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국립국악원 및 김죽파 전승 줄풍류의 대금선율 비교연구

Title
국립국악원 및 김죽파 전승 줄풍류의 대금선율 비교연구
Other Titles
The comparative study on Daegum melodies described in Jul-Poongryu played at National Center for Korean Traditional Performing Arts and Kim Jook-Pa initiated Jool-Poongryu : delimited to yombul-doduri, tar-yeong and kun-ak
Authors
박혜온
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍종진
Abstract
본 논문은 국립국악원 전승 줄풍류와 김죽파 전승 줄풍류의 염불도드리, 타령, 군악의 대금선율을 비교한 것으로 결과는 다음과 같다. 첫째, 악곡형식비교 결과 염불도드리는 <국·풍>과 <죽·풍>이 총 4장 51장단 102마디로 동일하고, 장별 장단수는 다르다. 타령은 총 32장단 128마디로 동일하며, <국·풍>은 4장, <죽·풍>은 3장으로 분장되어 있다. 군악은 <국·풍>,<죽·풍>,<국·단>이 총 48장단 192마디로 동일하며, <국·풍>과 <국·단>은 4장, <죽·풍>은 3장으로 분장되어 있다. 결과적으로 염불도드리는 <국·풍>과 <죽·풍>의 분장법, 장단수, 마디수가 모두 동일하고, 타령의 <국·풍>과 <죽·풍>, 군악의 <국·풍>,<국·단>과 <죽·풍>은 분장법(分場法)이 다르나, 장단수와 마디수가 동일하였다. 둘째, 구성음계비교 결과 <국·풍>과 <국·단>은 黃=Eb 조로, <죽·풍>은 黃=G 조로 되어 있다. <죽·풍>을 黃=Eb 조로 조옮김한 악보를 중심으로 살펴보면, 염불도드리와 타령은 <국·풍>과 <죽·풍>의 구성음이 Eb, F, Ab, Bb, Db으로 동일하다. 군악은 <국·풍>,<국·단>과 <죽·풍>의 1~8마디까지는 Eb, F, Ab, Bb, Db, 9~192마디까지는 F, G, Bb, C, Eb으로 동일하다. 셋째, 선율비교 결과 염불도드리는 총 102마디로 <국·풍>과 <죽·풍>을 비교하였을 때, 동일선율 37마디로 36.27%, 유사선율 64마디로 62.74%, 다른선율 1마디로 0.98%로 나타난다. 타령은 총 128마디로 <국·풍>과 <죽·풍>을 비교하였을 때, 동일선율이 23마디로 17.96%, 유사선율은 97마디로 75.78%, 다른선율이 8마디로 6.25%로 나타난다. 군악은 총 192마디로 <국·풍>과 <죽·풍>을 비교하였을 때, 동일선율이 59마디로 30.72%, 유사선율 95마디로 49.47%, 다른선율은 38마디로 19.79%, <국·단>과 <죽·풍>을 비교하였을 때, 동일선율이 103마디로 53.64%, 유사선율이 82마디로 42.70%, 다른선율이 7마디로 3.64%로 나타났다. 결과적으로 염불도드리와 타령은 <국·풍>과 <죽·풍>의 선율이 유사하고, 군악은 <국·풍>과 <죽·풍>보다 <국·단>과 <죽·풍>의 선율이 더욱 유사하다. 넷째, 꾸밈음비교 결과 염불도드리는 <국·풍>이 총 14개, <죽·풍>이 총 73개가 나타났고, 타령은 <국·풍>이 총 24개, <죽·풍>이 총 38개가 나타났으며, 군악은 <국·풍>이 총 19개, <국·단>이 총 26개, <죽·풍>이 총 59개가 나타났다. 전체적으로 <죽·풍>이 <국·풍>보다 꾸밈음이 많게 나타났는데, 이를 통해 시김새의 역할을 하는 <죽·풍>의 꾸밈음이 <국·풍>과는 달리 <죽·풍>을 민속악적 흐름으로 이끌어가는 것을 알 수 있다. 김죽파 전승 줄풍류와 같은 개인 줄풍류는 심상건, 강태홍, 김윤덕, 성금연 등과 같은 가야금 명인들에 의해 연주되었다. 김죽파 전승 줄풍류를 제외한 개인 줄풍류들은 장구 반주에 맞추어 연주되는 독주형태로 나타나지만, 이와 달리 김죽파 전승 줄풍류는 대금과 함께 연주되어 개인 줄풍류의 합주형태를 보여주었다. 따라서 본 논문에서는 김죽파 전승 줄풍류의 대금선율을 국립국악원 전승 줄풍류와 비교하여 두 악곡의 기본적인 골격이 동일함을 밝히고 개인 줄풍류 합주형태의 복원을 재조명했다.;The purpose of this thesis is to compare Daegum melodies of Yombul-doduri, Ta-ryeong and Kun-ak parts of Jool Poongryu each played at National Center of Korean Traditional Performing Arts(NCKTPA) and initiated by Kim JookPa. The findings of the comparison will be made as follows. The musical composition of Yombul-doduri, 4 chapters 51 jangdans 102 phrases, is same for all both types of Jool Poongryu, while the number of jangdans in each chapter shows difference. For Ta-ryeong, all are consist of 32 jangdans 128 phrases. Yet, while Jool Poongryu played at NCKTPA has 4 chapters, Kim's Jool Poongryu has 3 chapters, consequently leading to the difference in the number of jangdans placed in each chapter. As for Kun-ak, both pieces have 48 jangdans 192 