms of representation because of lack of expression abstract concept (Piajet, 1972). Understanding of a variety of behavior patterns is required to design a user-friendly children's experience. To do this, users of research methods by taking the natural behavior observation methods were easy to understand. Investigated on interaction with the children will identify behavioral patterns. The flow of this research are as follows: First, Hands on exhibit of Children's museum Children's Museum is reserched educational background and the interaction of Hands- on exhibition review was conducted. In addition, the theoretical background for children to understand the user was investigated. Second, children with behavior analysis is designd. plan for the survey. Third, To identify the specific interaction of the children in the Children's Museum, plan for the detailed observation were performed by utilizing observation methods. the observed behavior is grouped. Fourth, the analysis of observations organized to deal with the experiences of children interact with exhibition interface This paper is analyzed children's viewing behavior by observation methods that one of the user research methods. It is expected that supporting effectively to design exhibion interface. This study contributes to lead for design intuitive and rich, interactive exhibition interface.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE