View : 23 Download: 0

초등영어에서 실생활 듣기와 말하기 능력 향상을 위한 문제중심학습 프로그램 개발

Title
초등영어에서 실생활 듣기와 말하기 능력 향상을 위한 문제중심학습 프로그램 개발
Other Titles
Development of Problem-Based Learning program for improving real life Listening and speaking Competence on Elementary English
Authors
박수영
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조연순
Abstract
본 연구에서는 문제중심학습을 적용한 초등학교 영어 프로그램을 개발하여 학생들에게 적용하고, 이것이 초등학교 학습자의 일상생활에서의 듣기와 말하기 능력에 미치는 영향을 살펴보는데 그 목적이 있다. 실험집단인 서울 G초등학교 5학년 1개 학급, 36명을 대상으로 5주간 8차시에 걸쳐 개발한 프로그램이 실시되었고, 비교집단인 같은 학교 5학년 1개 학급, 36명을 대상으로 교사 중심의 강의식 수업을 실시하였다. 두 집단의 실생활 듣기와 말하기 능력은 교육과정과 관련된 실생활 문제를 개발하여 검사하였고, 통계적으로는 SPSS/WIN 프로그램으로 독립표본 t-test를 실행하여 분석하였다. 문제중심학습 프로그램을 개발하고 그 프로그램이 학습자의 듣기와 말하기 능력 신장에 효과가 있는가를 검증한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 문제중심학습 프로그램은 초등학교 5학년 영어과를 대상으로 개발하였으며, 프로그램의 목표는 ‘장소, 사물묘사, 길안내에 관한 표현을 듣고 말할 수 있다’로 선정하였다. 그 과정은 문제 만나기, 문제해결 계획하기, 탐색 및 재탐색하기, 해결책 고안하기, 발표 및 평가 단계로 구성되었다. 둘째, 문제중심학습으로 개발된 영어수업을 받은 실험집단은 강의식 영어 수업을 받은 통제집단보다 듣기에서 더 높은 점수를 받았으나, 통계적으로는 유의하지 않았다. 셋째, 문제중심학습으로 개발된 영어수업을 받은 실험집단은 강의식 영어 수업을 받은 통제집단보다 말하기에서 더 높은 점수를 받았으며, 통계적으로도 유의하게 높았다. 결론적으로 초등학교 5학년 영어 수업에서 문제중심학습을 적용한 프로그램은 학습자의 실생활 말하기 능력의 신장에 효과가 있다고 할 수 있다.;The purpose of this study are developing problem-based learning program on elementary English and to find the effect of the program on listening and speaking competence of real life in the fifth grade elementary English class. The problem-based learning program have been conducted 8 times for 5 weeks, for an experiment group of 36 students in a 5th grade class at G elementary school located in Seoul. A instructor-led lesson have been conducted, for the control group of 36 students in a 5th grade class at the same school. The real life listening and speaking competence evaluation was taken before and after through the practical problems related with curriculum. The result of the communicative test was analyzed with independent sample t-test using the SPSS/WIN statistics program. The result of this study that developing problem-based learning program on elementary English and to find the effect of the program on listening and speaking competence of real life in the fifth grade elementary English class was as follows. First, three units in the fifth grade elementary English are developed for problem-based learning program. And the aim of the program is ‘Students can listen and speak about expressions of location, describe things and direction.' Problem-based learning program have five stages. The five stages are meet the problem, make a plan for problem-solving, research, devise the solution, presentation and assessment. Second, the listening score of the experiment group, where problem-based learning was applied, was higher than the control group. However, the difference between the two samples was not statistically significant. Third, the speaking competence of the experiment group, where Problem-based learning was applied, was higher than the control group. And the difference between the two samples was statistically significant. In the last analysis elementary English program based on problem-based learning is an effective method on communicative competence of real life, especially speaking in the 5th grade elementary English class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE