View : 949 Download: 0

정악취타와 민간풍류취타의 비교분석

Title
정악취타와 민간풍류취타의 비교분석
Other Titles
A Comparative Analysis between Jeong-ak Chwita and Folk Elegant Chwita : On Chwita, Gilgunak, and Giltaryeong
Authors
허유성
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍종진
Abstract
취타는 고려 후기로부터 왕의 행차, 군대의 행진, 개선 때에 연주되어 전해오는 군례악(軍禮樂)의 하나로 취타는 말 그대로 불고(吹) 두드리는(打) 악기들이 중심이 되는 음악형태를 말한다. 원래 장쾌하게 취주되던 대취타(大吹打)를 변조하여 관악기 중심의 곡을 ‘취타(吹打)’라 하고, 현악기 중심의 곡을 ‘수요남극(壽搖南極)’이라 부른다. 또한 아명으로는 ‘만파정식지곡(萬波停息之曲)’이라고도 한다. 본 논문에서는 국립국악원에서 발행한『정악아쟁보』와 성금연이 지은『지영희 민속음악자료연구집』을 중심으로 정악취타와 민간풍류취타에 동시에 나타나는 악곡 중 취타·길군악·길타령에 대하여 악곡별 장(章) 구성 비교, 활 운용의 형태, 리듬유형에 따른 분장의 특징, 선율적 특징을 네가지 형태로 구분하여 비교하고 그 관계를 밝히는데 목적을 두고 연구한 결과는 다음과 같다. 첫째, 취타의 장(章) 구성은 <정·취>와 <민·취> 모두 12박·7장·21장단이며, 12박이 모여 1장단을 이루는 7장 구성의 총21장단의 형태를 말한다. 특히, <민·취>의 제1장·5각 중 2장단 다음에 3번째 장단(3각)에 돌아오는 곳이 있고, 제7장·9정·9박에 돌아가는 선과 바로가는 선으로 구성되어 있어 두 악곡 장별 구성이 다르게 나타난다. 길군악은 <정·군>은 1장, 2장, 3장, 돌장1장, 돌장2장, 4장의 6단락, <민·군>은 돌장4장, 돌장5장, 돌장6장, 1장, 2장, 3장, 4장, 5장, 6장, 1장, 2장, 3장, 돌장1장, 돌장2장, 돌장3장, 돌장4장, 돌장5장, 돌장6장, 1장, 2장의 20단락으로 장별 구성이 다르며, <민·군>은 한 장단 1장 구성의 특징이 나타난다. 길타령은 <정·타>는 1장, 2장, 3장, 4장의 4단락, <민·타>는 3장돌장, 1장, 2장, 3장, 돌장의 5단락으로 되어 있다. 둘째, 활 운용에 의한 주법의 특징은 <정·취>가 총 220회 중 당기는 주법과 미는 주법이 같은 110회 사용된다. 그 중 한활로 1음 연주하는 각활주법 211회 중 당기는 주법 105회, 미는 주법 106회, 한활로 2음 연주하는 2활주법 8회 중 당기는 주법 6회, 미는 주법 2회, 한활로 3음 연주하는 3활주법 중 미는 주법이 1장에서만 1회 사용되었다. <민·취>는 총 243회 중 당기는 주법 122회, 미는 주법 121회 사용되었다. 각활주법 129회 중 당기는 주법 85회, 미는 주법 44회, 2활주법 89회 중 당기는 주법 36회, 미는 주법 53회, 3활주법 25회 중 당기는 주법 1회, 미는 주법 24회 출현한다. <정·군>은 총 218회 중 당기는 주법과 미는 주법이 각각 109회 사용되었다. 각활주법 216회 중 당기는 주법과 미는 주법이 각각 108회, 2활주법 중 제1장에서 당기는 주법과 미는 주법을 1회씩 사용한다. <민·군>은 총 151회 중 당기는 주법 77회, 미는 주법 74회 사용한다. 각활주법 90회 중 당기는 주법 55회, 미는 주법 35회, 2활주법 40회 중 당기는 주법 14회, 미는 주법 26회, 3활주법 22회 중 당기는 주법 7회, 미는 주법 15회 사용한다. <정·타>는 총 104회 중 당기는 주법과 미는 주법 모두 각각 52회 사용되었다. 각활주법 40회 중 당기는 주법 19회, 미는 주법 21회, 2활주법 64회 중 당기는 주법 34회, 미는 주법 30회 사용된다. <민·타>는 총 76회 중 당기는 주법과 미는 주법이 각각 38회 사용되었다. 각활주법 23회 중 당기는 주법 16회, 미는 주법 7회, 2활주법 23회 중 당기는 주법 7회, 미는 주법 16회, 3활주법 30회 중 당기는 주법과 미는 주법 15회 사용되었다. 특히, <민·타>에서 꾸밈음에 의한 3활주법과 이음줄에 의한 2활주법이 사용된다. 셋째, <정·취>의 리듬유형에 따른 장별 출현 횟수는 기본유형인 점4분음표(□) 182회, 리듬의 분할 및 변형은 점4분음표(□)에서 2분박(♩♪) 1회 출현한다. 또한 이음줄에 의한 2박, 3박의 음을 지속해 주는 음의 형태가 보인다. <민·취>는 점4분음표(□) 129회, 2분박(♩♪, ♪♩) 13회, 3분박(□, □) 22회, 이음줄에 의한 변형(□, □, □, □) 15회로 <정·취>보다 다양한 음의 확대형태가 나타난다. <정·군>은 점4분음표(□) 200회, 이음줄(□) 18회로 이음줄에 의한 지속 확대형태를 볼 수 있다. <민·군>은 점4분음표(□) 85회, 꾸밈음(□, □) 13회, 2분박(♩♪, ♪♩) 28회, 3분박(□, □ ) 13회, 이음줄에 의한 변형(□, □, □) 12회로 <민·군>에서 다양한 리듬 형태가 출현한다. <정·타>는 점4분음표(□) 39회, 이음줄(□) 65회로 이음줄에 의한 지속 확대형태를 볼 수 있다. <민·타>는 점4분음표(□) 22회, 꾸밈음(□, □, □, □, □) 20회, 2분박(♩♪, ♪♩) 17회, 3분박(□) 15회, 이음줄에 의한 변형(□, □) 2회로 <민·군>에서 다양한 리듬 형태가 출현한다. 넷째, 선율적 특징에서 <정·취>의 주요 구성음은 黃-太-故-林-南의 5음, <민·취>는 黃-太-故-林-南-無의 6음이다. <민·취>에서만 無가 출현한다. <정·군>의 구성음은 黃-太-故-仲-林-南의 6음, <민·군>은 黃-太-仲-林-無의 5음이다. <정·군>은 故-南, <민·군>은 無가 나타난다. <정·타>의 구성음은 黃-夾-仲-林-無의 5음, <민·타>은 黃-太-故-仲-林-無의 6음이다. <정·타>는 夾, <민·타>는 故-無가 출현한다. 이상으로 현재 연주되고 있는 정악취타와 민간풍류취타의 세곡(취타·길군악·길타령)의 악곡을 중심으로 악곡별 장(章)의 구성 비교, 활 운용의 형태, 리듬유형에 따른 분장의 특징, 선율적 특징을 비교분석해 본 결과 두 음악이 전승되고 있는 곡명과 음계가 모두 동일하여 본래 동일한 곡에서 유래된 것으로 생각한다. 하지만 본고에서 밝히지 못한 곡명이 동일한 이유가 무엇이며, 왜 다른 장 구성의 형태를 보이고 있는지? 그 차이점과 민간풍류 돌장의 의미가 언제부터 어떻게 왜 서로 다르게 형성되었는지? 그리고 그 형성 배경과 과정에 관해서도 보다 심도 깊은 논의가 이루어져야 할 것이다. 