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A Study on the Effects of Social Identity Management Strategies on Chinese Employees' Job Attitudes

Title
A Study on the Effects of Social Identity Management Strategies on Chinese Employees' Job Attitudes
Authors
Wei Li
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정명호
Abstract
As the Korean economy develops more foreign workers come to Korea to work. Chinese employees who work in Korea companies have low status and a more negative social identity than their Korean coworkers,and they will enhance their social identity in different ways. Because of this Chinese employees in Korea realize that they need to carefully manage their social identity to achieve a positive identity. This paper proposes that a change in their social identity will influence their job attitudes. Distinct from previous studies that were limited to the antecedents of social identity management strategies, this paper takes Chinese employees in Korea as an example to investigate the results of social identity management strategies as well as the mediating effects of social identity between the social identity strategy management and job attitude. Examining our hypothesis by using data from 102 Chinese employees, we found interesting results. First, we found that different social identity management styles have different effect on social identity. We found social mobility and social creativity strategies are positively related to social identity, but social competition has negative effect on social identity. Secondly, positive social identity increased both job satisfaction and organizational commitment. Thirdly, we discovered that social identity has mediating effects on the relation between social identity management strategies and job satisfaction. In contrast, no mediating effect of social identity was found between social identity management strategies and organizational commitment. The purpose of this study is to enhance our understanding of the effects that employees' social identity will have on their job attitudes. It is expected to help managers to manage more effectively by understanding the importance of Chinese employees? social identity problems, and can therefore help them to construct more positive social identity attitudes toward their job and the company.;한국의 경제가 점점 발전함에 따라 더 많은 외국인 근로자들이 일을 하기 위하여 한국으로 오고 있다. 한국에서 일을 하고 있는 중국인 근로자들은 그들의 한국 동료들에 비하여 더 낮은 지위와 부정적인 사회 정체성을 갖고 있다. 그리고 그들은 여러 가지 방법을 통하여 그들의 사회적인 지위를 상승시키려 하고 있다. 왜냐하면 한국에 있는 중국인 근로자들은 그들의 사회적 정체성이 긍정적인 정체성이 되도록 주의 깊게 관리할 필요가 있다는 것을 깨닫게 되었기 때문이다. 이 논문은 중국인 근로자들의 사회 정체성의 변화가 그들의 업무태도에 영향을 미친다는 것을 제시한다. 사회정체성 관리전략의 antecedents (선행조건들에) 국한되었던 이전의 연구와는 다르게 이 논문에서는 한국에서 근무하는 중국인 근로자들을 사회정체성 관리전략의 결과를 검증하는 실례로 활용하였으며 또한 사회정체성 관리전략과 업무태도 간의 사회정체성의 매개영향을 미친다. 102명의 중국인 근로자들로부터 얻은 데이터를 사용하여 우리의 가설을 검증하면서 우리는 흥미로운 결과들을 발견하게 되었다. 첫 번째, 우리는 각기 다른 사회정체성 관리 유형이 사회정체성에 상이한 영향을 미치는 것을 발견하였다. 사회 mobility와 사회 creativity 전략은 사회정체성과 긍정적인 관계에 있음을 발견하였고 반면에 사회 competition은 사회정체성에 부정적인 영향을 미치는 것을 발견하였다. 두 번째, 긍정적인 사회정체성은 업무 만족도 와 조직 몰입도를 증가시키게 되었다. 세 번째, 우리는 사회정체성은 사회정체성 관리전략과 업무만족도 사이의 매개영향을 갖는다는 것을 발견하였다. 반대로 사회정체성 관리전략과 조직몰입도 사이에 발견된 사회정체성은 아무런 매개효과가 없다는 것을 발견하였다. 이 연구의 목적은 종업원의 사회정체성은 그들의 업무 태도에 영향을 미친다는 우리의 이해를 증진시키는 것이라고 할 수 있다. 이는 관리자들에게는 중국 근로자들의 사회정체성 문제의 중요성에 대한 이해를 통해서 더욱 효과적으로 관리할 수 있으며 중국 근로자들이 그들의 업무와 회사에 대하여 더욱 긍정적인 사회정체성을 구축하게 하는데 도움을 주게 될 것으로 기대된다.
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