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판타즘 키덜트(Fantasm Kidult)를 활용한 패키지 디자인 연구

Title
판타즘 키덜트(Fantasm Kidult)를 활용한 패키지 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Package Design using Fantasm Kidult : Focusing on Cosmetic Brand Shop Targeting Young Consumers
Authors
원세화
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
In terms of the consumption pattern of a consumer, the functional value of merchandise has become fundamental because of the recent reduction of technological gap among businesses but has changed to become centered on emotions. Especially, the importance of package design as a means of meeting the requirements of consumer emotions has become more prominent. Young consumers have outstanding internet voyaging and searching skills and as such, check comments on merchandise from internet community and actively communicate their experience when making a purchase. Because their immediate response is directly linked to sales, the young consumers can now be said to have become a consumer class that cannot be ignored. They are interested in emotional design that has individuality and is fun and prefer products which show their unique individuality. Kidault is a compound word formed from Kid and Adult and generally refers to an adult with the emotion and preference of a child. The culture of Kidault appeared as the value of innocence increased amidst a diversified social atmosphere that recognizes individuality and a heartless reality. Kidault has become popular not only in pop culture and pure art but also in many fields of design including fashion, merchandise, advertisement, etc. If Kidault emotion is appropriately utilized, then it will not only awaken interest and attention on the part of the young consumer but also fulfill an important role for brand awareness. Cosmetic brand shops such as The Face Shop, Missha, etc. whose main target is the young consumer are making efforts to draw closer to the consumer with the concept of conveying trustworthiness. Yet, there is a tendency of somewhat inadequate familiarity in terms of package design for young consumers who are starting on cosmetics. From such a perspective, the cosmetics brand shop needs to create an emotional package design that reflects the preferences and emotions of young consumers. For the young consumer who is responsive to trends, an emotional approach that is based on Kidault constitutes one method of creating a new bond of sympathy for the cosmetics brand shop, which is taking pains to differentiate its brand. This article analyzes the characteristics of package design that applies Kidault emotion. The article also analyzes problems by selecting a cosmetics brand shop. This article formulates a concept that is based on the characteristics of the young consumer as a strategy to put across a package design. It can be said that for most women in late 20s, the act of purchasing and putting on makeup is an everyday happening that repeats itself. Kidault comprehends positive worth adequate enough for young consumers to make a purchase by satisfying their emotions amidst such an everyday happening. Kidault is one of many social phenomena which displays a variety of values and has the possibility to be expanded in a diverse manner.;키덜트(Kidult)란 일반적으로 어린이의 감성과 취향을 가진 성인을 의미하며, 이들은 어른이 되어서도 아이같은 취향이나 어린시절을 떠올리게 하는 상품을 구매함으로써 정신적 즐거움과 안락함을 추구한다. 키덜트 문화는 개성을 인정하는 다원화된 사회 분위기와 각박한 현실에서 동심의 가치가 상승하면서 등장하게 되었다. 이러한 키덜트는 패션, 제품, 광고 등 여러 디자인 분야에서 인기를 끌고 있으며, 특히 패키지 디자인에 적용되어 소비자의 감성을 충족시키는 수단으로 그 중요성은 더욱 부각되고 있다. 영소비자는 인터넷을 도구로 제품 구입시 인터넷 커뮤니티의 제품평을 확인하고, 자신의 경험을 적극적으로 표현하기도 한다. 이들의 즉각적인 반응은 매출과 직결되어 영소비자는 이제 무시할 수 없는 소비층이라 할 수 있다. 이들은 감성적인 디자인에 흥미를 느끼며, 제품을 통해 나만의 개성을 드러낼 수 있는 제품을 선호한다. 키덜트 감성을 적절하게 활용한다면 영소비자에게 관심과 흥미 유발은 물론 브랜드 인지도에 중요한 역할을 할 것이다. 감성적인 제품을 선호하는 영소비자가 주 타겟인 더페이스샵, 미샤 등의 화장품 브랜드샵은 신뢰감을 주는 컨셉으로 소비자에게 다가가려 노력하고 있다. 하지만 신뢰감만을 강조한 디자인은 화장품을 시작하는 영소비자에게 다소 친근감이 부족한 경향이 있다. 이러한 측면에서 화장품 브랜드샵은 영소비자의 취향을 반영한 감성적인 패키지 디자인의 시도가 필요하다. 키덜트를 통한 감성적인 접근은 브랜드 차별화를 고심하는 화장품 브랜드샵에 있어서 새로운 공감대를 만들어낼 수 있는 하나의 방법이 될 수 있다. 본 논문에서는 키덜트의 대표 유형을 큐티즘 키덜트(Cutiesm Kidult), 판타즘 키덜트(Fantasm Kidult), 메모리즘 키덜트(Memorism Kidult)로 분류하여 그에 따른 시각적 특징을 분석하였다. 더페이스샵의 브랜드 컨셉과 영소비자의 특징을 기반으로 하여 판타즘 키덜트(Fantasm Kidult)를 활용한 화장품 패키지 디자인을 제시한다. 판타즘 키덜트(Fantasm Kidult)를 더페이스샵 제품에 적용한 이유는 화장품 브랜드샵 중 큐티즘 키덜트(Cutiesm Kidut)를 활용한 에뛰드 하우스라는 브랜드와 차별화된 키덜트 감성을 패키지에 적용하기 위해서다. 또한 선케어 제품에 적용한 것은 영세대는 맑고 깨끗한 피부를 유지하는 데에 관심이 많고, 어학연수, 여행, 대학 동아리 MT 등 야외 활동을 잦아 선케어 제품을 많이 사용하기 때문이다. 20대 이후 대부분의 여성에게 화장품을 구입하고 화장을 하는 행위는 반복되는 일상이라고 할 수 있다. 키덜트는 이러한 일상 가운데 영소비자의 감성을 충족시켜 주어 충분히 구입할 만한 긍정적인 가치를 함축하고 있다. 키덜트는 다양한 가치를 가진 사회현상 중 하나이며, 다양하게 확장될 가능성을 가지고 있다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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