또한 이와 관련된 내용의 구체적인 자료를 찾는 작업과 지속적인 연구검토도 지속되어야 할 것이며, 이를 향후의 연구과제로 남겨두기로 한다.;Chwita(Blowing and Beating Music) is one of ceremoninal musics of the military which was played when a king ceremonially appeared, the army marched or returned from wars triumphantly. It literally indicates the form of music where blowing(吹) and beating (打) musical instruments take the lead. After Big Chwita (大吹打) played by blowing instruments originally stirringly was modulated and played mainly by wind instruments, it was called 'Chwita (吹打)'. On the other hand, it was called 'Life Songs in South Pole' (寿摇南极)' when it was played mostly by string instruments. It is also known as 'Songs of Much Wave and Rest (万波停息之曲)'. This paper used "Jeong-ak-ah-jaeng-bo" published in the National Classical Music Institute and "Folk Music Materials of Young-hee Jee," by Geum-yeon Seong for reference. This study is divided into four different points such as the comparison of chapter configuration of songs, the form of using bows, characteristics of make-up according to the type of rhythm, and melodious features on Chwita, Gilgunak(Military Music on the Road), and Giltaryeong (Songs on the Road) among songs which appear simultaneously in Jeong-ak Chwita(Blowing and Beating Music in Court) and Folk Elegant Chwita. Then I compared them and intended to reveal their relationship, and so I was able to get the following results. First, the chapter configuration of Chwita comprises 12 beats·7 lengths· 21 rhythms in both and , which refer to the form of 7 chapters configuration of 21 rhythms, while 12 beats make up one rhythm. In particular, has a returning place in the third beat(Horn 3) after 2 beats in Chapter 1, Horn 5 and returning line and straight-going line in Chapter 7, Unit 9  Rhythm 9, which shows that the chapter configuration of two songs is clearly different from the other. In Gilgunak(Military Music on the Road), consists of six paragraphs of Chapter 1, Chapter 2, Chapter 3, repeating Chapter 1, repeating Chapter 2, and Chapter 4. On the other hand, is made up of 20 paragraphs of repeating Chapter 4, repeating Chapter 5, repeating Chapter 6, Chapter 1 , Chapter 2, Chapter 3, Chapter 4, Chapter 5, Chapter 6, Chapter 1, Chapter 2, Chapter 3, repeating Chapter 1, repeating Chapter 2, repeating Chapter 3, repeating Chapter 4, repeating Chapter 5, repeating Chapter 6, Chapter 1, Chapter 2. So they are clearly different from each other. is characterized by one beat - one configuration. Giltaryeong (Songs on the Road) comprises 4 paragraphs of Chapter 1, Chapter 2, Chapter 3, Chapter 4 in , while consists of 5 paragraphs of repeating Chapter 3, Chapter 1, Chapter 2, Chapter 3, repeating. Second, a total of 220 times with 110 times of pulling stroke and 110 times of pushing strokes were used in when it comes to the feature of technique of using bows. Among 211 times of one-bow technique, 105 times of pulling technique and 106 times of pushing technique were used. As for 8 times of two-note technique playing two-note with a bow, 6 times of pulling technique and 2 times of pushing technique were used. As to three-note technique playing three-note with a bow, pulling and pushing were used once, respectively. A total of 243 times with 122 times of pulling stroke and 121 times of pushing strokes were used in . Among 129 times of one-bow technique, 85 times of pulling technique and 44 times of pushing technique were used. As for 89 times of two-note technique, 36 times of pulling technique and 53 times of pushing technique were used. As to three-note technique, pulling and pushing technique were used once and 24 times, respectively. In , a total of 218 times were composed of 109 times of pulling and pushing strokes, respectively. Among 216 times of one-bow technique, the same 108 times of pulling and pushing technique have been used. As to two-note technique, pulling and pushing were used once in Chapter 1, respectively. In , a total of 151 times comprised 77 times of pulling and 90 times of pushing strokes. Among 90 times of one-bow technique, 55 times of pulling and 35 times of pushing technique were used. As to 40 times of