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대중매체의 영향을 통해 보이는 여성의 美에 대한 욕망을 표현한 도자조형 연구

Title
대중매체의 영향을 통해 보이는 여성의 美에 대한 욕망을 표현한 도자조형 연구
Authors
가문정
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김미경
Abstract
Human beings have a desire to protect themselves from external influence. Desire, which is willing to maximize a sense of personal existence, is the manifestation of existence in any way. Women believe that they can maximize their existence through their external shape. Likewise, we set our standard in external image through the mass media, which are encountered by us everyday. Even though our projection on our external image is not right, we accept it if the atmosphere in which we gain recognition or many people are doing like us, is created. Mass media provide standards for women's desire to be beautiful and desire to live a wealthier life. Mass media suggest that all women have the qualification, which can access to the prettiest thing or the best thing. On account that mass media induce us to think and follow the fixed image, which is accepted in a state of unconsciousness through showing us fixed image repetitively, stereotyped images of women, created by the mass media seem to be admitted and protected by the society. This research intends to represent images, which are seen in our daily lives and reveal our desire by examining how images through the mass media are accepted in women's life and how much our subjectivity is shaken by external influences. It used ceramic object to represent the fat body of women, which is opposed to the current standard of beauty, showing a false idea that women can gain social recognition as long as they change themselves as a doll, created by the mass production. This intends to encourage people to think that women need to respect themselves instead of making their image, which meets the expectation of others through dividing the mind of today's women who want to adjust themselves to others' eyes into cosmetic surgery, diet, and shopping by hiding their individuality. In addition, the author of this research investigated how mass media appeal to the mind of women. In order to express images of women's desire effectively, it referred to a variety of expressive ways and formative characteristics by studying works of artists at home and abroad under the themes of cosmetic surgery, diet, and shopping (luxury goods). In the formative process of the work, this research expanded the objects which are encountered in our daily lives and expressed fat body of women, which is opposed to the desire of women, with the installation and sculptures. As manufacturing methods, cosmetic techniques by making use of coiling and digging technique in consideration of the size of form were used. In and other works, it tried to give the clean image by using plate molding. In the , the bandage was immersed in the white stoneware clay for about two days. In the body of , coiling technique was used along with the stoneware clay, which is easy for plate molding technique. Transparent glaze was used in the . Black glaze was used in the . Colors which are fit to all works were used by using color engobe. In terms of firing, the first firing was made in the 1.5㎥ Down Draft Kiln for Gas Firing with the highest temperature, 900℃ for 8 hours. After that, the second oxidization firing was made with the finishing temperature, 1250℃ for 10 hours by using 1.5㎥ Down Draft Kiln for Gas Firing and 0.5㎥ Down Draft Kiln for Gas Firing. This research demonstrated that mass media affect our life in the contemporary society. For this research, female body and objects, which represent a desire of women who are stimulated by the mass media, were expanded and expressed as bright and cheerful images instead of presenting dark images. Therefore, it is expected that this work will invoke the sympathy of people going beyond the acceptance of the author's thought.;인간은 자신의 존재를 외부로부터의 영향으로 인해 스스로를 보호하려는 욕망을 가지고 있다. 개인의 존재감을 극대화 시키려는 욕망은 어떤 식으로든 스스로를 표현하려고 한다. 대부분의 여성들은 외적인 모습에 자신의 존재감을 극대화 시킬 수 있다고 믿고 있다. 매일매일 접하고 있는 대중매체를 통해서 외적인 모습에 대한 기준을 삼게 되고 그것이 다소 올바르지 않다고 해도 많은 사람들이 그것을 행하거나 인정을 해주는 분위기가 된다면 받아들이게 된다. 대중매체는 여성들이 아름다워지고 싶어 하는 욕망과 부유한 삶을 살고 싶어 하는 욕구에 대한 기준을 제시해 주고 있다. 이런 획일화 되어 가고 있는 여성의 모습은 자신을 사회로부터 인정받으며 보호 받을 수 있다는 생각을 만들게 하였다. 대중매체는 일정한 이미지를 반복적으로 우리로 하여금 보여줌으로써 무의식중에 받아들여진 이미지를 생각하고 따라하게 만들기 때문이다. 본 연구에서는 대중매체의 홍수가 여성의 부정적인 삶의 기준이 되어가는 것과 외모가 강조되는 사회적 이슈를 과장된 표현과 익살스러운 표현으로 미에 대한 과잉 선호를 풍자하였다. 대부분의 여성이 자신을 대량생산된 인형처럼 바꿔야만 사회의 인정을 받을 수 있다고 생각하고 있는 미에 대한 욕구를 현재 미의 기준과 반대인 여성의 뚱뚱한 몸인 도자 오브제로 표현하였다. 이렇듯 부조화적인 형태로 자신의 개성을 감추고 타의 눈에만 맞추려고 하는 요즘 여성들의 마음을 나타내었고 성형과 다이어트, 쇼핑으로 나누어 풍자적으로 표현하여 타의에 의해서 자신을 만들지 말고 나 자신을 아끼고 자신만의 아름다움과 개성을 존중되어야 된다는 것을 보여주고자 하였다. 아울러 본 연구자는 대중매체가 여성들에게 얼마나 큰 의미가 되는지를 조사해 보았으며 , 여성의 욕구에 대한 이미지를 표현하기 위해서 성형과 다이어트, 쇼핑(명품)을 주제로 한 국내외 작가들의 작품사례를 연구하여 다양한 표현방법과 조형성을 참고하였다. 작품의 조형 과정에서는 여성의 욕구가 어떤 것인지를 보다 잘 표현하기 위하여 일상생활에서 접하고 있는 물건들을 확대하거나 여성의 몸을 이용해 지금 여성들의 원하는 미적 기준에 반대적인 뚱뚱한 몸을 이용하여 조형작품으로 표현하였다. 본 연구를 통해 연구자가 살아가는 시대에서는 대중매체가 우리의 삶 속에 큰 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다. 대중매체에 의해서 자극받고 있는 여성의 욕망을 여성의 몸과 원하는 물건들을 확대 하여 어두운 모습이 아닌 밝고 유쾌한 사회 풍자적 느낌으로 작품을 제작하였으며 단순히 작품을 보고 작가의 생각을 수용하는 것이 아니라 같이 공감하고 생각 할 수 있기를 기대한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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