View : 21 Download: 0

과즙음료 액체색에 관한 기억색과 선호색 특성 연구

Title
과즙음료 액체색에 관한 기억색과 선호색 특성 연구
Other Titles
A Study on Characteristics of Memory Colors and Preferred Colors Regarding Liquid Color of Fruit Juice Drink
Authors
마희정
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
인간의 생활을 구성하고 있는 모든 것은 색채를 지니고 있으며 인간은 시각을 통해 80%이상의 정보를 수집하고 있다. 이렇듯 우리는 색채의 한가운데서 색채와 함께 생활한다고 해도 과언이 아니며 일상생활 속에서 색채로부터 많은 정보를 얻게 된다. 색은 보는 것에 그치지 않고 감정 및 행동을 표현하기도 하며 어떤 특정한 대상을 떠올리는 매개체 역할을 하기도 한다. 이처럼 어떤 특정 색에 대해 대상이 사람의 머릿 속에 고정관념으로 인식되어 있는 것을 기억색이라 한다. 과일의 색도 기억색과 밀접한 관계가 있는데 현재 과즙음료의 포장의 경우 색채는 과일 내용물의 연상과 식감의 표현을 주목적으로 본래의 색으로부터 맛이 느껴진다는 고정관념으로 인해 제품 색과 포장의 색이 동일한 경우가 대부분이다. 이처럼 포장의 색은 과일의 기억색과 동일하게 맞추는 대신 액체색의 경우 과일의 표면색이 아닌 과일 내용물의 색채를 띄고 있는 경우가 있다. 현재 과즙음료의 시장은 소비자들에게 다양한 욕구를 충족시키고자 세분화되고 복잡한 시장 상황이 이루어지고 있어 다양한 제품이 매일 쏟아져 나오고 있다. 그러나 과즙음료 포장의 경우 고정관념에 의한 색만 사용하고 있는 실정이여서 과즙음료의 내용물의 기억색과 선호색을 함께 조사 후 색채계획을 한다면 소비자의 구매에 많은 영향을 끼치게 될 것이며 과즙음료 시장에 선호 액체색의 기초적인 데이터가 될 것이라 생각한다. 본 연구는 과일의 기억색과 현재 시판되는 과즙음료의 액체색과의 차이점을 설문을 통해 분석하고 그 기억색과 액체색 간의 선호색 특성을 알아보기 위해 조색 실험을 하였다. 실험으로 얻어진 샘플을 이용하여 선호색 특성을 알아보는 설문을 실시하여 기억색과 액체 선호색의 특성을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 오렌지의 기억색은 Vivid톤의 Yellowish orange가 가장 많이 선택되었으며 시중에 판매되는 오렌지 과즙음료의 액체색의 경우 대부분 YR색상, 고명도, 중채도에 분포하고 있어 오렌지의 기억색과 현재 판매되는 오렌지 과즙음료 액체색들은 비슷한 분포범위라 볼 수 있다. 사과의 기억색은 Vivid톤의 Yellowish red가 가장 많이 선택되었으며 판매되는 사과 과즙음료 액체색의 경우 Y, YR색상, 중명도, 중채도에 분포되어 있어서 기억색과는 상당한 차이를 보이고 있다. 레몬의 기억색은 Vivid톤의 Yellow가 가장 많이 선택하였으며 판매되는 레몬 과즙음료 액체색상들 또한 Y색상에 대부분 분포하고 있다. 그러나 기억색의 경우 고채도의 색표를 기억색으로 꼽은 것에 반에 액체색의 경우 저채도를 띄고 있는 차이점을 보이고 있다. 포도의 기억색은 Deep톤의 purple이 가장 많이 선택되었으나 판매되는 포도 과즙음료 액체색상은 R계열 색상에 분포하고 있었다. 또한 기억색에서 고채도의 색표를 꼽은 반면에 액체색들은 저채도의 분포를 보이고 있다. 두 번째, 네 가지 과일에 대한 기억색과 판매되는 액체색을 바탕으로 조색한 샘플들 중 선호 액체색상은 오렌지의 경우 기억색 유효 빈도 퍼센트가 높게 나온 샘플색상이 선호도가 가장 높았다. 사과의 경우 현재 판매되고 있는 액체 색상에 대한 선호도가 가장 높게 나타났으며 레몬의 경우 기억색, 판매색 모두 적용되지 않는 조색한 색에 대한 선호가 높게 나타났다. 마지막으로 포도의 경우 기억색으로 꼽은 색상에 대한 액체 선호가 높게 나타났다. 이처럼 오렌지, 포도와 같은 고채도의 액체색은 기억색이 영향을 미치며 레몬과 사과와 같은 저명도, 저채도의 액체색은 영향을 미치지 못한다. 세 번째, 오렌지 음료 색상과 구매 선호도의 Pearson 단순상관계수는 r=0.149이고, 유의성 검정결과 유의수준 0.05에서 두 변수에 대한 상관관계는 유의하다 분석되어 구매 선호도는 오렌지 색상과 밀접한 관계가 있음을 알 수 있었다. 사과 음료의 경우 구매 선호의 분석 결과 사과 음료 색상과 구매 선호도의 Pearson 단순상관계수는 r=0.145이고, 유의성 검정결과 유의수준 0.05에서 두 변수에 대한 상관관계는 유의하다 분석되어 구매 시 투명도보다 색상이 우선시되는 점을 알 수 있다. 레몬 음료 또한 구매 선호 상관분석 결과 레몬 음료 색상과 구매 선호도의 Pearson 단순상관계수는 r=0.216이고, 유의성 검정결과 유의수준 0.01에서 두 변수에 대한 상관관계는 유의하다 분석되어 오렌지와 사과보다 색상이 더 밀접한 관계가 있음을 알 수 있었다. 포도 음료 구매 선호의 분석 결과 포도 음료 색상과 구매 선호도의 Pearson 단순상관계수는 r=0.177이고, 유의성 검정결과 유의수준 0.01에서 두 변수에 대한 상관관계는 유의하다 분석되어 오렌지, 사과, 레몬과 더불어 액체색상은 투명도보다 구매 선호도에 더 밀접한 영향을 끼침을 알 수 있었다. 따라서 과즙음료 구매 시 투명도보다는 색상을 보고 구매한다는 결론을 낼 수 있다. 현재 국내에서 액체색에 대한 연구는 미비한 실정이다. 따라서 본 연구를 통해 소비자와 생산자간의 커뮤니케이션에 적극 활용할 수 있는 기회를 마련할 것이며 음료시장의 기초 연구 자료로서 다양한 액체색의 연구를 위한 계기가 될 것이라 기대한다.;Everything consisting of a human life has color and human being collects over 80% information through light sense. In this way, it is not too much to say that we live along with colors among colors, and we obtain a lot of information from colors in a daily life. Color is not limited to seeing but expresses emotions and behaviors or play a role of media to recall any specific object. Thing that is recognized as fixed idea in the head of a person for any specific color like this is called a 'memory color'. Color of a fruit is closely related with memory color, and color for packing of fruit juice drink is mainly purposed to associate contents of fruit and express flavor and texture. Color of product and color of packing is mostly same due to fixed idea that taste is felt from the original color. Like this, color of packing is not matched with memory color