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현악영산회상 상령산에 나타난 단소와 세피리 선율비교분석

Title
현악영산회상 상령산에 나타난 단소와 세피리 선율비교분석
Other Titles
Comparative analysis the melody of Dan-so with that of fine flute in Sangryungsan : an ensemble piece in Hyunakyiungsanhuisang
Authors
박형례
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍종진
Abstract
본 논문에서는 현악영산회상 중 상령산의 단소선율과 세피리선율을 비교 하여 각 장별로 동일 · 유사 · 상이한 선율로 구분하고, 두 선율의 결과를 바탕으로 두 악기가 어떠한 상관관계가 있는 지를 연구 하였다. 상령산의 단소와 세피리선율을 분석한 결과, 대부분 동일하게 진행하고 있지만 조금씩 다른 진행이 나타나기도 한다. 자세한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 단소 · 세피리선율의 동일선율을 분석한 결과, 상령산 340박 중에서 동일선율은 145박(약43%)으로 가장 많은 비중을 차지한 것으로 나타났다. 각 장을 살펴보면, 초장은 35박(약58%), 제2장은 24박(30%), 제3장은 31박(약39%), 제4장은 55박(약46%)으로 나타났다. 둘째, 단소 · 세피리선율의 유사선율을 분석한 결과, 상령산 340박 중에서 유사선율은 105박(약31%)으로 동일선율 다음으로 높은 비중을 차지한 것으로 나타났다. 각 장을 살펴보면, 초장은 14박(약23%), 제2장은 28박(35%), 제3장은 30박(약37%), 제4장은 33박(약27%)으로 나타났다. 셋째, 단소 · 세피리선율의 상이선율을 분석한 결과, 상령산 340박 중에서 상이선율은 90박(26%)으로 가장 낮은 비중을 차지한 것으로 나타났다.각 장을 살펴보면, 초장은 11박(약18%), 제2장은 28박(35%), 제3장은 19박(약24%), 제4장은 32박(약27%)으로 나타났다. 따라서 선율의 비중이 동일선율, 유사선율, 상이선율의 순서로 나타났다. 즉, 세 가지 유형 중에서 동일선율이 가장 높은 비중을 차지하였는데, 이것은 같은 관악기로써 단소선율이 세피리선율을 따라 진행하였음을 나타낸다. 유사선율과 상이선율의 비중은 근소한 차이(약4%)로 나타난 점으로 보아 주요 음을 진행하면서 특징적으로 나타나는 단소 고유의 선율을 진행하였음을 알 수 있다. 또한 단소의 꾸밈음을 유사선율에 포함시켰음에도 불구하고 유사선율과 상이선율은 제2장과 제4장에서 같은 비중을 차지하였다. 이 점으로 보아, 단소는 단순히 꾸밈음의 역할 뿐 만아니라, 독자적인 선율을 진행하였음을 나타낸다.;In this thesis, comparing the melody of Danso with that of fine flute in sangryungsan - an ensemble piece in Hyunakyiungsanhuisang - I classified them as identity, similarity and difference and studied the correlation between them by the result. According to the analysis of them, they had almost same pattern but a little difference. The result: First, according to the analysis of identity in Sangryungsan, this takes up the majority of part, that is, there were 145 beats (about 43%) in the whole 340 beats. Having been Examined, the survey indicated that there were steady percentage of beats in each movement : first - 35 beats (about 58%) , second - 24 beats (30%) , third - 31 beats (about 39%) and fourth - 55 beats (about46%). Second, according to the analysis of similarity, this takes up second proportion in Sangryungsan, i.e., there were 105 beats (about 31%) in the whole 340 beats. Having been Examined, the survey indicated that there were steady percentage of beats in each movement : first - 14 beats (about 23%) , second - 28 beats (35%) , third - 30 beats (about 37%) and fourth - 33 beats (about 27%). Third, according to the analysis of difference, this takes up the lowest proportion in Sangryungsan, i.e., there were 90 beats (about 26%) in the whole 340 beats. Having been Examined, the survey indicated that there were steady percentage of beats in each movement : first - 11 beats (about 18%) , second - 28 beats (35%) , third - 19 beats (about 24%) and fourth - 32 beats (about 27%). As a result, the percentage of melody is in this order - identity, similarity, and difference. In order words, the type of above three - identity, similarity and difference - the first is positioned the most, this means the melody of fine flute is accompanied with that of Dan-so. The gap of percentage between similarity and difference is about 4% and this indicates that the main melody is accompanied with the melody of Dan-so. In addition, although the grace note of Dan-so is involved in similarity, there is equality in the percentage between similarity and difference at the second and fourth movement. In this respect, Dan-so has not only the role of grace note but the originality in its melody.
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