phrases but Jool Poongryu of NCKTPA has 4 chapters and Kim's Jool Poongryu has 3 chapters. Such comparison reveals that Jool Poongryu of NCKTPA and Kim's Jool Poongryu have identical number of jangdans and phrases, though little difference may exist in the division of chapters. Jool Poongryu of NCKTPA, both for Daegum and Danso melodies, set the Eb note for hwang sound, whereas Kim's Jool Poongryu set G note for the same sound. When the transposition takes place, descending the hwang sound of Kim's Jool Poongryu to Eb note, the sound composition of Yombul-Doduri goes from Eb, F, Ab, Bb to Db. For Ta-ryeong, it is Eb, F, Ab, Bb, Db. Specifically, the structure is Eb, F, Ab, Bb, Db for 1~8th phrase and F, G, Bb, C, Eb for 9~192th phrase. These structures are equal for all three types of melodies. The comparison over the Daegum melodies in Yombul-doduri of both Jool Poongryu identified 37 equivalent phrases(36.27%), 64 similar phrases(62.74%), and 1 different phrase(0.98%) out of total 102 phrases. In Ta-ryeong, 23 equivalent phrases(17.96%), 97 similar phrases(75.78%), 8 different phrases(6.25%) out of total 128 phrases were discovered. For Kun-ak, it was composed 59 equivalent phrases(30.72%), 95 similar phrases(49.47%), and 38 different phrases(19.79%). When the Danso melody of Kun-ak in NCKTPA's Jool Poongryu was compared with the Daegum melody of the song in Kim's Jool Poongryu, 103 equivalent phrases(53.64%) 82 similar phrases(42.70%), and 7 different phrases(3.64%) were found. Such figures lead to the conclusion that the Daegum melodies for Yombul-Doduri and Ta-ryeong of both Jool Poongryu are very similar, whereas for Kun-ak, the Daegum melody of Kim's Jool Poongryu resembles the Danso melody of NCKTPA's Jool Poongryu more. With regard to ornaments, in Jool Poongryu played at NCKTPA, 14, 24 and 19 ornaments appeared and in Kim JookPa initiated Jool Poongryu, 73, 38 and 59 ornaments were discovered for Yombul-Doduri, Ta-ryeong, and Kun-ak, respectively. Additionally, the Danso melody of Kun-ak showed 26 times of ornament usage. Overall, more ornaments appeared in Kim's Jool Poongryu, more folklike in the musical flow, than in NCKTPA's Jool Poongryu. Solo Jool Poongryu, such as Kim JookPa initiated Jool Poongryu, was played by masters of Kayakum, such as Sim SangGun, Kang TaeHong and Sung KumYeon, namely. All other masters performed to a Jang'goo accompaniment. The difference lies in the performance of Daegum, demonstrating the orchestral composition of solo Jool Poongryu. This thesis, comparing the Daegum melodies described in Kim's Jool Poongryu with the melodies in NCKTPA's Jool Poongryu, proved the sameness of the basic composition for two types and shed new light over the restoration of the orchestral composition of solo Jool Poongryu.
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