of fruit and color of liquid may have color of contents of fruit, not surface color of fruit. For the current market of fruit juice drink, classified and complicated market situation is formed to satisfy various needs of consumers and thus diverse products are daily released. Only color on fixed idea is however used for packing of fruit juice drink, and thus establishing color plans after surveying memory color and preferred color of fruit juice drink will have a great effect on purchase of consumers and it is thought that basic data regarding preferred color of liquid in the fruit juice drink market will be formed. This study analyzed difference between memory color of fruit and liquid color of fruit juice drink currently released through questionnaires and performed a color experiment to examine characteristics of preferred color between memory color and liquid color. Characteristics of both memory color and preferred color of liquid by performing questionnaire to examine characteristics of preferred color using a sample obtained through the experiment. Results of this study is as follow: Firstly, yellowish orange with a vivid tone was more frequently selected as memory color of orange, and memory color of orange and liquid colors of orange fruit juice drink currently released can be belonged to a similar distribution scope since liquid colors of orange fruit juice drink are mostly distributed in YR color, high brightness and a middle chroma for liquid colors of orange fruit juice drink currently released in the market. Yellowish red with a vivid tone was more frequently selected as memory color of an apple, and memory color of apple juice drink currently released shows considerable difference from memory color since liquid colors of apple juice drink released are mostly distributed in Y-color. However, liquid color shows difference together with a low chroma, while a color table with a high chroma, Puple color with a deep tone was mostly selected as memory color of a grape but liquid colors of grape fruit juice drink released was distributed in R-series of color. In addition, liquid colors show distribution of a low chroma, while a color table with a high chroma was selected as memory color. Secondly, sample color with a high effective frequency percent showed a high preference for orange color among samples combined on memory color for 4 fruits and the liquid color released. Liquid color currently released showed the highest preference for apple, and combined color where memory color and released color are not applied to showed a high preference for lemon. Finally, color selected as memory color showed a high preference for grape. In this manner, memory color has an effect on liquid color with a high chroma like orange or grape, and not effect on liquid color with a low chroma like lemon and apple. Thirdly, all relationships were analyzed significant as the result of analyzing relationship between juice color by fruit and purchase preference but relationship between juice transparency of juice and purchase preference was not significant. Thus, it can be found that liquid color of fruit juice drink has a more close effect on purchase preference than transparency. Therefore, it is concluded that consumers purchase fruit juice drink more considering color than transparency. Researches for liquid color in Korea are now insufficient. Thus, this study will provide a positive opportunity of communication between consumers and producers and it is expected that it will become opportunity for research of various liquid colors as basic research data in the juice market.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE