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중국가정의 식생활 분석을 통한 냉장고 수납공간 디자인리서치

Title
중국가정의 식생활 분석을 통한 냉장고 수납공간 디자인리서치
Other Titles
Design Research on Refrigerator Space through Analysis of Chinese Diet and Life Style
Authors
Xiao Han
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
냉장고는 주요 가전 제품으로서 필요한 가족 구성원으로 널리되어 있다. 유럽,미국등 선진국보다 중국 냉장고시장의 개발은 25년 이상 늦어 시작했다. 개혁개방 이후 80년대에 들어서 다른 어떤 나라보다 중국 냉장고 시장이 더 빠르게 확장되었다. 중국 냉장고 시장의 발전 과정을 되돌아보며 심랭 급속 냉동식에서 무상 풍냉식까지, 플루오린이 없고 친환경형에서 에너지 절약형까지, 냄새를 제거하여 항균형에서 다온도대 냉장형까지 사람들에게 더 많은 종류가 선택될 수 있게 되었다. 도시 생활이 가속화됨에 따라 많은 젊은들이 새로은 가사문제의 고민에 빠지게 되었다. 직장으로부터 퇴근한 다음에 식사를 준비하고 매일 시장보고 밥하는 게 너무 힘든 일이라고 생각하여 요즘 중국 20-30대 직장인들은 매주 슈퍼 마켓으로부터 필요한 음식이나 물건들을 쇼핑하는 생활방식이 유행하고 있다. 또는 중국에서는 최대의 전통 명절인 춘절(春節:음력 1월1일)과 노동절(5월1일), 국경절(10월1일) 때 1주일씩 쉬는 동안 소비자들의 구매량은 일반 주말보다 많이 늘어지기 때문에 냉장고 이용율도 높아지게 된다. 따라서, 음식의 신선도를 유지하기 위한 냉장고의 용량은 냉장고 구입의 기본 조건이 되고있다. 소비자들의 욕구가 높아지고 소비계층의 형태가 다원화되고 있으며 다국적 기업들의 중국 시장 진출이 확산되고 냉장고 기능이 점차 세분화 됨에 따라 특정한 소비군, 특정한 상품 양식. 용적의 크기, 색깔 종류, 문의 양식 등이 다양하게 구분되고 있다. 국내외 냉장고 기업들이 국제 시장 경쟁력을 향상시키려고 매력적인 제품들의 개발에 주력하고 있다. 외관은 물론 더 중요한 점은 기능의 역할이다. 냉장고라는 가전제품으로서 소비자의 구매 행동을 이끌어 내는 주요 요인은 사용 편리성과 기능 세분화이다. 그러므로 소비자 사용습관을 맞추어 냉장고 내부 공간 다양한 분할과 구성 방식을 시도하여 치열한 중국 냉장고 시장 경쟁 속에서 소비자들의 마음을 잡을 수 있는 것이다. 이 논문은 중국인의 식문화 중심으로 냉장고 사용자의 식생활 습관을 고려하여 중국 가정용 냉장고가 보다 효율적으로 활용할 수 있게 내부 저장 공간의 차별화를 추구하고 사용편리성을 위한 개선 방안을 제시하였다. 본 연구는 중국의 상해, 북경, 지난, 성도지역에 사는 실제 거주자들을 대상으로 냉장고 사용의 구체적인 요구를 조사 연구하였으며 동시에 중국인의 음식습관에 맞추어 새로운 요구를 분석하였으며 이를 통해 냉장고 내부공간을 효율적이고 편리하게 이용할 수 있도록 개선 방안을 제시한다. 또한 냉장고 시장의 제품경쟁력을 향상시키기 위해 새로운 방식의 접근 또는 리서치를 통해 가전제품을 분석하고자 한다.;Refrigerator is a major consumer products have been widely used as a family member is required. Compared with Europe, the United States and other developed countries, the development of refrigerator market in China for more than 25 years began to slow. By comparison with other countries, Chinese refrigerator market was expanding rapidly since China's Reform and Opening-up. Recalling the development of Chinese refrigerator market, more kinds of refrigerators like cryogenic refrigerators, frost-free refrigerators, CFC-free refrigerators, energy-efficient refrigerators, multi-temperature domestic refrigerators are able to be selected. With the pace of life gradually accelerated nowadays, many young people troubled by a problem of housewifery. Recently, it's so hard to go to the market and buy food to cook after work for 20-30 years-old workers. And the life style which go shopping in the supermarket for needed food and goods are catching on、 When the most important traditional festival in China such as the Spring Festival (the New Year’s Day), May Day (May 1), National Day (October 1), the consumer’s purchases will be increased during the vacation more than a normal weekend, and refrigerator utilization rate will also increase. Therefore, refrigerator capacity is the basic condition for purchase to maintain food freshness. As consumer’s increasing demand, growing consumption are becoming a trend of diversification for the Chinese market. With multinational enterprises to enter the Chinese market, market segmentation of the refrigerator are varied like a specific consumer group, a particular product form, volume, color, type, and so on. Domestic and foreign refrigerator companies in order to enhance the international competitiveness in the market are focusing on the development of attractive products. Not only is the appearance, functionality is more important. Refrigerator as a consumer product, ease of use and functionality is the main reason for having an influence on consumers’ purchasing behavior. Consequently, attempting to split the refrigerator interior space and composition for the consumer’s refrigerator usage is able to hold on consumer psychology as in the more and more fierce refrigerator marketable competition. This paper focus on the Chinese food culture and eating habits of the user for the refrigerator, taking into account the more efficient use of household refrigerators in China is able to pursue differentiation of internal storage and ease of use and proposed measures for the improvement. This study investigate the demand of refrigerator use for the residents from Jinan, Chengdu, Shanghai and Beijing, and analysis the new requirements of the Chinese consumers through which the refrigerator interior space efficient and convenient to make improvements. In addition, this research attempts to find new approaches to analysis and improve the competitiveness of the refrigerator market products.
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