View : 564 Download: 0

Johannes Brahms의 Violin Sonata No.2, Op.100에 관한 분석 연구

Title
Johannes Brahms의 Violin Sonata No.2, Op.100에 관한 분석 연구
Other Titles
A Study on Johaness Brahms's Violin Sonata No.2, Op.100
Authors
박소윤
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
브람스(Johannes Brahms, 1833~1897)는 신고전주의의 대표적인 작곡가로서 낭만적인 요소를 고전적인 형식 안에 잘 융합시킨 작품을 남겼다. 그는 특히 여러 장르의 음악 중 실내악 분야에서 큰 발자취를 남긴 것으로 평가 되는데, 필자의 졸업연주 곡인 은 브람스의 원숙미를 잘 보여주는 작품으로 그의 여러 실내악 작품들 중에서도 걸작 중 하나로 손꼽히며 널리 연주되고 있다. 본 논문은 작곡가의 의도에 부합 하는 연주를 위한 작품 해석에 그 의의가 있다. 이 곡은 아름다운 선율의 진행과 서정적인 분위기를 지녔고, 전체 3악장으로 구성되어 있으며 각 악장의 특징은 다음과 같다. 1악장은 제시부, 발전부, 재현부를 가진 전형적인 소나타 형식으로, 아름다운 선율선을 가지고 있으며 제시부에서 두 개의 주제가 제시되며 이 것이 변형과 모방을 반복하며 발전부와 재현부를 이어나간다. 2악장은 3부 형식으로 A, B의 서로 다른 주제가 서로 번갈아 가며 제시 되는 AB-A'B'-A"B"로 구성된다. 마지막 3악장은 론도형식으로 쓰여졌으나, 곡의 중간에 경과구를 포함시켜 조성을 모호하게 함으로써 전형적인 론도형식과 차별화를 두었다. 곡 전반적으로 세 악장 모두 버금딸림조, 관계조, 3도 관계의 조 사용, 동기 간의 선율 모방과 반복, 그리고 강조를 위한 유니손의 사용 등의 고전적인 기법을 사용하면서도, 주로 반주부의 반음계적 진행과 불협화음과 분산 화음, 당김음, 2:3 복합리듬, 지속음 등의 사용으로 낭만적인 성격 또한 살펴볼 수 있다. 본 논문은 을 형식적, 화성적, 선율적, 리듬적 요소를 중심으로 분석하여 브람스의 작품 세계를 이해하고 고찰하는데 그 목적이 있다.;Brahms was a representive composer of Neoclassicism who had a unique music style combining romanticism and classicism. This fusion style was well reflected in chamber music. Among them, Violin Sonata No.2, Op.100 is regarded as one of the best masterpieces because of beautiful melody and lyrical atmosphere. This sonata is composed of three movements. The first movement is in a typical sonata form which has exposition, development and recapitulation. In exposition, two themes are represented and linked to the parts of development and recapitulation while they are repeating. Also first subject of the first movement gives consistency through its appearance in all movements. The second movement has the form of AB-A'B'-A"B" where two different themes. A and B are represented by turns. The third movement consists of rondo form but unlike typical forms of rondo, it is differentiated by its ambiguous tonality through the introduction of bridge passages in the middle of movement. Brahms uses a sub-dominant key, relative key and 3rd relationships key and reflects the traditional characteristics such as emphasizing and repeating unison. Also, chromatic progress, dissonant tone and broken chord with syncopation and organ point show the progressive aspect of Romanticism. Moreover using of 2:3 rhythm and free representation of syncopation and dotted rhythm also reflects the characteristics of the Romantic period. This thesis is aimed at understanding and clarifying the musical characteristics of Brahms's work through a detailed analysis of form, melody, rhythm and harmony of Brahms Violin Sonata No.2, Op.100.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE