View : 598 Download: 0

J. Brahms의 Violin Sonata No.1 in G Major, Op.78에 관한 연구

Title
J. Brahms의 Violin Sonata No.1 in G Major, Op.78에 관한 연구
Other Titles
A Study of J. Brahms Violin Sonata No.1 in G Major, Op.78
Authors
정유리
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이택주
Abstract
본 논문은 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 「 Sonata for Violin and Piano No.1 G Major Op.78 」에 대해 연구하고 분석한 것이다. 브람스는 그의 음악에 배어있는 화성적 따스함이나 풍부한 음색, 사색조의 선율 등을 볼 때, 낭만주의자임에 분명하지만 단아한 형식미라는 고전주의 음악적 이상을 추구한 작곡가이다. 절대음악을 향한 그의 건축적 사고는 자주 베토벤과 비교되곤 한다. 한마디로 그는 가장 보수적인 낭만주의자라고 할 수 있다. 그의 창작 시기는 모두 넷으로 나누어지는데 제 3시기(1876-1890)에 작곡된 그의 작품에서는 고전주의 양식과 낭만성의 융합이 화락되었으며 그가 남긴 3개의 바이올린 소나타가 모두 이 시기에 속한다. 「 Sonata for Violin and Piano No.1 G Major Op.78 」은, 전체 3악장으로 구성되었으며 1악장은 소나타형식(sonata-allegro form), 2악장은 3부형식(ternary form), 3악장은 론도형식(rondo form)으로 고전주의 소나타 형식을 따르고 있다. 이 곡에서는 표면적으로는 고전적 양식을 답습하고 있으나, 화성과 선율, 음향적인 면에서는 그의 전형적인 서정성과 낭만성으로 충만해 있다. 본 논문에서는 「Sonata for Violin and Piano No.1 G Major Op.78」 을 고찰해 본다.;Johannes Brahms’ Sonata in G Major, op. 78, consists of 3 movements and each movement retains an intimate and influential relationship with each other. This work utilizes the traditional sonata format: the 1st movement takes the structure of sonata, the 2nd employs a ternary form and the 3rd adopts Rondo. Brahms in this piece, however, does not exploit the conventional norm of the Classic era, that is, the thematic binary (or the structure of contrasting themes). The music develops its theme as the music constructs sequences, mimics its melody and efficiently engages with homorganic. More importantly, the theme takes various forms throughout three movements. In terms of rhythm, dotted notes have been used throughout the entire piece. In addition, syncopation and cross-rhythm play significant roles, organizing the music. By means of using a diminished seventh chords, continuous secondary dominants, and continuous seventh chords, the music engenders a distinctive composition and invokes a variety of sound. As this paper sheds light on the above characteristics of Johannes Brahms’ Sonata in G Major, op. 78, I strive to illustrate that this piece effectively employs both the style of the Classic era and elements of the Romantic era.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE