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빛과 그림자의 변주

Title
빛과 그림자의 변주
Other Titles
The Variation Played by Light & Shadow
Authors
박연오
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박일순
Abstract
빛은 고대에서부터 근대에 이르기까지 다양한 형태로 예술에 접목되어 풍부한 조형적 원천을 제공하였으며, 비가시적 실체로서 결부되어 새로운 이미지를 창출하였다. 그리고 우리는 빛에 의해 사실적인 형태를 파악하고 대상에 대한 이미지를 재현하는 방식으로 시각화한다. 그림자 또한 그 대상의 실체를 파악하는데 중요한 요소이며, 작업 안에서 구체화되면서 빛과 그림자가 만든 일루젼과 감성적 교류를 가능하게 해준다. 작업에서 바탕이 되는 사진은 그 자체가 빛으로 만든 예술이며, 예술의 재현방식 중 세상이 저장된 가장 객관적인 매체이다. 게다가 사진은 과거의 한 장면을 가장 사실적으로 포착해 내어 재해석된 기억이 아닌 과거의 한 장면으로서 현재 볼 수 있는 유일한 도구이다. 작업에서 빛과 그림자의 다양한 변화는 사진과 현실에 마주하여 대화하는 방법을 통해 나타난다. 배경이 되는 사진 속 공간은 직접 경험한 곳으로 관람자에게는 평범한 일상적 공간으로 제시되지만, 핀을 꽂는 행위를 통해 본인의 기억 속 한 순간의 느낌을 표현한다. 그림자에서 발견되는 순간적인 빛의 산란을 핀으로 하나하나 고정한다. 핀을 고정하는 순간 그것은 점이 되고, 점들이 모여 형상을 만들어 나간다. 핀이 꽂혀 만들어진 형상은 빛을 발산하며 핀은 금속이라는 물성에서 벗어나, 그것의 색상과 질감조차 빛의 찰랑거림으로 변화된다. 무수히 많은 핀들이 모인 화면은 어두운 그림자를 재현한 것에서 빛을 발산하는 새로운 이미지로 환생한다. 그리고 관람자는 시선에 따라 핀의 각도에 의해 빛의 산란이 달리 느껴지므로 시각적 착시를 통해 새로운 환영을 보게 된다. 그리하여 그림자는 유동적인 빛의 파장을 가지게 되어 빛의 흐름을 형성하고 변화 가능한 시점을 포함한다. 그리고 핀의 종류와 색에 따라 달라지는 빛의 변화는 공간과의 감성적 교류를 불러일으킨다. ;Light has been integrated with the arts in diverse forms from ancient times to modern times to provide an abundant formative source, and it created a new image in combination with the arts as invisible substance. In addition, we can grasp a realistic form by virtue of light and visualize it in the manner of reproducing the image of an object. A shadow is also an important element in grasping the substance of its object, and the shadow makes it possible to have an exchange with the illusion created by light and shadow with its actualization in its work. A photograph itself, which is a basis of artwork, is the art created by light and it is the most objective medium in which the world is stored among the reproducing methods of art; further, a photograph is the only tool that enables us to see it now as a scene in the past other than a re-interpreted memory by capturing a by-gone scene the most realistically. In artwork, the multifarious changes of light and shadow emerge through the conversing method by facing a photograph and reality. The space in a photograph, which becomes a background, is suggested as a commonplace daily space in which viewers experienced firsthand, but one's one moment's feelings in memory are expressed through pinning behaviour. Scattering of momentary light discovered in the shadow is fixed one by one by pin. At the moment of fixing a pin, it becomes a dot, and dots gather to make a form. The form created by the fixed pin gives off light, and the pin, away from the physical properties of a metal, and even its color and texture change into the lapping of light. The canvas in which multitudinous pins get together is reincarnated into a new image giving forth light from reproducing a dark shadow. In addition, viewers comes to see a new phantasm through optical illusion because they feel the scattering of light differently by their eyes and angle of a pin. So, the shadow comes to have the wavelength of light to form the flow of light and includes the changeable point of time; further, the change of light varying according to the sorts of pins and pin color arouses an emotional exchange with space.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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