two-note technique, 14 pulling and 26 pushing strokes were used. As regards 22 times three-note technique, 7 pulling and 15 pushing techniques were used. In , a total of 104 times comprised 52 times of pulling and pushing strokes, each. Among 40 times of one-bow technique, 19 times of pulling and 21 times of pushing technique were used. As to 64 times of two-note technique, 34 pulling and 30 pushing strokes were used. In , a total of 76 times comprised the same 38 times of pulling and pushing strokes, respectively. Among 23 times of one-bow technique, 16 times of pulling and 7 times of pushing technique were used. As to 23 times of two-note technique, 7 pulling and 16 pushing strokes were used. As concerns 30 times three-note technique, each pulling and pushing technique was used 15 times. In particular, three-note technique by grace note and two-note technique by tie were used in . Third, the numbers of the emergence in each chapter according to the rhythm type in were 182 times of quarter notes(□) which are the basic patterns. As for the variant and split of rhythm, a half note emerged once in quarter note(♩♪). The form of sound lasting two beats, three beats by ties appears, too. shows more various types of sound such as 129 times of dot quarter notes (□), 13 times of half notes(♩♪, ♪♩), 22 times of a third notes(□, □), 15 times of modulated notes by ties(□, □, □, □) than Chwita(Blowing and Beating Music) in Court. shows us 200 times of dot quarter notes (□), lengthened forms of sound by 18 times of ties(♩♪). shows more various types of rhythms such as 85 times of dot quarter notes (□), 28 times of half notes(♩♪, ♪♩), 13 times of a third notes(□, □), 12 times of modulated notes by ties(□, □, □, □) emerged in it. shows us 39 times of dot quarter notes (□), lengthened forms of sound by 65 times of ties(□). shows more various types of rhythms such as 22 times of dot quarter notes (□), 28 times of grace notes(□, □, □, □, □), 17 times of half notes(♩♪, ♪♩), 15 times of a third notes(□, □), 2 times of modulated notes by ties(□, □, □, □) emerged in it. Fourth, when it comes to melodious feature, main configuration sounds in are five notes of Hwang -Tae-Go-Rim-Nam, while those in are six notes of Hwang -Tae-Go-Rim-Nam-Moo. In , Moo appears. Main configuration sounds in are 6 notes of Hwang -Tae-Go-Jung-Rim-Nam, while those in are 5 notes of Hwang -Tae-Jung-Rim-Nam. We can see has Go-Nam, while has Moo. Main configuration sounds in are 5 notes of Hwang -Hyup-Jung-Rim-Moo, while those in are 6 notes of Hwang -Tae-Go-Jung-Rim-Moo. We can see shows Hyup(Narrow), while shows Go-Moo. So far This study has compared the chapter configuration of songs, the form of using bows, characteristics of make-up according to the type of rhythm, and melodious features on Chwita, Gilgunak(Military Music on the Road), and Giltaryeong (Songs on the Road) among songs in Jeong-ak Chwita(Blowing and Beating Music in Court) and Folk Elegant Chwita. As a result, two songs seem to have originated from the same song, for both have the same song and scale from which they have passed down. The following questions, however, were not dealt with in this paper. What is the reason the titles of songs are the same? Why do they show different types of configurations? From what time, how, and why have the difference and meaning of 'repeating Chapter' of Folk Elegant Chwita formed differently from each other? More in-depth discussion should be made as for the background and process of its formation, too. In addition, the task of finding specific data associated with these points and ongoing research should be continued and left to researches in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE