View : 22 Download: 0

Sergei Prokofiev의 Piano Sonata No. 2, Op. 14에 관한 연구

Title
Sergei Prokofiev의 Piano Sonata No. 2, Op. 14에 관한 연구
Other Titles
A Study on Piano Sonata No. 2, Op. 14 by Sergei Prokofiev
Authors
조은정
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주회 프로그램 중 하나인 세르게이 프로코피에프(Sergei Prokofiev, 1981-1953)의 「피아노 소나타 제 2번, Op. 14」에 관한 연구이다. 20세기 초에는 사회, 경제, 문화적으로 대부분의 나라들이 혼란을 겪고 있었다. 음악 또한 이러한 영향을 받아 전통을 부정하고 새로운 것을 추구하는 다양한 음악 양식이 등장하게 되었다. 20세기 대표적인 러시아의 작곡가이자 피아니스트인 프로코피에프는 다양한 음악 양식 중에 독일 낭만주의 음악과 드뷔시의 인상주의 음악을 배척하고 지나친 감정보다는 단순함을 강조하는 신고전주의 경향을 보였으며 전통적인 양식과 자신만의 독창적인 음악 특징을 접목시켜 20세기 피아노 음악에 중요한 역할을 하였다. 그는 모든 장르에서 많은 작품을 남겼지만 특히 피아노를 위한 작품이 많다. 그 중 피아노 소나타는 모두 10곡을 작곡했는데 마지막 10번 소나타는 미완성이다. 「피아노 소나타 제 2번, Op. 14」는 그의 학창시절인 러시아시기에 작곡된 곡으로 전체 4악장으로 구성된 고전 소나타 양식을 갖는다. 프로코피에프는 자서전에서 그의 음악에 나타나는 음악적 특징을 다섯 가지 요소로 정리하였는데, 그 요소는 고전적 요소, 현대적 요소, 토카타적 요소, 서정적 요소, 해학적 요소이다. 1912년 작곡된 「피아노 소나타 제 2번, Op. 14」는 그의 다섯 가지 음악적 특징이 모두 잘 나타나고 있다. 제 1악장과 4악장은 고전 소나타 양식으로 제시부, 발전부, 재현부, 종결구로 구성되어 있으며, 제 2악장은 고전 소나타 양식에서 벗어나 느린 악장 대신 빠른 악장으로 이루어져 다섯 가지 요소 중 현대적 요소를 볼 수 있다. 제 3악장에서도 빠른 악장 대신 느린 악장이 등장한다. 「피아노 소나타 제 2번, Op. 14」에서는 넓은 도약 진행, 단순한 리듬의 반복, 오스티나토의 사용, 인위적인 악센트, 불협화음의 사용, 갑작스런 전조, 잦은 변박, 복조성, 복박자, 당김음의 사용 등으로 프로코피에프의 음악적 특징을 보여주고 있으며, 이를 통해 그가 자신만의 독창적인 음악적 특징을 추구하면서도 고전 소나타의 양식을 계승해 나가는데 중요한 역할을 하였음을 알게 되었다.;This study intends to investigate 「Piano Sonata No. 2. Op. 14」by Sergei Prokofiev(1981-1953), one of my Master's degree recital programs. In the early 20th century, most of countries were in utter confusion socially, economically and culturally. Music was also affected by such a situation so various musical styles denying tradition and pursuing the new appeared. As the 20th century's representative Russian composer and pianist, Prokofiev had a neo-classical tendency emphasizing simplicity rather than excessive feeling while excluding music of German romanticism and impressionism featuring Debussy. And he grafted the traditional style on his own unique musical characteristics so took an important role in the 20th century's piano music. His works ranged over every genre but there are many works for piano. Among them, he composed 10 piano sonatas and the final, No. 10 is the unfinished. 「Piano Sonata No. 2. Op. 14」was composed during the Russian periods, or his school days with the classical sonata form composed of 4 movements. From the autobiography, Prokofiev referred his musical characteristics as 5 lines, that is, classical, modern, toccata , lyrical and humorous lines. 「Piano Sonata No. 2. Op. 14」composed in 1912 shows his five musical characteristics simultaneously. The 1st and the 4th movements are composed of exposition, development, recapitulation and coda with the classical sonata form. The 2nd is composed of allegro rather than adagio movement beyond the classical sonata style so has a modern line among 5 lines. In the 3rd, instead of allegro, adagio movement appears. Piano Sonata No. 2. Op. 14」shows musical characteristics of Prokofiev including wide disjunct motion and simple rhythm repetition with using of ostinato, artificial accent, dissonance, sudden modulation, frequent irregular time, bitonality, poly metric and syncopation Thus, this piece shows that he pursued a unique musical characteristics of his own and took an essential role in succeeding to the classical sonata style.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE