View : 804 Download: 0

프란시스 뿔랑(Francis Poulenc)과 루이 뒤레(Louis Durey)의 연가곡《동물 우화집》(Le Bestiaire)비교분석 연구

Title
프란시스 뿔랑(Francis Poulenc)과 루이 뒤레(Louis Durey)의 연가곡《동물 우화집》(Le Bestiaire)비교분석 연구
Other Titles
A Study on Comparative Analysis in Le Bestiaire by Francis Poulenc and Louis Durey
Authors
조은미
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정복주
Abstract
본 논문은 20세기 프랑스 작곡가인 뿔랑과 뒤레의 연가곡집《동물 우화집》(Le Bestiaire)을 비교 분석한 것이다. 시집『동물 우화집』은 초현실주의 시인 귀욤 아폴리네르(Guillaume Apollinaire, 1880-1918)의 초기 시집으로 30편의 시가 라울 뒤피(Raoul Dufy, 1877-1953)의 목판화와 함께 꾸며져 있다. 이 시집은 풍자적이고 유머러스한 내용과 교훈을 담고 있어 오늘날까지 많은 사람들에게 읽혀지고 있다. 시집『동물 우화집』에 대한 연구는 시의 구조, 시가 내포한 의미에 따른 음악과의 관계를 중점적으로 분석하였으며, 이를 바탕으로 하여 뿔랑과 뒤레의 음악적 특징에서 공통점과 차이점을 찾아내어 두 작곡가의 음악어법을 비교 분석 연구하였다. 그 결과 뿔랑과 뒤레의 연가곡집《동물우화집》은 다음과 같은 공통적인 특징을 보이고 있다. 첫째, 두 작곡가 모두 신고전주의와 사티의 영향으로 단순하고 쉬운 선율과 리듬을 사용했으며 하나의 음형을 반복적으로 사용하거나 변형하여 곡 전체에 통일성을 이루었다. 또한 고전적인 형식을 추구하면서 7화음과 9화음의 사용, 불협화음의 사용과 5음 음계, 몇 개의 제한된 음으로의 선율 진행과 교회선법의 사용 등으로 현대적 요소를 조화롭게 가미시킨 신고전주의의 특징을 보여주었다. 둘째, 초현실주의 시인 아폴리네르의 작품 선택과 더불어 시의 구조에 따라 음악의 형식과 구조가 결정되었고, 시의 내재된 의미를 중요시하여 시속의 복합적인 예술성을 음악적으로 표현하려 노력했다. 시에 사용된 중심시어에 꾸밈음을 표기하거나 토닉과 도미넌트의 사용, 긴 음가 처리 등의 음악적 기법을 사용하며, 뿔랑과 뒤레는 음절의 장단, 억양, 음조 등에 관한 운율론에 중점을 두어 작곡했음을 알 수 있다. 위에 언급된 공통적 특징과 더불어 두 작곡가의 차이점도 분석과정에서 또한 살펴볼 수 있었다. 첫째, 뿔랑은 성악성부와 반주부가 같은 멜로디 진행을 보이거나 강박에 같은 음정을 배치시켜 서로 연관이 된 선율 진행을 많이 하는 반면에 뒤레는 성악성부와 반주부가 다른 형태의 진행을 보이는 곡이 많았다. 둘째, 6곡 전반에 걸쳐 뒤레가 뿔랑보다 성악성부의 음역대가 높으며 다양한 리듬과 선율을 진행했다는 점이다. 셋째, 뿔랑은 각 곡마다 템포의 제시를 했지만 뒤레는 곡의 전체적인 분위기만 지시함으로써 뿔랑이 뒤레보다 좀 더 보수적인 작곡 스타일을 보인다는 것을 알 수 있다. 넷째, 뒤레가 뿔랑보다 다양한 다이나믹의 사용으로 곡의 긴장감을 높였다. 본 논문을 통해 《동물 우화집》이 보여주는 뿔랑과 뒤레의 음악적 특징을 잘 이해하고 시에 대한 정확한 언어 전달과 음악과의 연관성을 고려하여 연주자로 하여금 더 발전된 연주미학의 전달이 가능해지길 바란다.;This thesis is the study on comparative analysis of Song Cycle, Le Bestiaire by Francis Poulenc and Louis Durey who were both French composers in the 20th century. Le Bestiaire is the initial collection of Guillaume Apollinaire's poems, a surrealist poet, which contains ironic and humorous texts and lessons. It has been reading by a lot of people until now, coming up with 30 poems by Raoul Dufy's woodcuts together. The study on the anthology, Le Bestiaire, is analyzed in the relation with music under the form and structure of poems, in addition to the metaphore which contains the meaning of the works in priority. Based on this, the musical features between Poulenc and Durey have been studied significantly. As a result, it is shown that Poulenc and Durey have shared common peculiarities as followings. First, they applied simple, plain melodies and rhythms under the influence of Neo Classicism and Eric Satie to the songs, combining the unity by transforming or using a single figuration repetitively in the whole music. Moreover, the usage of the 7th and the 9th chords, a cacophony and a pentatonic scale, the melodic progress limited within a few notes and Church modes, etc. can be called the major characteristics of Neo Classicism which combined with modern materials in music harmoniously, seeking the classical form. Second, in addition to choosing Apollinaire's works who was one of the surrealists, the form and structure of music were set according to the structure of the poems, trying to express complex artistic aesthetics in poems so as to consider intrinsic meaning of poems canorously. Using the musical techniques such as grace notes, the usage of tonic and dominant notes, the handling of long durations, etc., Poulenc and Durey concentrated on composing of this work under rhythmical scansion on beating time of syllables, an intonation, pitch as shown. Along with mentioned common features between Poulenc and Durey's musical style, the difference is shown somewhere along the line of analysis. First of all, while Poulenc is consistent in applying rules either for the progress in melodic line which is the same as vocal and accompaniment parts, or for the connected progress in melodic line which runs counter to the same musical intervals in onbeat, Durey applies the different progress to the vocal and accompaniment parts diversely. Next, all over the six songs, Durey exhibits much upper register in voice than Poulenc does, allowing songs to progress in the variety of rhythms and melodies. Finally, as Durey gives vague directions to play songs only in the whole mood without clear description, whereas Poulenc shows the exact tempo for each song, Poulenc is shown to have more conventional composing styles than Durey does. Through the study of this Le Bestiaire, Poulenc' and Durey's musical features have been understood well and considered the precise language transfer in communication and the relation with music. It could enable us to transfer more developed and improved performing aesthetics as musicians.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE