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L. v. Beethoven의 Piano Sonata Op.2 No.3에 관한 연구

Title
L. v. Beethoven의 Piano Sonata Op.2 No.3에 관한 연구
Other Titles
A Thesis on the L.Beethoven's Piano Sonata Op.2 No.3
Authors
신자연
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
본 논문은 루드비히 판 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 피아노 소나타 Op.2 No.3에 관한 연구이다. 그의 피아노 소나타는 한스 폰 뷜로 (Hans Guido Freiherr von Bülow, 1830-1894)가 ‘신약성서(The new testament)’라고 적절하게 비유했던 것처럼 피아노 음악사에서 중대한 위치를 차지하는 작품이다. 이는 교향곡, 현악 4중주곡과 함께 그의 대표적인 3개의 장르 가운데 하나를 이룬다. 그는 청년 시절부터 그의 전 생애를 걸쳐 거의 끊임없이 이 장르에 애정을 쏟아왔기 때문에, 그의 피아노 소나타는 그의 삶과 음악스타일의 발전을 읽을 수 있는 가장 중대한 작품이다. 소나타는 이미 하이든과 모차르트 시대에 대략적인 형식이 완성되었지만 베토벤은 이러한 형식에 개성적요소를 부가하여 인간의 자유, 개성, 감정을 중시했던 시대적인 흐름과 부합하는 새로운 소나타 스타일을 탄생시켰고, 이것은 나아가 고전시대와 낭만시대의 연결점이 되어주었다. 베토벤 피아노 소나타 Op.2 No.3은 그의 32개의 소나타 가운데 초기에 속하는 작품으로, 형식, 구조, 화성적인 면에서 아직 고전적 전통을 따르고 있으나 베토벤의 개성적 면모 또한 볼 수 있는 작품이다. 기존 소나타의 3악장 구성을 4악장으로 확장시켰으며, 3악장의 전통적 미뉴엣 대신 스케르초를 배치하였다. 주제와 그것이 다뤄지는 방식은 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)의 영향을 받았고, 이례적 전조, 대담한 화성, 풍부한 텍스쳐나 드라마틱하고 다이내믹한 스타일은 클레멘티(Muzio Clementi, 1752-1832)의 영향을, 페달 포인트(Pedal Point)에 이중 계류음(Suspension)과 이중 전타음(Appoggiatura)을 결합시켜 사용하는 진보적 화성법은 두섹(Jan Ladislav Dussek, 1760-1812)의 영향을 받았다. 1악장은 소나타-알레그로 형식이며, 1785년에 작곡한 ‘피아노 4중주곡 WoO 36 in C Major’의 1악장에서 비롯되었고, 2악장은 ABACA 론도형식으로 C Major의 Mediant조인 E Major로 되어있다. 3악장은 복합 3부분 형식(Compound Ternary Form)으로서 스케르초(Scherzo)와 트리오(Trio)로 구성되어있다. 4악장은 ABACABA의 소나타-론도 형식이지만 크게 소나타 형식으로 나누는 것도 가능하다. 즉, 베토벤 피아노 소나타 Op.2 No.3은 베토벤의 활동시기 중 초기에 해당하는 곡으로, 고전시기의 여러 작곡가들의 영향을 받으면서도 자신의 개성적 면모를 잃지 않았던 작품이고, 더 나아가, 시대를 초월하여 새로운 독자성을 추구했던 베토벤 작품세계의 본격적 시작점이 된 작품이라고 할 수 있다.;This thesis studies the Piano Sonata Op.2, No.3 composed by Ludwig van Beethoven (1770-1827). His piano sonatas, as Hans Guido Freiherr von Bülow (1830-1894) suitably described them as the ‘New Testament’, stand as milestones in the music history of piano. Piano sonatas are one of the three most popular genres composed by Beethoven, including his symphonies and string quartets. Having started to write this genre from his teenage years until his late days with equal immense passion, the compositions are crucial works to relate with his life and development of his musical styles. Even though the conventional musical form of piano sonatas were already decided in the days of Mozart and Haydn, Beethoven added his own ingenuity in the structure, writing about human’s willing, freedom, individual characteristics, and emotion which were considered very important at his time. By doing this, Beethoven created a whole new style of piano sonatas which became essential links that connected the Classical Period into Romantic Period Piano sonata Op.2, No.3 in C Major is one of his early works out of his thirty-two sonatas. This sonata still followed the musical form and harmonic structure of the Classical Period but also included Beethoven’s own distinguishable characteristics. He expanded the number of movements into four from the original three, and changed the third movement into a Scherzo away from the conventional Minuet. First, the way how the theme develops throughout the movements are influenced by Franz Joseph Haydn (1732 – 1809), unprecedented key changes, bold harmonic structure, affluent texture, dramatic and dynamic styles in music must have been affected by Muzio Clementi’s (1752-1832) compositions. Lastly, addition of progressive harmonic style and mixed pedal point with suspensions and appoggiaturas are from Jan Ladislav Dussek (1760-1812). The first movement is a 'Sonata-Allegro' form, and it is derived from the first movement of Cembalo(Piano) Quartet woO.36 in C Major. The second movement is a comparatively free Rondo form, in E Major which is the mediant key of C Major. The third movement is in a Composite-Ternary form which is comprised of Scherzo and Trio. The fourth movement is in a Sonata-Rondo form, but could also be defined as Sonata form in a bigger scale. Accordingly, this sonata is one of Beethoven’s early works that showed beautiful combinations of the influence by the composers from the Classical period and his own characteristics. Therefore, this work can be classified as the starting point of Beethoven’s own artistic world which pursued newly ingenious styles transcending the ages.
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