View : 713 Download: 0

라클레어(Dan Locklair)의 오르간 작품 『루브릭스(Rubrics, 1988)』에 관한 연구

Title
라클레어(Dan Locklair)의 오르간 작품 『루브릭스(Rubrics, 1988)』에 관한 연구
Other Titles
A Study on 『Rubrics』 by Dan Locklair
Authors
이기쁨
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜진
Abstract
본 논문은 20세기 미국에서 활동한 작곡가, 댄 라클레어(Dan Locklair, b.1949)의 오르간 작품 『루브릭스』(Rubrics, 1988)에 쓰인 각 악장의 형식과 구조, 음악적 특징 등을 분석해 보고자 하였다. 20세기에 이르러 미국은 유럽 주요 작곡가들의 망명과 미국 음악인들의 유학으로 유럽의 전통 음악이 유입되었다. 이러한 미국인 음악가들에 의해 오르간 음악은 더욱 발전할 수 있었고, 낭만주의 전통 위에 현대적 작곡기법을 조화시켜 독자적인 음악 양식이 확립되었다. 라클레어는 20세기 미국 오르간 음악 발전을 주도한 음악가들 중의 한 명으로, 그의 대표작 『루브릭스』에는 낭만주의와 현대적 기법이 동시에 나타난다. 『루브릭스』는 오르간 아티스트 시리즈(Organist Artists Series)의 10주년 기념 축하를 위해 위촉을 받아 작곡되었고, 각각의 악장들을 위한 주제와 부제들은 1979년 9월에 출판된 미국성공회 예식서(The Book of Common Prayer)에서 영감을 받아 작곡하였다. 『루브릭스』는 5악장 구성으로 각각의 악장은 따로 연주될 수도 있으며, 음악 경향에 따라 1, 3, 5악장과 2, 4악장 두 그룹으로 구분 지을 수 있다. 라클레어의 현재까지의 음악 경향은 1980년대 중반을 기준으로 전기와 후기로 나눌 수 있는데, 1, 3, 5악장에서는 조성의 느낌보다는 선법의 느낌이 강한 전기 음악 특징들이 나타난다. 또한 신고전주의 음악적 요소가 나타나는데, 이러한 요소와 기법은 스트라빈스키 신고전주의의 영향이 나타난다. 후기의 특징을 바탕으로 쓰여진 2악장과 4악장은 서정적인 선율구조를 갖고, 조성의 느낌과 함께 제한된 선율로 곡을 전개해 나가며, 화성보다는 리듬을 중요시하고 간결한 구조를 갖는다. 이러한 후기의 특징들은 코플란드와 브리튼 작품으로부터 영향을 받았다. 결론적으로, 오르간 작품『루브릭스』는 라클레어의 전기와 후기 작곡 성향이 공존하여 그의 전반적인 음악세계를 볼 수 있는 작품이라고 볼 수 있다. 또한 『루브릭스』에 나타난 스트라빈스키와 코플란드, 브리튼의 음악적 특징들은 라클레어 음악에 있어 중요한 영향을 끼쳤다고 볼 수 있다.;This thesis is to study patterns, structures and musical features of 『Rubrics』(1988) by Dan Locklair who is one of the leading American composers of organ music. In the earlier part of the twentieth century, the European traditional music was introduced to the United States by European composers who exiled to the U.S. and also by American musicians who studied abroad. These American musicians have developed a new style of organ music, in which modern compositional techniques were harmoniously applied within the romanticism tradition. Locklair was a musician who played an important role in developing American organ music of the twentieth century. One of his major works 『Rubrics』, showed the romanticism and modern composition techniques simultaneously. 『Rubrics』 may be performed as a five-movement suite or its movements may be played separately. These five movements can be divided into two groups: One consists of first, third and fifth movements, and the other of second and fourth movements, according to musical characteristics. The first group demonstrates Locklair's earlier compositional and musical language which employs rather modal than tonal key scheme. A neoclassical musical element was also shown on these movements whose element and technique were influenced by Stravinsky neoclassicism. The second group was composed with features the characteristics of the latter part of his compositional language, such as lyrical melody, economical melodic development, importance of rhythm, and relatively simple structures. These features were heavily influenced by Copland and Britten. In conclusion, the organ work 『Rubrics』 represents Locklair's unique compositional language which featured the different styles he pursued harmoniously depending on stages of his life. The importance of『Rubrics』included his overall musical values in it. Additionally, Locklair's musical value was deeply influenced by musical features of Igor Stravinsky, Aaron Copland, and Benjamin Britten.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE